DRETS HUMANS I CIUTADANIA GLOBAL

“M’agrada la gent que lluita contra adversitats.
M’agrada la gent que busca solucions.
M’agrada la gent que valora els seu semblants no per un estereotip social ni per com llueixin.”

Mario Benedetti.

Els centres educatius han d’apostar per a la construcció d’una ciutadania global en coherència amb els Drets Humans i els Objectius de Desenvolupament Sostenible per fer canvis al model actual de desenvolupament (que posa en el centre el mercat en lloc de la cura de la vida, de la naturalesa i les persones). Això comporta, en en primer lloc, la formació de l’alumnat per a ser una ciutadania activa i crítica amb les actituds discriminatòries vers les persones i les vulneracions en el medi social i econòmic. I en segon lloc, poder generar propostes de transformació al centre educatiu, en els seus projectes de convivència, en l’entorn local i global.

Educació per a la Justícia global

Educació per a la justícia global

Espai PlanetAcció: una comunitat educativa virtual oberta a tot el professorat de secundària interessat en apropar la sobirania alimentària a les aules:

Crear una consciència crítica sobre les problemàtiques socials i ambientals generades per la indústria alimentària actual i donar eines per transitar cap a models alimentaris més ètics i sostenibles.

Accés gratuït a recursos educatius i formacions en línia sobre temàtiques com el canvi climàtic, l’ecofeminisme i la defensa dels drets humans.

Què cal fer per apuntar-se?

Envia un correu a planetaccio@justiciaalimentaria.org

Des de l’Escola de Cultura de Pau de la UAB han elaborat 3 noves guies didàctiques, recollides en la col.lecció Experiències de pensament crític, on expliquen tres experiències d’educació per la pau i la justícia global des del pensament crític a l’aula realitzades el curs 2021-2022 i sistematitzades.

Conflictes armats i ecofeminisme. Guia pedagògica i experiència d’aula. Escola Torres Jonama.

La Gran Guerra. Conflictes armats i dimensió de gènere en temps de pandèmia. Guia pedagògica i experiència d’aula.  INS Ca’n Oriach.

Projecte Refugi. Conflictes armats, desplaçament forçat i pandèmia. Guia pedagògica i experiència d’aula. IE Sant Esteve.

Resultat d'imatges per a mans unides barcelonaResultat d'imatges per a mans unides barcelona Recursos Mans Unides:

Tallers:
A l’apartat d’Educació Per al Desenvolupament de la web  trobareu enllaços a:
 diferents contes o històries amb activitats relacionades per treballar els valors de cooperació, generositat, solidaritat, autoestima, pau, equitat, cura de l’entorn, respecte, responsabilitat… dirigits a alumnes d’Ed Infantil, Primària i Secundària.
 propostes de diferents dinàmiques per reflexionar sobre la Pau, els Drets Humans i la nostra actuació sobre el Medi, dirigides a alumnes de Primària i Secundària.
 alguns Jocs d’Infants d’Arreu del Món amb taulers i reglamentació, per agermanar cultures i conèixer les circumstàncies d’altres nois i noies del planeta; també el Projectis, un joc que simula com es posen en marxa els projectes solidaris (com fa en la realitat Mans Unides). Per Primària i Secundària
Concursos que convoquem al llarg del curs
 de relats, dibuixos, fotografia…
 a partir d’octubre de 2022, podreu fer participar els vostres alumnes en el XIV Concurs de Clipmetratges. Aquest any sota el lema : “Persona també s’escriu amb A” (d’Accés als Aliments i a l’Aigua). Hauran de ser vídeos d’un minut sobre el tema proposat, elaborant el guió, la gravació i l’actuació amb creativitat, tot utilitzant la competència digital.
Exposicions i guies didàctiques, en préstec (https://bit.ly/guies-exposicions)
 La Fam al Món, El Malbaratament Alimentari, El Món en Femení, L’Aigua, Com ser Superherois de veritat, en format de rollups autosustentables.
 Cuidem el Planeta, Contagia Solidaritat en format digital, projectable a pantalla.
Xerrades
 sobre les exposicions del Malbaratament alimentari, o el Món en femení
 sobre les experiències dels nostres voluntaris o cooperants en països del Sud.

 

RÚBRICA D’AUTO –AVALUACIÓ PERSPECTIVA FEMINISTA

Una rúbrica d’un sol punt que ens permet avaluar la incorporació de la perspectiva feminista a l’aula, amb uns criteris centrals de referència,

a partir dels quals es pot visibilitzar allò que ja està assolit, i els aspectes a millorar.

http://competenciesiepd.blog.pangea.org/files/2021/11/Rubrica_perspectiva_feminista.pdf

 

Eina d’ATAC: Autodiagnosi de Transformació Ambiental de Centre

L’eina d’ATAC(Autodiagnos ide Transformació Ambiental de Centre) que presentem a continuació ha estat el resultat d’un procés

d’aprenentatge,

transferènciaitransformaciópertald’avaluaritransformarelscentreseducatiusrespecteal’eixambiental.

http://competenciesiepd.blog.pangea.org/files/2021/10/Eina-ATAC-Avaluar-per-transformar.pdf

 

Edualter poden acompanyar-vos  en el procés d’aplicació de les dues Rúbriques, així com en la sistematització d’aquestes experiències.

Qui estigui interessat us poseu en contacte amb el CRP de les Corts.

 

TEIXINT FILS D’EMOCIONS I COHESIÓ SOCIAL: ARPILLERES

Projecte que busca crear espais de diàleg i experimentació entre el professorat per empoderar-lo en l’ús d’una metodologia que, des de l’art, l’escolta i la transversalitat curricular, li faciliti construir models de relacions, de comunicació i de formes d’organització no violentes a l’aula. A través de combinar la formació de mestres amb l’aplicació pràctica d’un projecte a l’aula, Teixint Fils d’Emocions activa un procés de cohesió social, creativitat i conflicte que aconsegueix transformar escoles i comunitats.

Teixint fils d’emocions i cohesió social: Arpilleres

 

MAPA EDUCA JUSTÍCIA GLOBAL – EXPERIÈNCIES QUE TRANSFORMEN EL MÓN

Vol ser una eina útil per a totes aquelles persones interessades a conèixer i a impulsar experiències educatives transformadores.

Mapa

PROJECTE PROGRAMA EDUCATIU PER DONAR A CONÈIXER ELS ODS A LA POBLACIÓ INFANTIL DE BARCELONA.

Una web informativa que permet accedir a continguts i recursos educatius sobre els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible de l’Agenda 2030 de l’ONU. Destinat a alumnes de Primària. Ajuntament de Barcelona. http://elfuturesnostre.org/

El projecte Erasmus SUDEGO 

Projecte europeu, de dos anys de durada, en el qual hi participen 5 països: Itàlia, Finlàndia, Bulgària, Irlanda i Espanya. Es participa des de l’àrea d’innovació, programes i formació del Consorci d’educació, conjuntament amb Escoles més sostenibles.

Barcelona+Sostenible és la xarxa de més de 1.000 organitzacions compromeses amb la sostenibilitat ambiental, social i econòmica que construeixen col·lectivament una ciutat responsable amb les persones i l’entorn. 

Servei de Documentació d’Educació Ambiental

El Servei de Documentació d’Educació Ambiental (SDEA) és un centre de documentació especialitzat en informació i recursos d’educació ambiental adreçat a persones i institucions interessades en l’educació per la sostenibilitat, principalment en l’àmbit urbà.

 

Competències i Educació per al Desenvolupament

Guia on line d’orientacions pedagògiques per facilitar la integració dels continguts d’aprenentatge, les metodologies i els criteris d’avaluació vinculats a la solidaritat, la pau, el desenvolupament humà sostenible i l’anàlisi de les desigualtats globals en el currículum de primària i secundària.

Connectant mons és una proposta educativa telemàtica que combina l’activitat a l’aula i el treball en xarxa entre alumnat de 6 a 17 anys de diferents realitats culturals, econòmiques i socials, en la qual participen centres de tot el món.
Com vivim? Convivint: per una escola i un món sostenible i de pau 

És una campanya d’educació per a la justícia global de la Fundació Akwaba adreçada principalment a l’alumnat, professorat i famílies. L’objectiu és formar una ciutadania activa i crítica amb les actituds discriminatòries vers les persones i les vulneracions en el medi social i econòmic, integrant la perspectiva d’EGBDH i que generi propostes de transformació al centre educatiu, en els seus projectes de convivència, en l’entorn local i global.

El Petit Compass. 

Manual d’educació en drets humans per a infants. Ahead presenta aquest manual d’educació en drets humans per fer servir, treballar i viure’l amb grups d’infants i joves, per part de la comunitat educativa tant de l’àmbit formal, com no formal.

REDEFES

La web de RedEFES es un espai amb una selecció d’experiències inspiradores, tallers i espais pedagògics sobre les finances ètiques i un espai per compartir recursos compromesos amb una educació transformadora.

EDUCACIÓ EN DRETS D’INFÀNCIA D’UNICEF

El programa proposa el coneixement dels drets dels infants recollits la Convenció sobre els Drets de l’Infant per apreciar-ne el valor que tenen com a element vehicular per desenvolupar-los en els components organitzatius dels centres i ampliar-los al conjunt de la comunitat educativa.

Un currículum orientat a la ciudadania global. Aports per a la seva construcció

InteRed ofereix quatre documents independents per a Educació Infantil, Primària, Secundària (ESO i Batxillerat) i Formació Professional. En ells, trobarem un apartat específic que mostra la relació existent entre la ciutadania global i cada un dels elements de l’currículum: els objectius, les competències, la metodologia docent, l’avaluació i els continguts de les àrees i matèries. D’aquesta manera, l’educació transformadora no es converteix en una càrrega més per al professorat i l’alumnat, sinó en una manera d’impartir les matèries atenent a les seves enfocaments, que són:

l  Justícia Global i Drets Humans.

l  Gènere i Coeducació.

l  Interculturalitat e Inclusió.

l  Participació.

l  Sostenibilitat Ambiental.

Pau, llibertat, democràcia i resolució de conflictes: lectures per infants i joves

L’Associació Rosa Sensat proposa una àmplia bibliografia per convidar al nostra alumnat a fer les lectures per construir un discurs per la pau, propi, crític i constructiu.

Decàleg de criteris de justícia global per a la valoració i l’elaboració de materials curriculars de ciències socials

El document defineix deu perspectives bàsiques per al disseny i anàlisi de materials curriculars:

#1 Perspectiva Humanitzadora #2 Perspectiva de Gènere #3 Perspectiva d’Alteritat #4 Perspectiva Intercultural #5 Perspectiva de Temes Controvertits #6 Perspectiva de Pensament Crític #7 Perspectiva de Pau #8 Perspectiva d’Economia Sostenible #9 Perspectiva de Futur #10 Perspectiva Transformadora

Per cadascuna d’aquestes deu perspectives es defineixen criteris bàsics amb l’objectiu de promoure, de forma més transversal i consistent, els valors, continguts i metodologies de l’educació per a la justícia global, amb els Drets humans com a horitzó permanent.

Cooperatives de joves:

Programa de Barcelona Activa adreçat a joves que vulguin experimentar la creació i gestió d’un projecte d’emprenedoria col·lectiva per posar en marxa un servei o activitat real a la comunitat.

Programa de cooperativa de Joves

Experiència de cinc centres que han creat una cooperativa.

Guia Pedagògica per fomentar la sostenibilitat esconòmica i socialment

Convivint,  de la fundació Akwaba, ens proposa un procés de revisió personal i grupal, de l’entorn i del món, per tal de vetllar per un clima de pau i per una societat sostenible ecològicament, econòmicament i socialment des dels centres educatius. Les estratègies treballades són: la comunicació noviolenta, l’ètica de la cura i l’economia social i solidària. Mitjançant la metodologia de l’aprenentatge servei, es fomenta que l’alumnat i el professorat reflexioni i transformi el centre educatiu i l’entorn amb una mirada global.

Educ-actores: del context al text. Les arts com a generadores d’una cultura de Pau.

La Fundació Cultura de Pau ofereix un projecte educatiu  concebut com a punt de partida per poder explorar com l’educació pot incloure l’experiència, d’una manera directa i empírica, d’aquells que se serveixen de l’art com a element crític, emancipador, incloent i defensor dels principis de la cultura de pau. Per a això, aquest projecte es proposa com un canal de comunicació que facilita l’intercanvi entre la comunitat educativa i aquells / es actors / es que utilitzen el llenguatge artístic amb la intenció de transformar de manera no-violenta un món naturalment conflictiu, mitjançant una àmplia gamma de esforços per prevenir, reduir, transformar i ajudar a les persones a recuperar-se de la violència en totes les formes, en tots els nivells de la societat i en totes les etapes del conflicte.

Escola Refugi

Què no voldries oblidar si haguessis de fugir de casa teva a tota pressa?

Malauradament, milions i milions de persones de tot el món s’han hagut d’enfrontar a aquesta pregunta. Per això, des de la Comissió Catalana d’Ajuda al Refugiat, hem escollit una maleta com a símbol d’aquest viatge educatiu i d’acompanyament, que té com a objectiu la inclusió de les persones refugiades a la nostra societat.

Recurs descarregable

Aquesta maleta és un recull d’eines i recursos pedagògics per a diferents etapes educatives, per a combatre els principals rumors i estereotips envers la població refugiada i contribuir a afavorir la inclusió d’aquets col· lectiu a la nostra societat. Alhora vol rebatre el discurs discriminatori i xenòfob que està sorgint en alguns municipis i fomentar actituds de solidaritat i justícia.

El seu objectiu és l’enfortiment de les capacitats, habilitats i actituds individuals i col· lectives necessàries per promoure les condicions de vida digna per a totes les persones, a casa nostra i a fora. Per aconseguir-ho, inclou activitats que fomenten valors i promouen la participació dels infants, joves i persones adultes amb un enfocament vivencial i una visió crítica amb les causes que generen els desplaçaments forçats.

 

Aula Virtual (cursos i jornades)

El nostre equip multidisciplinar de professionals que treballa dia a dia en l’acollida de persones refugiades proveint una atenció integral participa en l’elaboració de continguts dels cursos online, fomentant així el pensament crític, la reflexió i la posada en pràctica dels coneixements adquirits. Els cursos combinen contingut teòric amb exercicis ja sigui en format test o desenvolupament de casos pràctics i disseny d’actuacions que poden tenir un impacte i una aplicació en el nostre entorn i incorpora la visió de les mateixes persones refugiades ja sigui de manera transversal o directament a través de la seva veu en format de testimoniatges.

Barcelona, refugi en curt

L’objectiu del projecte és facilitar als centres educatius de Barcelona materials audiovisuals i didàctics de suport per abordar temes com: el refugi i l’asil, els desplaçaments que es veu obligada a fer la població o les causes que els originen, entre altres

 

Memory dels Drets de l’Infant

El Joc del és una versió lúdica del contingut de la Convenció sobre els Drets de l’Infant per tal que, tot jugant, es puguin entendre i aprendre per tenir-los sempre presents. Està format per 16 cartes, de les què s’ha de trobar la parella. Cada parella es refereix a un dret de l’infant. Unicef

Canvi climàtic i justicia social en temps de COVID-19

És tracta d’una unitat didàctica adreçada a l’alumnat de secundària que proposa continguts, activitats, eines i enfocaments en el marc de l’Educació per a la ciutadania global, per entendre i reflexionar sobre les causes i les conseqüències del canvi climàtic sobre les persones i el medi ambient. Oxfam-Intermon

La nostra petjada ecològica. No és només qüestió de menjar.

Aquesta unitat didàctica està centrada en el desenvolupament sostenible i el consum responsable per la rellevància social i ambiental de les conseqüències del model de consum establert a nivell global, en concret pel que fa a productes alimentaris. Cal establir mecanismes de reflexió sobre aquest model amb l’alumnat. Oxfam-Intermon

La vida al centre del CENTRE

Aquest material didàctic pretén visibilitzar el món de les cures, reflexionar sobre les causes de la nostra descurança i de la descurança de la nostra Terra per aprendre a cuidar-nos, a cuidar el nostre entorn proper i les nostres relacions, i cuidar el nostre planeta. Es proposa començar amb un diagnòstic com a punt de partida, i després dissenyar un pla d’acció a partir del llibre El Petit Príncep, d’Antoine de Saint-Exupéry, adaptat a la realitat del centre o de l’aula, que afavoreixi la sensibilització, la reflexió, el coneixement, el diàleg i el compromís, i alhora proposi estratègies concretes per actuar en l’entorn en què es desenvolupi. Oxfam-Intermon

Lectures per als 8 primers ODS

Des de la Biblioteca Montserrat Abelló presenten aquestes guies de lectures per als 8 primers Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).