25 de novembre, Dia Internacional per a l’Eliminació de la Violència contra les dones

Les nostres alumnes, nenes i joves, viuen exposades a la violència masclista pel fet de ser dones. Són víctimes a la seva llar, en l’àmbit educatiu, en el seu grup d’amics, amb la seva parella sentimental o sexual, en entorns d’oci, a plena llum del dia, en locals nocturns, a les xarxes socials…

Com a docents tenim una responsabilitat: POSAR EN PRÀCTICA LA COEDUCACIÓ. Coeducar vol dir educar a nens i nenes per la igualtat, i cal fer-ho des de les primeres edats. Però… com ho fem? Assenyalant i desmuntant cada actitud, cada gest, cada contingut i concepte cultural masclista i violent que observem, amb l’objectiu d’eradicar-lo.

A les escoles estem observant un augment del negacionisme de la violència masclista i la seva virulència en l’ambit educatiu. Entre ells veiem un discurs negacionista per reacció. Entre elles observem que donen suport al discurs negacionista encara que les perjudiqui, perquè la societat normalitza i relativitza la violència, perquè en ocasions s’acusen d’exagerades quan parlen de feminisme, o perquè segueixen perpetuant el mite de l’amor romàntic.

Al portal web del Departament d’Educació podeu consultar aquest repositori de materials per treballar amb l’alumat i fer-ne difusió:

També us volem recomanar el següent documental, que desmunta els rols de gènere assignats en els contes clàssics: “Aquest conte no s’ha acabat” de Cuentistes en Vimeo.

Aquest conte no s’ha acabat from Cuentistes on Vimeo.

Hem d’educar perquè la infància i l’adolescència comprenguin que la violència masclista existeix i és una lacra que cal eradicar.

Article basat en una publicació de Dofemco