Formació docent

Una de les inquietuds manifestades pels equips directius que formen part de la Xarxa d’escoles del parc és la necessitat d’empoderar els docents en el coneixement del medi natural, social i cultural del Parc, vetllant per generar un vincle i sentit de pertinença amb el territori per tal poder transferir aquests sabers i emocions als infants.

Per assolir aquesta fita s’han projectat diferents sortides de camp els dissabtes docents a la natura. Aquesta crida a reconnectar la natura amb l’escola a partir d’un curs de formació, ha estat recolzada per la totalitat dels centres que pertanyen al parc.

En aquest sentit, s’han projectat tres onades formatives per donar cabuda a totes les demandes dels docents. Aquestes formacions han comptat amb la participació de gairebé el 60% dels docents de cadascun dels centres. Una fita important que permet a les escoles dissenyar un aprenentatge massiu, profund i globalitzador.

Aquestes formacions han estat dinamitzades per expertes en diferents àmbits del saber: biòlegs, ambientòlegs, geòlegs, ornitòlegs, pedagogs i educadors ambientals.

“Hem de canviar de model de país, hem de canviar la manera de pensar.  El repte no és defensar el paisatge que tenim.  És decidir crear el paisatge que ens permetrà viure sota el canvi climàtic.” Marc Castellnou. Cap dels GRAFS. Bombers de la Generalitat

als docents de les escoles del Parc

Un cop finalitzada la formació de Descoberta del parc natural de Cap de Creus. Podem dir que s’han assolit bona part dels objectius programats, però encara ens queda feina per fer. Així doncs, s’han projectat disset dissabtes a la natura, amb 126 participants, cinc ambients de treball, 30 parades, un munt de preguntes a resoldre i més de 300 imatges. #CompromísDocent durant la primavera, tardor i hivern amb fred, calor, pluja, tramuntana i… mascareta.

Tot seguit trobareu el buidatge de les imatges de les diferents sortides amb la intenció de recordar i emocionar per tal de transferir les activitats a l’alumnat. Tenint present que l‘aprenentatge profund no consisteix a visitar un espai i explicar anècdotes agradables d’aquest. Més aviat ens demana fer-nos preguntes rellevants que ens apropin al seu coneixement, compromís i acció.

Per assolir aquesta important premissa us proposem, primer, treballar les situacions d’aprenentatge de les sortides per cicles i després seqüenciar-ho amb la resta de l’equip docent del centre seguin els passos següents:

1. Visionar i analitzar les imatges per tal de complimentar les diferents graelles d’explotació didàctica que s’han treballat a cada sortida.
    La pregunta: Sortida: Descoberta de la Serra de Rodes, una visió aèria del Parc.                                Qüestionari Ava. La Pregunta: I tu, d’on vens? Sortida: Descoberta del medi marí. Qüestionari Ava. La Pregunta: Podem beure d’aquesta aigua?  Sortida: Descoberta dels ecosistemes d’aigua dolça. Qüestionari Ava.
    La pregunta: Les pedres parlen? Sortida: Descoberta de la geologia del paratge de Tudela.    Qüestionari Ava. La pregunta: Quanta vida hi ha en 1 m² de bosc? Sortida: Descoberta dels rastres i els boscos que envolten l’escola. Qüestionari Ava. La Pregunta: Aquí, abans no hi havia un marge?

El paisatge agrícola i ramader

2. Exposar, unificar i consensuar les diferents adaptacions didàctiques que han sorgit en cadascuna de les onades de formació.
  3. Llistar les preguntes rellevants sorgides en cada ambient de treball.
  4. Analitzar la incidència dels humans a partir del concepte d’antropització i la seva afectació al medi.
  5. Establir quin ha de ser el nostre compromís/acció de millora. Exemples inspiradors: ODS, Ciència Ciutadana, LIFE medCLIFFS i campanyes ambientals.
  6. Cercar informació dels sabers necessaris de la desconerta del pn de Cap de Creus a partir del treball de les BioLectures sobre la biodiversitat, emergència climàtica i col·lecció parcs amb el suport de l’apartat de recursos educatius.
  7. Seqüenciar el treball de medi per cicles. Exemple: Escola Montserrat Vayreda de Roses.
  8. Reflexionar si ens podem permetre que els infants surtin del sistema educatiu sense un coneixement mínim del territori. En el nostre cas visita als tres parcs i set museus de la comarca.
  9. Contestar el Qüestionari d’aprofitament didàctic mitjançant Kahoot i debatre la importància de l’aprenentatge profund vs. aprenentatges memorístics.
  10. Gaudir i jugar amb l’entorn. En aquest cas us proposem descobrir dues imatges impossibles de trobar al parc, però que ens apareixen en el buidatge gràfic. 😉

Si trobeu que sobra o falta alguna imatge, no dubteu a comunicar-ho a [crp-altemprda@xtec.cat]