Xarxa Competències Bàsiques

Els centres educatius de Sant Joan Despí i Cornellà de Llobregat formem part de la Xarxa de Competències Bàsiques Territorials del Departament d’Ensenyament. La XCB està formada per un equip de docents que “desenvolupen el treball per competències als seus centres, elaboren instruments de suport per orientar els processos de reflexió i la gestió del currículum per competències bàsiques i comparteixen processos d’autoavaluació”. En aquests moments participen d’aquesta xarxa uns 120 centres d’arreu de Catalunya.

Volem un ensenyament fonamentat en la innovació, la recerca, el treball per competències, la potenciació dels valors, l’atenció a la diversitat i el sentit de pertinença a la comunitat de la que formem part; que el nostre alumnat sigui més autònom, més responsable del seu propi aprenentatge. I el treball per projectes i la implantació progressiva d’una avaluació formadora són dos dels nostres pilars d’actuació.

Aquest impuls renovador no serà possible sense la implicació de les famílies i altres institucions educatives, especialment la participació i l’orientació de la Inspecció educativa com a una de les institucions que millor coneix les necessitats educatives de la zona.
Hem iniciat un procés i estem il·lusionats en aquest nou repte. Som professionals que sabem el que volem i ho volem ja!

Primària Cornellà de Llobregat
Primària Sant Joan Despí
Centres de Secundària
ESC Abat Oliba ESC M.J.Verdaguer ESC Espai 3 INS F. Ferrer i Guàrdia
ESC Alexandre Galí ESC Martinet ESC Joan Perich i Valls INS Cornellà
ESC Anselm Clavé ESC Mediterrània ESC Pau Casals INS Esteve Terradas
ESC Antoni Gaudí ESC Sant Ildefons ESC Roser Capdevila INS MªAurèlia Capmany
ESC Els Pins ESC Sant Miquel ESC St. Francesc d’Assís INS Miquel Martí i Pol
ESC Ignasi Iglesias ESC Suris
ESC L’ Areny ESC Torre Miranda

El treball per projectes és un plantejament global, autèntic, amb temàtiques que interessen i que sovint relacionen sabers de diferents disciplines. Amb paraules de Neus Sanmartí “hem de treballar per una escola que sigui atractiva, que estimuli la curiositat, que sigui rellevant per la vida i que estigui connectada amb la comunitat” (Cuadernos de Pedagogia, nº 472 de novembre de 2016).

Els centres participants de la XCB fan sessions de coordinació acompanyats per experts del Departament d’Ensenyament i del Servei Educatiu, i tenen constituït un grup dins de cadascun que impulsa la realització dels projectes i la reflexió interna.
L’avaluació formadora (avaluar per aprendre) vol dir compartir els objectius i els criteris d’avaluació amb l’alumnat, implantar noves eines i estratègies (bases d’orientació, rúbrica, carpeta d’aprenentatge, autoavaluació i coavaluació, etc), aprendre a aprendre i vol dir, també, combinar una avaluació qualificadora i acreditativa amb una avaluació formadora i sempre amb una intencionalitat: treballar pel nostre alumnat.

Es tracta de caminar conjuntament cap a una escola més creativa, oberta, flexible, participativa, col·laborativa i vivencial, d’acord amb el moment que estem vivint.