Contingut de la proposta de la LVA a Secundària

Per a l’alumnat:

• Fomentar el gust per la lectura
  • Practicar la lectura en públic
  • Millorar la capacitat d’escoltar
  • Millorar la comprensió lectora
  • Augmentar la consciència sobre la pròpia veu i el propi cos, i la seva incidència sobre el fet comunicatiu
  • Descobrir noves maneres de llegir i disfrutar-les

Per al professorat:

• Conèixer tècniques de teatre per aplicar-les a la LVA dins l’aula
  • Descobrir i redescobrir lectures adequades i de qualitat per a secundària

Participants
La participació al projecte està oberta a tots els instituts de la ciutat, i als nivells de secundària obligatòria. Però el protagonista d’aquesta edició serà l’alumnat de 2n d’ESO que actuarà com a representant dels centres en les Mostres finals de Lectura en Veu Alta.

Formació prèvia per al professorat
Amb l’objectiu de donar eines als ensenyants per al treball de la LVA a l’aula i facilitar la participació dels instituts al projecte, s’ha organitzat un taller de formació de 3 sessions presencials de 2 hores de durada cadascuna.
La formació anirà a càrrec de Berta Giraut i es realitzarà a la seu del Servei Educatiu Baix Llobregat 5 els dies:

• Dimarts 11 d’octubre
  • Dimarts 18 d’octubre
  • Dimarts 25 d’octubre

L’horari de les sessions serà de 16.00 a 18.00 h.
Aquesta activitat està inclosa dins el Pla de Formació de Zona dels docents, i consta d’un certificat de 20 hores que inclou el taller presencial i les hores pràctiques que el docent ha de realitzar amb el seu alumnat dins l’aula.

Selecció de textos
Des de la Xarxa de Biblioteques de Cornellà, s’han seleccionat els textos que articularan les mostres finals.

• Tots els textos pertanyen a l’eix temàtic: POR, INTRIGA I  MISTERI
  • Contemplen diversitat de gèneres: poesia, narrativa i còmic
  • Abasten diverses llengües: català, castellà, anglès i francès

Actes finals

Algunes consideracions que cal tenir en compte:
  • Els actes finals no són una competició, són una Mostra de la feina feta a les aules.
  • Han de ser una experiència positiva per a l’alumnat, no traumàtica ni angoixant .
  • No cerquem uns certàmens “perfectes”, on hi participin només els millors lectors; cerquem crear uns certàmens dinàmics, alegres i lúdics!
  • Els certàmens són un reconeixement als infants que hi participen però també a les classes i insituts que representen, i al professorat que s’ha ofert a participar en aquesta proposta.
A nivell pràctic:
  • L’alumnat llegirà els textos, que tenen una durada màxima de 3 minuts cadascun d’ells.
  • Una presentadora s’ocupa de dinamitzar aquest acte final, que tindrà una durada màxima de 65 minuts.
  • Es realitzaran tres actes, un a cadascuna de les tres biblioteques públiques de la ciutat. Cada institut fa la lectura a la seva biblioteca de referència.
  • Cada acte final comptarà amb la participació d’un nombre reduït de joves; això possibilitarà que l’acte sigui dinàmic i atraient tant per al públic com per als participants.
  • En el disseny d’aquests actes es treballarà en diverses dimensions: el guió, l’ambientació i la participació dels assistents per tal de fer-los atractius per a tots i totes.

Reconeixement a la participació dels instituts
Els centres que participen en la mostra final reben una dotació econòmica en forma de llibres per a la biblioteca escolar; cada centre fa el llistat dels exemplars que li interessen.