Mesures i suports universals en el centre educatiu

El decret 150/2017, de 17 d’octubre, de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu, té com a objectiu garantir l’èxit educatiu de tot l’alumnat, independentment de les seves necessitats educatives de suport específic. Per això, estableix que els centres educatius han d’adoptar mesures i suports universals per a tot l’alumnat, amb l’objectiu d’afavorir la participació de tots i totes en el procés educatiu. Aquestes mesures i suports universals poden incloure accions com la diversificació de les activitats i recursos, la flexibilitat en els criteris d’avaluació, la promoció de la col·laboració entre alumnes o la participació de les famílies. El decret també estableix que els centres han d’adaptar els processos d’ensenyament i aprenentatge a les necessitats individuals de tot l’alumnat, per tal de garantir el seu èxit educatiu.

L’educació inclusiva és un model educatiu que es basa en el principi que tots els alumnes tenen el dret a aprendre i participar en un entorn educatiu equitatiu i respectuós. Les mesures i suports universals són aquells que s’adrecen a tot l’alumnat, independentment de les seves necessitats educatives de suport específic. Es tracta d’accions i pràctiques que tenen com a objectiu crear contextos educatius inclusius, on tot l’alumnat pugui aprendre i participar de manera significativa.

El document “Mesures i suports universals en el centre educatiu“, que s’ha presentat el dia 3 de novembre, defineix les mesures i suports universals com a aquells que han de ser aplicats a tot l’alumnat, independentment de les seves necessitats educatives. Aquestes mesures i suports tenen com a objectiu garantir que tot l’alumnat pugui accedir a l’aprenentatge i participar-hi de manera plena i efectiva. Es basa en el model de Resposta a la intervenció (RTI), que proposa una planificació de l’atenció educativa a partir de tres components bàsics:

• Atenció educativa universal de qualitat: Els centres han de proporcionar a tot l’alumnat un entorn d’aprenentatge que sigui inclusiu i que afavoreixi el desenvolupament de les seves capacitats. Aquest entorn ha de basar-se en un currículum flexible i adaptatiu, en metodologies actives i participatives, i en una relació positiva entre docents i alumnes.
  • Avaluació universal: Els centres han de disposar d’un sistema d’avaluació que permeti identificar precoçment les necessitats educatives específiques de l’alumnat. Aquesta avaluació ha de ser contínua i formativa i formadora, i ha de proporcionar informació rellevant per a la planificació de les mesures i suports necessaris.
  • Intervenció: Els centres han d’oferir mesures i suports addicionals o intensius als alumnes que ho requereixen. Aquestes mesures i suports han de ser específics per a les necessitats educatives de cada alumne, i han d’estar coordinades entre els diferents professionals que intervenen en el seu procés d’aprenentatge.

En aquest document també es proporciona una orientació als centres per a la planificació i implementació d’aquestes mesures i suports. El document inclou una llista de suggeriments i recursos que poden ser útils per als centres:

• Metodologies actives i participatives: Aquestes metodologies afavoreixen la participació de tots els alumnes, independentment de les seves capacitats. Alguns exemples d’aquestes metodologies són el treball cooperatiu, l’aprenentatge basat en projectes, o l’aprenentatge basat en problemes.
  • Currículum flexible i adaptatiu: El currículum ha d’estar dissenyat per a tot l’alumnat, i ha d’incloure diferents nivells de dificultat i diferents opcions d’aprenentatge.
  • Relació positiva entre docents i alumnes: Una relació positiva entre docents i alumnes és essencial per a l’èxit escolar. Els docents han de mostrar un interès genuí per tots els alumnes, i han de crear un clima d’acollida i confiança.
  • Avaluació contínua, formativa i formadora: L’avaluació ha de servir per aprendre i no per classificar. Els docents han d’utilitzar diverses tècniques d’avaluació per obtenir una visió completa del progrés de l’alumnat.

La implementació de mesures i suports universals és una eina essencial per a la inclusió educativa. A través d’aquestes mesures, els centres educatius poden crear contextos educatius on tot l’alumnat pugui participar, aprendre i aconseguir el seu màxim potencial.

+ informació: