Ciència des del CdA Empúries

El CdA Empúries us ofereix tres possibilitats per a gaudir de la ciència a l’aula. Es basen en tres dels tallers que s’ofereixen al CdA i s’han elaborat en Flash. Els podeu visualitzar directament en línia o bé baixar-vos els fitxers comprimits per a utilitzar-los en el vostre ordinador sense necessitat de connexió a internet; només cal que els descomprimiu i hi tingueu instal·lat un reproductor de Flash.
Cadascun porta una guia de presentació on trobareu els continguts i les instruccions de funcionament juntament amb alguns suggeriments per a quan els treballeu a l’aula.
Els comentaris sobre els nivells són purament indicatius i, en tot cas, sou vosaltres qui teniu la darrera paraula.

1. Els vegetals s’adapten?
Les plantes, malgrat no tenir intel·ligència tenen capacitat per a evolucionar i adaptar-se.
Aquesta presentació us permetrà treballar les adaptacions dels vegetals tant pel que fa a la nutrició, com a la reproducció o a la relació amb el medi.
L’ús de fotografies, gràfics i animacions fan més intel·ligibles les característiques de les diverses espècies vegetals i faciliten la comprensió dels processos que permeten a les plantes ser les grans fàbriques d’aliments de la natura.
Com podreu veure està estructurat en parts i seccions, de manera que us pugueu saltar les que més us convinguin en funció de les vostres necessitats o parar i reprendre la projecció quan us sigui necessari.
Està basat en el taller de botànica III que s’ofereix al CdA Empúries. Aquesta és la primera part del taller que, en el CdA, complementem amb l’aplicació del que s’ha estudiat a la projecció sobre fotografies de flors i fruits de diverses plantes que l’alumnat ha de classificar segons el tipus de pol·linització més habitual i segons la forma en què es dispersen les llavors.
Està més pensat per a secundària i batxillerat, però això no vol dir que no se’n pugui utilitzar alguna part per a primària.

2. De la flor a la nova planta
És una reducció de l’anterior. S’ha simplificat tota la primera part on només es tracten algunes adaptacions de les plantes a les circumstàncies ambientals i s’han mantingut els apartats dedicats a les flors (pol·linització) i als fruits (dispersió de llavors), simplificant el llenguatge emprat per a fer-lo més planer.
Quan es fa el taller al CdA també es completa amb una segona part de classificació de fotografies, més o menys complexa, segons el nivell amb el qual estiguem treballant.
Aquest està més pensat per a primària, però no es pot descartar el seu ús per a secundària.

3. Per què flotem?

En aquest Flash hi ha la reproducció pas a pas del taller de flotació que s’ofereix al CdA Empúries. La presentació només n’és una constatació gràfica.
L’aplicació del mètode científic, les tècniques d’experimentació, l’emissió i validació d’hipòtesis, la precisió en les mesures, la necessitat dels càlculs, l’aproximació de quantitats, l’anàlisi dels resultats, són alguns dels procediments i habilitats que podreu trobar i treballar amb aquesta activitat.
Amb el pas del concret a l’abstracte, del fet particular a la llei general, arribarem a deduir el principi d’Arquimedes a partir de l’observació i anàlisi de la flotació d’un vaixell de ferro.
Finalment, es fa un estudi de la flotació dels cossos i s’aplica tant a líquids com a gasos. Es pot utilitzar a partir del cicle superior de primària —cal saber operar amb nombres decimals— i secundària.
Dintre de l’arxiu comprimit hi trobareu el material escrit (QT) que podeu fer servir amb l’alumnat durant la presentació, com si es tractés de la realització del taller o d’una pràctica de laboratori.

Camp d’aprenentatge Empúries

ELS VEGETALS S’ADAPTEN?

Arxiu Flash: visualització directa al web.

IMPORTANT: obrir-lo a Chrome (amb un emulador Flash)

Arxiu ZIP: per descarregar-se i executar a qualsevol ordinador sense necessitat d’internet.

DE LA FLOR A LA NOVA PLANTA

Arxiu Flash: visualització directa al web.

PER QUÈ FLOTEM?

Arxiu Flash: visualització directa al web.