Escoles feministes, transformació educativa per una escola pública emancipadora

Són docents, mares, pares i col·lectius que aposten per la transformació educativa de l’escola pública des d’una mirada feminista. Son un espai comunitari, autoorganitzat i horitzontal, independent d’institucions i entitats privades. Volen repensar metodologies, continguts, objectius, eines institucionals i tot allò que afecta l’educació pública a partir d’una perspectiva feminista, ecologista, antiracista, anti classista, anticapacitativa i, en definitiva, des d’una perspectiva veritablement transformadora. Una altra innovació educativa és possible!

Manifest
Parteixen d’unes coordenades fundacionals que han explicat aquí: Per un programa d’educació pública radicalment feminista. Manifest vers les escoles feministes

Per què ho fan?
El camí vers les escoles feministes neix amb un triple objectiu:

• Començar a construir un espai de treball i organització integrat per mestres, famílies, col·lectius, grups de treball, comissions de gènere… inquietes per una educació feminista i amb perspectiva de gènere per tal de compartir idees, experiències, inquietuds, aprenentatges, trajectòries, pràctiques. Un espai comunitari, autoorganitzat i horitzontal, independent d’institucions i entitats privades.
  • Començar a construir un model educatiu feminista que funcioni com a marc polític de referència, teòric i pràctic, i alhora flexible, obert i sempre en construcció i en constant revisió, i que tingui com a objectius últims la transformació social i l’emancipació a través de l’educació. Partim dels feminismes per construir un món on es posi de nou la vida al centre, que lluiti contra el patriarcat, el masclisme, l’LGTBIfòbia, el capitalisme, el racisme, el capacíssima i qualsevol sistema d’opressió que creï injustícies i discriminacions, i que treballi a favor de la inclusió, la igualtat, la cohesió i la justícia social.
  • Començar a construir un aturador i alternativa al model educatiu neoliberal —privatitzador i mercantilitzador— que ja s’està desplegant a l’educació pública i que, sota la bandera de l’eficàcia i la innovació, està reconvertint les escoles públiques en organitzacions similars a les empreses que segreguen i creen desigualtats profundes des de la mateixa escola pública.

Com ho fan?
Amb sis coordenades orientatives de treball, sis eixos per repensar de forma sistèmica, flexible i en clau feminista emancipadora l’educació i les pràctiques educatives:

I també amb trobades, per veure’s en persona i intercanviar sabers i experiències:

I amb la revista Vers les escoles feministes! Consulta els números publicats aquí.

Vols saber més?
Pots seguir-nos o cantactar amb nosaltres per: