Maletes Llengua catalana

Al Centre de recursos de l’Alt Maresme tenim una sèrie de maletes per promoure la lectura i l’ús de la llengua catalana.

Maletes pedagògiques de lectura i llengua

Motxilla Viatgera de Poesia Infantil

La maleta pedagògica  conté diferents llibres per treballar la poesia i el llenguatge amb poemes i textos curts.

Maleta de Contes i Històries d’Arreu

Aquesta Maleta de Contes i Històries d’Arreu del Món que us oferim vol crear ponts de curiositat i d’interès mutu.

A través de pinzellades de realitats vol provocar la reflexió sobre la convivència i el mestissatge cultural per arribar a un diàleg en peu d’igualtat, perquè tots som fills del mestissatge, tots som fills dels moviments humans, tots som fills de l’emigració.

Maleta del Còmic

En aquesta maleta tenim exemplars de còmics que ens permeten treballar diferents aspectes del gènere.

El còmic és un recurs expressiu d’un gran valor pedagògic. Conèixer el llenguatge permet  a l’alumnat comunicar-se mitjançant les imatges i el text i afavoreix el treball interdisciplinari.

Maleta dels Contes Viatgers

L’objectiu de la Maleta dels Contes Viatgers és fomentar, a més de provocar el diàleg mitjançant la lectura de contes. Inclou des de contes clàssics fins a lectures de temes socials, de valors i d’hàbits.

Kamishibai

El CRP disposa de 2 Kamishibais + 4 contes en làmines cadascun:

• El gat amb botes / Perrault, Charles
  • El gat sol / Fuentes, Julián; Iglesias, Beatriz
  • Perquè hi ha tantes pedres en el fons dels rius? / Díaz, Belén; Amago Antonio
  •  Hans i la princesa / Jorgensen, Siren; Royo, Noelia
Kamishibai significa “Teatre de paper” i és una forma molt popular, des de fa segles, d’explicar contes al Japó.

El kamishibai fascina a l’audiència perquè les seves característiques i la manera de presentar-lo ajuden a aconseguir un efecte màgic i de concentració al voltant del conte.

Com funciona el Kamishibai?

1.La lectura del Kamishibai es realitza col·locant les làmines en ordre sobre un petit suport del teatre, de cara a l’auditori i lliscant les làmines una darrera de l’altra, mentre es llegeix el text. Les làmines tenen un dibuix a tot color per una cara i text per l’altra.

2. L’intèrpret es col·loca a prop del teatre, de cara al públic, i presenta la història fent servir la seva pròpia veu. El paper fonamental de l’intèrpret és conèixer i connectar  amb el món de la història i transmetre’l a l’audiència, sintonitzant amb ella i compartint els sentiments i emocions que l’autor ha donat al conte.

Els narradors poden ser adults o, segons casos, els propis nens hi podran col·laborar en parelles per a què, quan un llegeix, l’altre pugui anar passant les làmines.
El moviment de les làmines fa balancejar contínuament l’atenció i les emocions entre l’anticipació del que ha de venir i l’estabilitat del present, afavorint la concentració de la història. Per tant, els nens assisteixen en grup a un espectacle en el que tots junts poden  cridar de por o riure amb força.

Les històries dels contes es basen en valors com:
Cooperació – Amor – Aventura – Ajuda als altres – Responsabilitat personal – Estima pels animals – Perseverància – Compassió – Acceptació d’un mateix – Conseqüències inesperades – Generositat – Imaginació.

(Article digital del 4 de setembre de 2012, Kamishibai, una forma diferent d’explicar contes, socpetit.cat)

Guia d’aprofitament pedagògic en diferents llengües.
PROPOSTA DIDÀCTICA: Una vegada els docents i l’alumnat estigueu familiaritzats amb aquesta manera d’explicar contes podeu animar-vos a crear contes en grup en aquest format (les làmines DINA3 de cartolina o plastificades encaixen perfectament). D’aquesta manera podeu treballar la tipologia textual del conte en un format diferent.

Si us interessa qualsevol d’aquests materials podeu contactar amb nosaltres a través del crp-pineda@xtec.cat  o 937625004 per tal de fer-ne la reserva.

Trobareu informació d’aquesta i altres maletes pedagògiques a l’apartat de mediateca/maletes pedagògiques d’aquest mateix Nodes.