Educació en mitjans audiovisuals: la ràdio com una eina pedagògica

Els mitjans de comunicació tenen un paper primordial en la nostra societat i, si més no, des dels centres educatius, és essencial educar-ne en un bon ús. Amb l’aplicació de diverses estratègies didàctiques en l’àmbit de la comunicació audiovisual podem reforçar el vincle afectiu entre els docents i l’alumnat, facilitar un aprenentatge significatiu i establir vincles entre el currículum i l’experiència vivencial.

En aquest sentit, l’ús de la ràdio com a eina pedagògica per compartir coneixements, opinions, il·lusions o preocupacions pot esdevenir una activitat complementària per treballar les competències lingüístiques i consolidar la connexió entre el centre educatiu i el món que ens envolta.

En el cas de l’aula d’acollida, incorporar el treball a l’aula a partir dels mitjans de comunicació suposa tot un repte, però dissenyar i realitzar un programa radiofònic esdevé una magnífica oportunitat per potenciar l’ús de la llengua d’aprenentatge. Un cop hem delimitat el nivell de competència lingüística del nostre alumnat, podem proposar-los diferents tipus d’activitat, amb menys o més càrrega cognitiva, que serviran per acompanyar-los significativament en l’assoliment de la competència lingüística i també en l’àmbit emocional, tot construint ponts de comunicació entre la cultura d’origen i la cultura d’acollida.

En aquest article us proposem algunes activitats que es poden dur a terme a l’aula en funció del nivell de llengua que hagi assolit l’alumnat. Recordeu que podeu fer servir les pautes d’observació fetes a partir del Marc Europeu Comú de Referència.

Si el vostre centre no disposa dels recursos audiovisuals necessaris per dur a terme algunes activitats que es poden fer en directe, sempre podeu crear un podcast a partir d’aplicacions com Spreaker o Audacity, i compartir-lo al web del centre.

Ràdios escolars en xarxa i a Comsoc podreu explorar experiències de diferents emissores escolars.

Si heu dut a terme alguna activitat on heu treballat els mitjans de comunicació a l’aula d’acollida, us animem a compartir-la amb tots nosaltres a l’apartat de comentaris. Moltes gràcies!

Font: Nodes d'alumnat d'origen estranger