El mesurador de CO2 – Com podem millorar la ventilació de l’aula?

La ventilació de les aules i la Covid-19

El món està trasbalsat per la pandèmia de la Covid-19 i tots els experts estan d’acord en que cal complir estrictament les mesures de seguretat per evitar, o al menys, reduir al màxim el risc de contagi.

Els tres aspectes clau són:

• Respectar la distància de seguretat
  • Higiene molt acurada de les mans
  • Utilització de la mascareta

Però nosaltres hem tornat a les aules, i un altre cop els experts ens han donat una instrucció clara: Cal mantenir ben ventilades les aules per reduir el risc de contagi de Covid.

Però, a més a més de la Covid, tenim un altre bon problema. S’apropa l’hivern i tots coneixem la dura climatologia de les terres de Ponent en aquesta estació. Esmicolem-lo una mica per veure’n totes les seves conseqüències:

• Ventilar constantment amb unes temperatures exteriors en el rang dels 0-4°C suposarà treballar amb temperatures força baixes a dins de les aules.
  • S’incrementarà notablement el risc de patir refredats, constipats i altres malalties relacionades amb el fred i el sistema respiratori, augmentant la confusió i el diagnòstic correcte de les malalties comunes respecte de la Covid-19, perquè bona part dels símptomes són els mateixos.
  • Això portarà als centres a forçar al màxim els sistemes de calefacció per tal de mantenir una temperatura “digna”? “suportable”? “acceptable”? dins de les aules.
  • El fet que els sistemes de calefacció treballin al màxim incrementarà notablement la contaminació en qualsevol localitat, i tenim clar que la qualitat de l’aire és un aspecte important a mantenir per la seva repercussió en la nostra salut i en la del nostre planeta.

Davant de tants fronts oberts cal mantenir la calma i actuar amb criteri, primer, però també amb imaginació i utilitzant totes les petites eines que puguem tenir al nostre abast.

Els experts del CSIC recomanen avançar en sistemes de ventilació o purificació de l’aire i combinar-los amb l’obertura de finestres. La ventilació, a més a més, varia segons la mida de la classe, el nombre d’alumnes i la seva edat, o la incidència de la Covid a la zona. Alguns experts assenyalen que és necessari obrir les finestres una mitjana d’entre cinc i sis vegades cada hora, la qual cosa permet renovar 14 litres d’aire per persona i segon (Font: ccma.cat).

Les persones expulsem unes partícules, anomenades aerosols, quan parlem, riem, tossim i, sobretot, cridem o cantem, i la seva acumulació a l’aire pot provocar contagis. La ventilació permet substituir l’aire interior “potencialment contaminat” i eliminar partícules en suspensió que poden contenir el virus, segons afirmen els experts.

Per reduir la presencia d’aquestes partícules recomanen també altres mesures, com ara (Font: ccma.cat):

• Disminuir el nombre de nens a classe
  • Estar en silenci o parlar baix, ja que cridar eleva l’emissió de partícules, i per tant, el contagi
  • Utilitzar la mascareta ben ajustada
  • Rebaixar el temps a classe
  • Mantenir la distància interpersonal
  • Ventilar i purificar l’aire per eliminar l’acumulació de partícules

El mesurador Wöhler de CO2 de la Motxilla bioclimàtica

El mesurador Wöhler és un dels aparells que forma part del projecte de la Motxilla bioclimàtica.

Aquest instrument mesura el nivell de CO2, la temperatura i la humitat de l’aire. Enregistra els valors per disposar de dades històriques. Està dissenyat per avaluar la qualitat de l’aire en espais tancats.

Com ens pot ajudar el mesurador per millorar la qualitat de l’aire de la nostra classe?

Si bé totes aquestes dades poden ser molt interessants, la concentració de CO2 és especialment rellevant per conèixer de forma orientativa amb quina freqüència hem de ventilar l’aula. És important, però, tenir en compte que cada espai i grup d’alumnes té unes necessitats de ventilació diferents. Per aquest motiu, us convidem a analitzar amb el mesurador cada aula i grup d’alumnes de manera individual. Per fer-ho, us facilitem una guia que recull:

• Indicacions generals sobre l’aparell.
    • Els paràmetres orientatius per analitzar la qualitat de l’aire a l’aula.
    • El pas a pas per fer-lo servir.
    • Imprimibles per fer el registre de dades.
    • Proposta didàctica (en construcció).

Guia d’ús i d’aplicació a l’aula (feu clic per descarregar).

Referències