Compartim experiències! Kamishibai a cicle inicial

NOM DE L’ACTIVITATI/O UNITAT DIDÀCTICA Fem un conte
NIVELL, CICLE, AGRUPAMENT Cicle inicial (1r)
BREU DESCRIPCIÓ L’activitat té com a finalitat crear un conte per ser explicat amb el Kamishibai a l’alumnat d’Educació infantil.
TEMPORITZACIÓ SESSIÓ 1: Presentació del Kamishibai i explicació dels contes que conté. Expliquem alguns en català i altres en castellà.
SESSIÓ 2:

– Convidem als/les alumnes a l’experiència de fer, crear ells/es un conte (conegut per tothom) de manera que el puguin explicar amb el Kamishibai.

– Veiem exemples de dos contes (La rateta presumida i en Tabalet) creats per alumnat de 1r d’altres promocions.

– Dividim els infants en dos grups de treball, cadascun amb una mestra. Cada grup realitzarà l’elaboració d’un conte (La Rínxols d’or i Els 3 porquets).

– Comencem recordant el conte i establint unes 7 o 8 imatges que podem fer per a seqüenciar i relatar el conte.

SESSIÓ 3: Ens agrupem de dos en dos i cada parella tria una part de la història per a dibuixar. Ho fan en un dinA3, fent dibuixos prou grans i colorits perquè siguin visibles a l’hora de ser explicats amb el Kamishibai.
  SESSIÓ 4: Cada parella escriu en un full la part de la història que ha dibuixat. Primer ho fem en forma d’esborrany, després ho revisem i finalment ho passem a net.
  SESSIÓ 5: Un cop acabada la seqüència del conte, el col·loquem en el Kamishibai i cada parella llegeix una làmina del conte. Practiquem la lectura varies vegades per tal de fer-la fluïda, entenedora i expressiva (ha d’ engrescar el públic que escolta).
  SESSIÓ 6: Convidem als infants d’EI3, EI4 i EI5 a l’espectacle. Els presentem el Kamishibai i els expliquem els contes que hem preparat.
MATERIAL DE PRÉSTEC AL CRP Kamishibai

El CRP disposa de 2 Kamishibais + 4 contes en làmines cadascun:

● El gat amb botes / Perrault, Charles

● El gat sol / Fuentes, Julián; Iglesias, Beatriz

● Perquè hi ha tantes pedres en el fons dels rius? / Díaz, Belén; Amago Antonio

● Hans i la princesa / Jorgensen, Siren; Royo, Noelia

Per a més informació sobre aquest i altres recursos de llengua…

Punt fort El conte és recurs que ja d’entrada atrau i agrada molt als nens i nenes, i el Kamishibai una bona eina, que els atrau des del principi, els motiva i els desperta molta curiositat.
Punt feble El kamishibai té la base prima i té poca estabilitat. Cal anar en compte quan vas traient els dibuixos que no cedeixi i caigui.
Nom del centre i docent IE Montagut, Judith Massagué Aymerich
OBJECTIUSD’APRENENTATGE

(Què volíem que aprenguessin i per què?)

– Comprendre els contes escoltats i/o llegits.

– Participar en interaccions orals com a procés de creació de contes.

– Escriure un conte aplicant l’estructura dels contes model. (inici/nus/desenllaç).

– Aplicació d’un procés reflexiu en l’escriptura de textos: pensar, escriure i revisar (rúbrica autocorrecció).

– Conèixer i usar fórmules per iniciar i acabar un conte.

– Gaudir del plaer d’escoltar i explicar contes.

CRITERIS D’AVALUACIÓ

(Com sabem que ho han après?)

S’avalua tant el procés com el resultat final.

Es fa a partir de l’observació de com van elaborant el seu treball.

També és molt important tenir en compte com treballen en parella (les interaccions, com s’ajuden, es corregeixen,…) i com després llegeixen o expliquen al públic (expressió oral, lectura clara i expressiva).

ÀMBITS I DIMENSIONS

(de quines competències de final d’etapa s’afavoreix l’assoliment )

Aquesta activitat se centra molt en competències en l’àmbit lingüístic.

Tot i això com moltes de les activitats que fem a l’aula permet el treball simultani i enriquidor d’altres aspectes competencials.

Així doncs, altres competències que també es treballen explícitament són de l’àmbit artístic ( creació de les escenes del conte que poden ser fetes amb tècniques diferents) i de l’àmbit d’educació en valors (s’aprofiten els contes per a gestionar emocions, sensibilitat, respecte i tolerància respecte els altres, el valor de l’esforç,…).

CONTINGUTS – Comprensió i expressió oral i escrita.

– Tipologia textual: el conte.

– Aplicació de les normes ortogràfiques treballades.