+ sobre les tertúlies literàries dialògiques

El dia 29 de gener de 2012, varem tenir una sessió del seminari de biblioteques escolars a l’escola Mare de Déu del Rocío, de Sant Vicenç dels Horts, on la seva directora, Belinda Siles, ens explicà com han organitzat al centre aquesta activitat..
La sessió fou eminentment pràctica. A partir de la lectura d’un fragment de l’obra “El petit príncep” anaren sorgint tot un seguit de qüestions sobre les característiques de les tertúlies literàries dialògiques, característiques que de manera sintètica s’esmenten a continuació:

1. Què és una tertúlia literària dialògica? És una activitat de lectura compartida on els participants comparteixen la comprensió. Debaten sobre els fragments (escollits per ells) d’una obra i han d’argumentar perquè els han seleccionat.
  2. En quins cursos es du a terme? A l’escola Mare de Déu del Rocío l’activitat es du a terme en tots els cursos, des de P3 fins a 6è.
  3. Quan dura cada sessió? Les sessions tenen una durada d’una hora. A educació infantil, la durada sol ser més curta. Cada curs realitza una tertúlia setmanal.
  4. Al voltant de quines lectures gira la tertúlia? Sobre els clàssics. A educació infantil s’expliquen i/o llegeixen contes clàssics populars. A l’educació primària les lectures són clàssics universals adaptats (Lazarillo de Tormes, El petit príncep i Frankenstein) i clàssics de la literatura infantil (El zoo d’en Pitus).
  5. Què es llegeix? A parvulari s’explica un conte a cada sessió de tertúlia. A educació primària es llegeix un fragment de l’obra. Fragment prèviament pactat i sobre el qual els participants a la tertúlia es comprometen a llegir i a dur un fragment marcat, seleccionat… per a compartir amb el grup. El fragment escollit per a llegir pot ser d’un o diversos capítols segons la llargada dels mateixos.
  6. On es llegeix? A cicle inicial es llegeix a l’aula el fragment de l’obra a l’inici de la sessió de tertúlia; es poden fer dues lectures, la primera la fa la mestra i la segona la fan els alumnes individualment. A partir de cicle mitjà es llegeix a casa, només el fragment sobre el qual es debatrà a la propera tertúlia.
  7. Com s’estructura cada sessió? A educació infantil a la primera part de la sessió s’explica el conte i a continuació es debat al voltant del conte. A cicle inicial l’estructura és un xic més complexa, primer es fa la lectura del fragment i després es debat sobre una paraula, una il·lustració, una frase o un petit paràgraf. A cicle mitjà i superior tota la sessió es dedica al debat.
  8. Sobre què es debat? A parvulari es debat sobre un conte a cada sessió. A educació primària es debat sobre un fragment (paràgraf) del capítol o capítols seleccionats. Quan algun alumne agafa una mateixa paraula o un mateix paràgraf que un altre que ja ha intervingut en el debat, es demana que no doni el mateix argument de selecció.
  9. Participació. Les normes que regeixen la participació a la tertúlia són molt bàsiques: respecte del torn de paraula i, sobretot, de l’opinió de l’altre.
    L’activitat s’adreça a tot el grup classe ja que es creu que com més interaccions hi ha serà millor per a la riquesa del debat. La persona que modera la tertúlia inicia la sessió demanant qui vol iniciar el debat i anota els torns de paraula demanats, i els anirà donant segons l’ordre de sol·licitud. La persona moderadora sempre ha de procurar que la participació sigui la més àmplia possible i que tothom acabi participant. L’ordre d’intervenció es pot arribar a trencar en el moment que un alumne que no hagi parlat sol·liciti la paraula, de manera que passa davant d’algun altre que ja havia fet alguna intervenció.
  10. Altres aspectes a destacar sobre l’organització d’aquesta activitat:
  • No es demana un treball (fitxes, quadern…) posterior a la lectura del fragment o del llibre.
  • La comprensió lectora es treballa de manera oral.
  • En acabar el curs es poden organitzar jocs al voltant dels llibres llegits, uns jocs que poden servir per a l’avaluació de la competència lectora dels participants en les tertúlies literàries dialògiques realitzades al llarg del curs.
  • Al llarg d’una tertúlia es pot potenciar la relació de la lectura base amb altres llibres presents a la biblioteca del centre i, d’aquesta manera incentivar el préstec.
  • És convenient no imposar, d’entrada, un llibre sinó provocar la seva elecció guiada, és a dir, la persona moderadora mostrarà diversos llibres i en farà la presentació destacant-ne les principals característiques.
  • Per treballar l’atenció i, així poder habituar l’alumnat a l’ambient que ha de dominar l’aula en una tertúlia dialògica, una bona estratègia és la d’explicar contes.
  • Explicar un conte o llegir-lo és també és una alternativa per a aquells grups en què el debat s’acaba aviat.

En aquest vídeo l’Ania Ballesteros de l’escola Mare de Déu de Montserrat de Terrassa explica que són els grups interactius i les tertúlies literàries dialògiques davant d’una Comissió del Parlament Europeu, en el marc de la conferència final del projecte Includ-ed.

Articles i orientacions per a la realització de les tertúlies literàries dialògiques

Bibliografia recomanada

• FLECHA, R. (1997). Compartiendo palabras: el aprendizaje de las personas adultas a través del diálogo. Barcelona: Paidós.
    • SOLER, M. (2003). Lectura dialógica. La comunidad como entorno alfabetizador. a Soler, M. & Teberosky, A. (comp). Contextos de Alfabetización inicial, pp. 47-63. Barcelona: Horsori.

Webs de referència (sobre comunitats d’aprenentatge)