Dijous 28 de gener va tenir lloc el webinar CONVIURE PER APRENDRE. Una de les idees clau que es van treballar és que necessitem un canvi de paradigma: enfocament restauratiu i comunicació no violenta.
Vam repassar els diferents llocs web i recursos que ens ofereix el Departament d’Educació pel que fa a la convivència a l’escola:
-PRÀCTIQUES RESTAURATIVES. Comunitat educativa restaurativa i resilient.
-PROGRAMA FORMATIU DE PREVENCIÓ VIOLÈNCIA MASCLISTA.
–EINES, ESTRÀTEGIES I MODELS: trobareu recursos com ara “Les 36 cartes de les emocions“, “Les 36 cartes de les necessitats“, Programa de competència social de primària i secundària, Caixes de convivència, Programa a mida, Filosofia 3/18, Tutoria entre iguals, Kit Caixa Valors, la web de Núria Alart i la web 365 Batecs.Vivències per reflexionar i actuar.
-Unitat de suport a la convivència escolar. Servei telefònic per famílies, centres i alumnes.
–Xarxa de centres per la convivència: El treball i l’aprenentatge en xarxa parteix de la voluntat de donar una resposta educativa coherent i coordinada als reptes educatius. Els agents educatius que treballen a favor de la convivència ho fan partint d’un projecte comú, diagnosticant necessitats, compartint objectius i dissenyant accions complementàries.
-Projecte de CONVIVÈNCIA . Del projecte de convivència del centre cal tenir en compte:
- Ha de ser un projecte participat.
- Ha d’estar en procés de revisió permanent.
- Els centres han de fer un esforç per tenir una bona organització. COMISSIÓ DE CONVIVÈNCiA, que permeti l’elaboració i la implementació sostenible del programa.
Eines de suport al projecte de convivència: NOVETATS!!! : Assessoraments a centres // Aplicació informàtica // Guia orientativa per l’elaboració i implementació del projectes. Aviat estarà disponible. Tindrà tres documents.
A continuació va tenir lloc la conferència de Mònica Albertí: va estar centrada en l’enfocament restauratiu global. Algunes idees clau:
- Culpabilització vs responsabilitat
- Els 5 principis de Belinda Hopkins
- Desenvolupar una actitud i habilitat d’escolta atenta, activa i empàtica amb formulació de preguntes restauratives.