NOM DE L’ACTIVITATI/O UNITAT DIDÀCTICA | Fem un conte |
NIVELL, CICLE, AGRUPAMENT | Cicle inicial (1r) |
BREU DESCRIPCIÓ | L’activitat té com a finalitat crear un conte per ser explicat amb el Kamishibai a l’alumnat d’Educació infantil. |
TEMPORITZACIÓ | SESSIÓ 1: Presentació del Kamishibai i explicació dels contes que conté. Expliquem alguns en català i altres en castellà. |
SESSIÓ 2:
– Convidem als/les alumnes a l’experiència de fer, crear ells/es un conte (conegut per tothom) de manera que el puguin explicar amb el Kamishibai. – Veiem exemples de dos contes (La rateta presumida i en Tabalet) creats per alumnat de 1r d’altres promocions. – Dividim els infants en dos grups de treball, cadascun amb una mestra. Cada grup realitzarà l’elaboració d’un conte (La Rínxols d’or i Els 3 porquets). – Comencem recordant el conte i establint unes 7 o 8 imatges que podem fer per a seqüenciar i relatar el conte. |
|
SESSIÓ 3: Ens agrupem de dos en dos i cada parella tria una part de la història per a dibuixar. Ho fan en un dinA3, fent dibuixos prou grans i colorits perquè siguin visibles a l’hora de ser explicats amb el Kamishibai. | |
SESSIÓ 4: Cada parella escriu en un full la part de la història que ha dibuixat. Primer ho fem en forma d’esborrany, després ho revisem i finalment ho passem a net. | |
SESSIÓ 5: Un cop acabada la seqüència del conte, el col·loquem en el Kamishibai i cada parella llegeix una làmina del conte. Practiquem la lectura varies vegades per tal de fer-la fluïda, entenedora i expressiva (ha d’ engrescar el públic que escolta). | |
SESSIÓ 6: Convidem als infants d’EI3, EI4 i EI5 a l’espectacle. Els presentem el Kamishibai i els expliquem els contes que hem preparat. | |
MATERIAL DE PRÉSTEC AL CRP | Kamishibai
El CRP disposa de 2 Kamishibais + 4 contes en làmines cadascun: ● El gat amb botes / Perrault, Charles ● El gat sol / Fuentes, Julián; Iglesias, Beatriz ● Perquè hi ha tantes pedres en el fons dels rius? / Díaz, Belén; Amago Antonio ● Hans i la princesa / Jorgensen, Siren; Royo, Noelia Per a més informació sobre aquest i altres recursos de llengua… |
Punt fort | El conte és recurs que ja d’entrada atrau i agrada molt als nens i nenes, i el Kamishibai una bona eina, que els atrau des del principi, els motiva i els desperta molta curiositat. |
Punt feble | El kamishibai té la base prima i té poca estabilitat. Cal anar en compte quan vas traient els dibuixos que no cedeixi i caigui. |
Nom del centre i docent | IE Montagut, Judith Massagué Aymerich |
OBJECTIUSD’APRENENTATGE
(Què volíem que aprenguessin i per què?) |
– Comprendre els contes escoltats i/o llegits.
– Participar en interaccions orals com a procés de creació de contes. – Escriure un conte aplicant l’estructura dels contes model. (inici/nus/desenllaç). – Aplicació d’un procés reflexiu en l’escriptura de textos: pensar, escriure i revisar (rúbrica autocorrecció). – Conèixer i usar fórmules per iniciar i acabar un conte. – Gaudir del plaer d’escoltar i explicar contes. |
CRITERIS D’AVALUACIÓ
(Com sabem que ho han après?) |
S’avalua tant el procés com el resultat final.
Es fa a partir de l’observació de com van elaborant el seu treball. També és molt important tenir en compte com treballen en parella (les interaccions, com s’ajuden, es corregeixen,…) i com després llegeixen o expliquen al públic (expressió oral, lectura clara i expressiva). |
ÀMBITS I DIMENSIONS
(de quines competències de final d’etapa s’afavoreix l’assoliment )
|
Aquesta activitat se centra molt en competències en l’àmbit lingüístic.
Tot i això com moltes de les activitats que fem a l’aula permet el treball simultani i enriquidor d’altres aspectes competencials. Així doncs, altres competències que també es treballen explícitament són de l’àmbit artístic ( creació de les escenes del conte que poden ser fetes amb tècniques diferents) i de l’àmbit d’educació en valors (s’aprofiten els contes per a gestionar emocions, sensibilitat, respecte i tolerància respecte els altres, el valor de l’esforç,…).
|
CONTINGUTS | – Comprensió i expressió oral i escrita.
– Tipologia textual: el conte. – Aplicació de les normes ortogràfiques treballades. |