21 de febrer – Dia internacional de la llengua materna

El Dia Internacional de la Llengua Materna va ser proclamat per la UNESCO el novembre del 1999 en reconeixement de tres joves estudiants de Bangla Desh que van morir el 21 de febrer de 1952 en defensa de la seva llengua, el bangla, per tal que fos reconeguda com una de les dues llengües pròpies del que aleshores era Pakistan.

La llengua és l’instrument més poderós per a la preservació i el desenvolupament del patrimoni cultural, tangible i intangible, que tenim. Per aquest motiu és tan important reconèixer el valor de la diversitat lingüística i cultural i la promoció del plurilingüisme a les aules.

Per tal de commemorar aquesta diada a l’aula, us oferim algunes propostes d’activitats, que podeu adaptar i dur a terme en el vostre grup, centrades, sobretot, en la dimensió de la comunicació oral i en la plurilingüe i intercultural:

• Preparar una felicitació del dia internacional de la llengua materna en la llengua pròpia com en aquest vídeo de Linguapax Asia.
      • Elaborar una autobiografia lingüística a partir de formats com els que proposen el GELA, l’ECML o el CNL.
      • Crear un cercle lingüístic on l’alumne prengui consciència de les llengües que usa i amb qui.
      • Geolocalitzar en un mapa virtual col·lectiu (Google maps) un mot de la pròpia llengua materna en la seva ciutat d’origen com van fer les escoles de Sant Just Desvern.
      • Llegir poemes en la llengua materna per part dels alumnes i fer-ne una traducció o una explicació en català del contingut o la temàtica.
      • Ensenyar als companys, per exemple, expressions, paraules boniques per expressar emocions i sentiments o com saludar en la llengua materna.

Podeu trobar més informació a: DiesInternacionals.cat i a Marc per al plurilingüisme.