ERASMUS + ALAS: MOBILITAT A MONCHENGLADBACH (ALEMANYA)

Del 16 al 20 de maig, dos mestres (Patrícia Peñarroya de l’escola La Torreta i xavier artigas de l’escola Els Quatre Vents) han gaudit d’una setmana d’aprenentatge per observació a una escola de primària a l’estat de Nordrhein-Westfalen, concretament al municipi de Mönchengladbach. És important situar-nos en aquest sentit ja que cada regió o land com s’anomenen aquí, té un sistema educatiu propi i diferenciat de la resta. L’escola es diu Grundschule Giersenkirchen.

Com a mestres visitants, han tingut un horari que els ha permès tenir una visió global del centre:

  • L’escola obre a les 8h però disposen de 15 minuts per entrar de manera flexible. En aquesta estona hi ha nens i nenes pel pati o a la porta de l’escola acomiadant-se de les seves famílies. Molts arriben a peu o en transport públic.
  • 1a i 2a sessió: a les 8h15 l’alumnat entra a l’aula corresponent on ja s’espera la tutora o tutor. Quan s’han assegut saluden tots alhora a la mestra dient “bon dia senyoreta” seguit del cognom. Les sessions duren 45 minuts i és el mateix tutor qui les realitza totes. Hem pogut assistir a classes de lectura i comprensió a 2n i de matemàtiques a 1r. Els nens i nenes de segon justament avui començaven la lectura d’un llibre conjunt. Les activitats de comprensió les han fet per escrit en les fotocòpies que els ha repartit la tutora. A matemàtiques s’introduïa per primer cop el comptatge de monedes d’euro i per això en acabar la lliçó, la mestra els ha fet guardar el llibre de text i els ha demanat que valoressin la dificultat de les activitats que han estat fent de forma individual. L’alumnat alçava o baixava el polze per a mostrar la seva percepció.
  • Descans de 30 minuts: A les 9h45 arriba l’hora del pati. Està distribuït en dues parts de quinze minuts. Una per a esmorzar a l’aula i l’altra per jugar al pati exterior. Expliquen que tenen un pati petit per a la quantitat d’alumnat i per això fan torns, és a dir no tots els cursos surten a la mateixa hora.
  • 3a i 4a sessió: en tornar del descans, que és llarg en aquesta ocasió, les classes continuen. Hem presenciat dues sessions sobre com relacionar-se amb els videojocs. Aquestes classes s’estructuren de manera més oberta i es planteja el desenvolupament d’un petit projecte que consisteix en fer un pòster sobre el videojoc que escullin. A la pissarra de guix la mestra, amb la col·laboració de les idees de tota la classe, ha anat escrivint quina informació calia fer constar a la cartolina. Un cop fet, s’han organitzat per parelles o grups de 3 i lliurement han fet servir Ipads per a cercar la informació necessària. Quan la mestra vol demanar la seva atenció o indicar que han d’acabar el que estant fent, fa ús d’una senyal acústica amb un instrument que emet un so semblant al del triangle.
  • Descans de 15 minuts: acabats les dues sessions corresponents, gaudeixen d’uns 15 minuts per a tornar a sortir al pati. A l’espai exterior hi ha algunes construccions com tobogans, estructures per enfilar-se, sorral o jocs pintats al terra. També hi ha que juguen a futbol en espais improvisats.
  • 5a i 6a sessió: en una altra de les classes de 4t el projecte sobre Internet tracta sobre la navegació segura. Amb els Ipads es dirigeixen a un portal que conté informació al respecte amb vídeos, exemples, consells…que han de fer servir per a respondre una bateria de preguntes que tenen fotocopiades en paper. Per últim, un petit grup de nenes assisteixen a una classe amb la integradora social. Les quatre nenes treballen cooperativament per a fer crepes dolces, parar taula i gaudir del que han cuinat. L’objectiu d’aquesta activitat és millorar la relació entre elles ja que acostumen a tenir conflictes.

A continuació podeu fer-vos una idea de les classes i els espais de l’escola que els han acollit aquests dies a través del següent enllaç.

From May 16 to 20, two teachers (Patrícia Peñarroya from La Torreta school and Xavier Artigas from Els Quatre Vents school) enjoyed a week of observation learning in a primary school in the state of North Rhine-Westphalia, specifically in the city of Mönchengladbach. It is important to situate ourselves in this sense since each region or land, as they are called here, has its own educational system, differentiated from the rest. The school is called Grundschule Giersenkirchen.

As visiting teachers, they have had a timetable that has allowed them to have a global view of the school:

The school opens at 8 am but they have 15 minutes to enter in a flexible way. At this time there are boys and girls in the courtyard or at the door of the school accompanied by their families. Many arrive on foot or by public transport.
1st and 2nd session: at 8:15 a.m. the students enter the corresponding classroom where the tutor is already waiting for them. When they have been seated they all greet the teacher at the same time saying “bon dia senyoreta” followed by their name. The sessions last 45 minutes and it is the same tutor who conducts them all. We have been able to attend reading and comprehension classes in 2nd grade and mathematics in 1st grade. The 2nd grade boys and girls just started reading a book together. The comprehension activities have been done in writing on the pictures that the tutor has given them. In mathematics they were introduced for the first time to the counting of euro coins and for this reason, at the end of the lesson, the teacher asked them to keep the textbook and asked them to evaluate the difficulty of the activities they were doing individually. The students raised or lowered their poles to show their perception.
30-minute breaks: At 9:45 a.m. it is time for the playground. It is distributed in two parts of fifteen minutes. One to have lunch in the classroom and the other to play in the outdoor playground. They explain that they have a small playground for the amount of students and that is why they have turns, that is to say, not all the classes go out at the same time.
3rd and 4th session: after the break, which is long this time, the classes continue. We have attended two sessions on how to relate to video games. These classes are structured in a more open way and they propose the development of a small project that consists of making a poster about the video game that they have chosen. At the drawing board the teacher, with the collaboration of the ideas of the whole class, has been writing what information needed to be included in the poster. Once done, they organized themselves in pairs or groups of 3 and freely used Ipads to find the necessary information. When the teacher wants to demand their attention or indicate that they have to finish what they are doing, she uses an acoustic signal with an instrument that emits a sound similar to that of the triangle.
15-minute breaks: after the two corresponding sessions, they have 15 minutes to go back out to the playground. In the outdoor area there are some constructions such as slides, structures to go on the edge, a playground or painted games on the ground. They also play soccer in improvised spaces.
5th and 6th session: in another 4th grade class, the Internet project deals with safe surfing. With the Ipads they go to a portal that contains information about it with videos, examples, tips…that they have to use to answer a set of questions that they have photocopied on paper. Finally, a small group of girls attend a class with the social integrator. The four girls work cooperatively to make sweet pancakes, stop at the table and enjoy what they have cooked. The objective of this activity is to improve the relationship between them since they usually have conflicts.

Below you can get an idea of the classes and the areas of the school that have welcomed them these days through the following link.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>