Expressió Oral – Propostes competencials 2 – Oriol Galícia

Segona sessió de formació sobre “Expressió oral” a càrrec d’Oriol Galícia Juli

Iniciem la sessió amb una dinàmica amb paraules retallades lletra a lletra en sobres que s’han de construir en grup. La consigna que rebem és que són 7 coses. Quan ho acabem veiem que són els 7 dies de la setmana, els 7 colors de l’arc de Sant Martí i els 7 pecats capitals dels Pastorets. Aquest joc serveix per trencar el gel, treballar en equip, practicar vocabulari i parlar.

Seguidament l’Oriol fa un petit resum recordatori de tot el que vam fer el dia 11 d’octubre, 1ª sessió de l’expressió oral.

Entrem en el tema de què parlar és molt més que dir paraules.

Per a una exposició oral, les passes a seguir poden ser:

. Triar un tema. Aquesta tria és important perquè ha de ser un tema que ens interessi.

. Seleccionar l’enfocament. Per a fer-ho es recomana fer-ho escollint un posicionament a favor o en contra en un tema que pot ser polèmic. Veiem un vídeo sobre els deures que pot crear un estat de debat interessant. També podem enfocar-ho per persuadir o convèncer sobre un tema. Veiem un vídeo anomenat “Primer dia de clase de religión”, que serveix per analitzar què es pot fer per convèncer, quines estratègies.

. Buscar informació

. Organitzar la informació

. Desenvolupar l’exposició oral escrivint tot el que volem dir: els textos es poden escriure en grup o per parelles per a arribar a fer un text individual més endavant.

. Determinar la presentació i la conclusió

. Preparar el guió argumental. Es poden fer servir paraules clau que ens ajuden a relacionar els continguts i recordar les idees.

Seguidament el formador ens mostra un document que recull estratègies per treballar la llengua oral. Alguns exemples són:

• Joc del tabú: es pot jugar en petit grup; consisteix en pensar una paraula i fer-ne la definició sense poder emprar cap altra paraula relacionada que prèviament s’ha escrit en una llista.
  • La ensaladera: també es juga per equips. S’escriuen paraules en trossos de paper. Cal endevinar què és cada paraula per la definició que se’n fasense usar diminutius i en poc temps. En el nostre cas, juguem en grups de tres, un explica la paraula i els altres dos l’han d’endevinar, i seguir fent el màxim de paraules possibles en 30’’. El grup es queda les paraule perquè guanya qui n’h fet més en els 30’’. Un cop tots els grups han fet la primera ronda, es passa a la segona ronda amb les mateixes paraules, però ara només es pot dir una sola paraula com a definició. La tercera ronda ja és per definir la paraula només amb mímica. aquest joc treballa la memòria, l’escolta activa, la definició de conceptes, l’expressió corporal, la sintetització i els sinònims.
  • Miralletres. és un joc de lletrejar que es pot fer servir cada dia per a recordar l’ortografia de paraules difícils o que volem consolidar d’alguns temes. Se’n pot fer un concurs, a Pineda en fan un a nivell municipal on hi participen totes les escoles. En aquest cas, es pot fer servir el concurs per crear un SD completa amb tot el que significa un concurs: presentador, ajudants, concursants.
  • Joc amb imatges: en el nostre cas són unes caricatures/dibuixos de personatges coneguts/famosos. Aquest joc pot originar una SD perquè pot motivar una indagació sobre el personatge, una identificació personal perquè escollim el personatge i podem dir per què creiem que ens representa, preparar una bastida de suport per a exposar-lo, crear un debat per a parlar de la seva importància en la història, i fins i tot podem crear una tasca reflexiva amb la consigna de què n’hem de triar 3 que són imprescindibles pel món.

Acabem la sessió formativa amb un vídeo de 2008 de Operación Triunfo. Analitzem l’escena. També analitzem una foto de polítics, les seves actituds.

Per acabar, el formador mostra una sèrie de graelles que van treballar en el seminari de PRI-SEC de Canet de Mar on va fer aquesta formació, que ens poden servir d’exemple i de model:

. sobre com seqüenciar el text oral de P5 a 2n ESO

. base d’orientació per a crear un text oral sobre un personatge per a 2n ESO

. rúbrica d’avaluació de l’expressió oral

Des d’aquest enllaç es pot accedir al Material sobre expressió oral d’aquesta formació.