Agenda escolar

El Parc Natural de Cap de Creus, amb una superfície total de 13.843 hectàrees, és el primer parc marítimo-terrestre que es va declarar a Catalunya l’any 1998. La península de Cap de Creus es troba a la part més oriental de la península Ibèrica a l’extrem mediterrani del Pirineu axial. Es tracta d’un espai natural de primer ordre dotat d’una singular configuració geològica, amb estructures i afloraments que formen un conjunt únic al món. Des del punt de vista biològic, són especialment destacables la diversitat i la riquesa del patrimoni vegetal, que són conseqüència directa de la seva situació biogeogràfica, la coexistència d’elements mediterranis i extramediterranis, i la presència de nombroses espècies escasses, algunes d’elles endèmiques. La multiplicitat de biòtops té la seva correspondència amb la fauna, on cal remarcar l’elevat potencial de recuperació que encara ofereix aquest espai.

Especialment reconeguts són els seus elevats valors paisatgístics, amb l’excepcional bellesa dels ambients litorals que contrasta amb els paratges interiors, on molt sovint l’acció secular humana ha incidit especialment en l’harmònica i peculiar configuració del paisatge actual. Cal destacar també el ric patrimoni arquitectònic, del qual el monestir de Sant Pere de Rodes representa el punt culminant, i l’interès dels jaciments arqueològics terrestres i marins i del paratges dalinians de Portlligat.

Les aigües que envolten la península de Cap de Creus, la morfologia de la costa amb penya-segats, roques, illots, esculls, cales i badies, la naturalesa dels seus fons de roca (que poden assolir grans fondàries) i de sediments ofereixen també una amplíssima diversitat que es tradueix en una extraordinària riquesa submarina: els alguers i els fons coral·lígens en són els millors testimonis.

L’agenda que teniu a les mans n’és un primer resultat d’aquest treball en xarxa. Un punt de trobada adreçat a tot l’alumnat de primària, des dels primers anys d’escola fins als més grans. Les seves fites, que deriven dels ODS (Objectius per a un Desenvolupament Sostenible), són diverses; per una banda, identificar alumnat, professorat (i també mares i pares!) en un territori divers, singular i apassionant, però alhora fràgil i sensible. Només si el coneixem i l’estimem serem capaços de preservar-lo com es mereix. D’altra banda, l’agenda permetrà treballar en diferents propostes educatives vinculades al nostre entorn a través de reptes i experiències de natura; es podran desenvolupar tot l’any, sigui primavera o tardor, sigui els mesos d’hivern o de calor; també les temàtiques són àmplies, des del patrimoni cultural fins a ocells i plantes. Finalment, a través de la ciència ciutadana, podrem aportar dades, informació, observacions i eines que facilitaran la tasca a l’equip gestor del parc natural de Cap de Creus.

Gaudiu-ne, aprofiteu-la i, sobretot, feu-la servir com una eina de treball per a conèixer i estimar encara més aquest parc natural on tenim la sort de viure, créixer i aprendre.

Equip impulsor,