Contingut del projecte

Objectius

Per a l’alumnat:
  • Fomentar el gust per la lectura
  • Practicar la lectura en públic
  • Millorar la capacitat d’escoltar
  • Millorar la comprensió lectora
  • Augmentar la consciència sobre la pròpia veu i el propi cos, i la seva incidència sobre el fet comunicatiu
  • Descobrir noves maneres de llegir i disfrutar-les
Per al professorat:
  • Conèixer tècniques de teatre per aplicar-les a la LVA dins l’aula
  • Descobrir i redescobrir lectures adequades i de qualitat per a secundària

Participants
La participació al projecte està oberta a tots els instituts de la ciutat, va destinada als nivells de secundària obligatòria, i més concretament a l’alumnat de 2n d’ESO que actua com a representant dels centres en les Mostres finals de Lectura en Veu Alta, però està oberta a alumnat d’altres nivells en el casos que no sigui possible la primera opció.

Formació prèvia per al professorat
Amb l’objectiu de donar eines als ensenyants per al treball de la LVA a l’aula i facilitar la participació dels instituts al projecte, s’organitza un taller de formació de 3 sessions presencials de 2 hores de durada cadascuna.
La formació va a càrrec de Berta Giraut i es realitza a la seu del Servei Educatiu Baix Llobregat 5 els dies:

  • Dimarts 16 d’octubre
  • Dimarts 23 d’octubre
  • Dimarts 30 d’octubre

L’horari de les sessions és de 16.00 a 18.00 h.
Aquesta activitat està inclosa dins el Pla de Formació de Zona dels docents, i consta d’un certificat de 20 hores que inclou el taller presencial i les hores pràctiques que el docent ha de realitzar amb el seu alumnat dins l’aula.

Selecció de textos
Des de la Xarxa de Biblioteques de Cornellà, s’han seleccionat els textos que articulen les mostres finals.

  • Tots els textos pertanyen a l’eix temàtic: REVOLUCIÓ
  • Aquesta edició es contemplen els gèneres de poesia i narrativa.
  • Abasten diverses llengües: català, castellà, anglès i francès

Actes finals

  • Els actes finals no són una competició, són una Mostra de la feina feta a les aules.
  • Han de ser una experiència positiva per a l’alumnat, no traumàtica ni angoixant .
  • No cerquem uns certàmens “perfectes”, on hi participin només els millors lectors; cerquem crear uns certàmens dinàmics, alegres i lúdics!
  • Els certàmens són un reconeixement als joves que hi participen però també a les classes i instituts que representen, i al professorat que s’ha ofert a participar en aquesta proposta.
A nivell pràctic:
  • L’alumnat llegeix els textos, que tenen una durada màxima de 3 minuts cadascun d’ells.
  • Una presentadora s’ocupa de dinamitzar aquest acte final, que té una durada màxima de 60 minuts.
  • Es realitzen tres actes, un a cadascuna de les tres biblioteques públiques de la ciutat. Cada institut fa la lectura a la seva biblioteca de referència.
  • Cada acte final compta amb la participació d’un nombre reduït de joves; això possibilita que l’acte sigui dinàmic i atraient.

Reconeixement a la participació dels instituts
Els centres que participen en la mostra final reben una dotació econòmica en forma de llibres per a la biblioteca escolar.