Nou currículum: medi

En procés de càrrega El nou currículum, una aproximació al seu desplegament de l’àrea de medi. Per si és del vostre interès, hem passat en format Excel “en un sol full” les diferents competències específiques i sabers de l’àrea de Medi per tal de facilitar la seva lectura, interpretació i comparativa. Per a qualsevol aclariment no dubteu a contactar amb nosaltres.

En context: Des de l’any 1980 fins a l’actualitat s’han aprovat 8 lleis d’educació. O sigui, en 42 anys hi ha hagut 8 lleis. Això representa una nova llei d’educació cada 5,25 anys. LOECE (1980) LODE (1985) LOGSE (1990) LOPEG (1995) LOCE (2002) LOE (2006) LOMCE (2013) LOMLOE (2022) + LEC (2009).

Repte: Quin ha de ser el temps d’implementació d’una Llei d’educació per tal d’assolir els seus objectius? Quants canvis curriculars viu un infant durant el seu període d’escolarització?

Prèvies:

0. Aquesta aportació no és prescriptiva.

1. Els constants canvis en els plantejaments educatius ens demanen un esforç extra per tal de poder interpretar correctament el llenguatge, objectius i finalitats de cada nou currículum. No hem d’oblidar que des de l’any 1980 a l’actualitat han passat 42 anys i 8 reformes educatives. En l’àmbit català cal sumar-hi la LEC. Això vol dir que cada 5,25 anys tenim un nou currículum. Essent un dels països europeus amb més canvis en el seu sistema educatiu. Evidentment, ens podem formular moltes preguntes al respecte, però aquesta no és la intenció d’aquest espai. Sí que cal tenir present que en l’interval que va de 3 a 16 anys un infant experimenta un mínim de dues reformes educatives en el nostre sistema. Si tenim present que els docents necessitem un temps d’adaptació i aprenentatge (en el cas actual es parla de 3 anys) això vol dir que, si la tendència de canvis es manté a 5 anys, només disposarem de dos anys per aplicar-ho plenament a l’aula abans del proper canvi. Esperem poder trencar aquesta tendència 😉
  2. Per tal de facilitar la lectura i desplegament del nou decret, ens ha semblat oportú aportar, a la informació lliurada pel Departament d’educació, una “eina” en forma de full de càlcul, amb la intenció d’inspirar als centres i facilitar la traçabilitat dels sabers que han d’adquirir els infants al llarg de la seva escolarització. Per tal de fer una lectura ràpida, comparada i eficaç de la seqüenciació de les diferents variables que ens proposa el nou currículum.
  3. Aquesta aproximació al desplegament del nou currículum s’ha fet a partir del treball de l’àrea de medi natural dels centres pertanyents a la Xarxa d’escoles del parc natural del Cap de Creus.
  4. Si els docents del vostre centre tenen alguna dificultat en moure’s dins d’un full de càlcul ens ho podeu fer saber per tal de dissenyar una píndola formativa (1 hora) amb les i els mentores digitals del vostre centre, Manual bàsic.
  5. Si el vostre centre necessita un acompanyament, més intens/específic no dubteu a fer-nos-ho saber.

Com interpretar i omplir els diferents fulls Excels?

1. Primer de tot cal descarregar el document que trobareu en aquest espai.
  2. Ubicar la còpia a una carpeta del drive DEL CENTRE.
  3. Documents que ha de contenir la carpeta:

. Excel 1: Proposta de seqüenciació del nou currículum de medi

. Excel 2: Descriptor de les diferents situacions d’aprenentatge (SituAP).

. Pdf explicatiu del funcionament de les taules de l’excel.

4. Per tal de no perdre la globalitat de l’eina, primer de tot, feu una lectura general abans d’entrar als diferents enllaços.

5. Un cop descarregats tots els documents, passem a desgranar els diferents apartats per tal de facilitar la seva interpretació. Cliqueu AQUÍ

Recordeu que per baixar-vos les graelles heu d’estar identificats amb un usuari de la Xtec

Primària: Medi – Sabers

Primària: Medi – Situació d’Aprenentatge

Secundària: Biologia – Sabers

Secundària: Biologia – Situació d’Aprenentatge

Batxillerat: Geologia i ciències ambientals – Sabers

Batxillerat: Geologia i ciències ambientals – Situació d’Aprenentatge
Copieu el document al vostre Drive

Buidatge del nou currículum amb indicadors d’EDUCACIÓ INFANTIL (TOTES les Àrees).

Buidatge del nou currículum amb indicadors d’EDUCACIÓ PRIMÀRIA (TOTES les Àrees).

Buidatge del nou currículum amb indicadors d’EDUCACIÓ SECUNDÀRIA (TOTES les Matèries).