Visitem l’aula de realitat virtual de l’INS Carles Vallbona

El passat dilluns 13 de febrer vam dur a terme una sessió del seminari de coordinació digital de centre a l’institut Carles Vallbona. El tema central de la trobada va ser la realitat virtual i augmentada, i com utilitzar-la amb el nostre alumnat la resta de comunitat educativa. L’institut disposa des de finals de 2022 d’una sala equipada amb el maquinari necessari per emprar la realitat virtual en diferents projectes i simulacions, i ens vam donar l’oportunitat de provar-la i d’explicar-nos el seu projecte.

L’origen d’aquest projecte es remunta a l’estiu de 2021 quan, juntament amb l’institut Txurdinaga de Bilbao i l’empresa basca VirtualWareCo es presenten a un concurs del MEC de “innovación e investigación aplicadas y transferencia del conocimiento en la FP”. Al desembre d’aquell any s’aprova el projecte i el centre comença a adequar un espai per allotjar la nova aula. A més a més, es comença a formar el professorat i a dissenyar els primers continguts.

Els responsables del projecte ens expliquen que, actualment, àrees d’innovació com la intel·ligència artificial, la robòtica, els drons, les impressores 3D i les xarxes digitals de tota mena són fenòmens cada cop més habituals en l’activitat quotidiana. És tot un desafiament per al sector empresarial i per a l’àmbit educatiu, de manera que la Formació Professional està duent a terme les actuacions que calen per a impulsar i desenvolupar una transformació que li permeti adequar-se a les necessitats reals d’una societat 4.0. Un dels darrers avenços que han sorgit és el de la realitat virtual, que a mitjà-llarg termini pot convertir-se en una revolució en diferents terrenys, entre els quals el de l’educació. La inexistència d’instal·lacions, eines o construccions específiques fa difícil i costós, si no impossible, experimentar certes situacions reals. El mateix passa quan la pràctica d’algunes experiències reals pot resultar perillosa si no es realitza en un entorn virtual. Aquests problemes es donen tant a l’àmbit educatiu com a l’empresarial, i l’aplicació de solucions de realitat virtual és, sens dubte, la millor opció per a afrontar-los. El projecte pretén aprofitar la tendència descendent en el cost de la tecnologia necessària i també la facilitat d’ús que ofereixen algunes eines de filosofia “No Code” per a construir un entorn que ofereixi alternatives d’aprenentatge, possibiliti col·laboració entre l’alumnat i augmenti la seva motivació per a millorar en les competències d’àmbit digital.

En l’àmbit de la participació de l’alumnat, els cicles formatius participaran, juntament amb els seus professors, en la definició de casos d’ús que els ajudin en l’adquisició de competències professionals. Aquests casos d’ús seran la base per al desenvolupament de continguts en realitat virtual que puguin ser experimentats a la sala immersiva. D’aquesta manera adquiriran tant competències professionals del seu àmbit d’estudi com competències digitals més enllà de les bàsiques necessàries. Alumnat de cicles formatius d’informàtica desenvoluparan alguns d’aquests continguts necessaris per al funcionament de la sala, amb la qual cosa adquiriran coneixements en un altre àmbit que cada vegada serà més present en els seus plans d’estudi. La col·laboració entre alumnes de diferents cicles i també de diferents centres formatius en la definició de nous continguts i també en el seu desenvolupament és una altra oportunitat didàctica que caldrà treballar.

A més a més d’aquesta aula, quatre centres de la nostra zona ens presenten diferents experiències que han fet amb el seu alumnat i que ha intervingut la realitat virtual o la realitat augmentada.

• Escola Joan Miró: han treballat diversos fets històrics contemporanis creant maquetes que han farcit d’informació amb realitat augmentada. Amb uns QRs i l’aplicació Metaverse, els infants miren des del mòbil les maquetes i els hi apareix la informació que han elaborat. (Vídeo)
  • CFA Vallès: ens mostren diferents activitats relacionades amb la RA. Una samarreta que fa que des del mòbil es mostrin els diferents òrgans o altres elements del cos humà (Samarreta body planet); com treballar el sistema solar o altres temes a partir del MergeCube. (fotos i vídeos) (cub DIY). També van presentar les fitxes que funcionen amb realitat augmentada amb Quiver Vision i una experiència amb hologrames.
  • INS Marta Estrada: estan elaborant un itinerari virtual al seu centre per a les portes obertes. Han fotografiat els espais amb una càmera 360º i amb l’aplicació WeboBook han creat punts amb informació i vídeos. (enllaç). Funciona amb les ulleres RV o sense.
  • Col·legi Jardí: dintre del seu projecte Interdisciplinari “Leonardo da Vinci: “l’home que ho volia saber tot” han elaborat diverses activitats relacionades amb la programació i la robòtica. Entre d’altres, un itinerari virtual pel museu da Vinci de Roma, creant la maqueta del museu i afegint la capa de realitat virtual mitjançant Thinglink. (presentació del projecte).