Guanyadors del X Concurs d’Experiments de pel·lícula

Reunits els membres que formen part del jurat del 10è Concurs de vídeos d’experiments científics de la Noguera 2022-2023:

Anicet Cosialls Manonelles, Professor de Física i Química de l’INS Guindàvols de Lleida;
Salvador J. Ribas Rubio, Director científic del Parc Astronòmic Montsec;
Carla Vilaseca Vilarasau, Reportera de Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, TV3;
Oriol Garcia Llovet, Tècnic de Ràdio Balaguer;
Montse Siscart Alberich, Inspectora del Departament d’Educació;
Maria Cusola Aumedes, Consellera d’educació del Consell Comarcal de la Noguera
Imma Montoliu Daroca, Tècnica d’educació de la Paeria de Balaguer
Maria Bañeres Farrero, Referent de secundària del CRP de la Noguera
Maria Odina Moreno, Referent de primària del CRP de la Noguera

Després de revisar les bases del concurs especificades a la pàgina web del mateix es passa a valorar els 49 vídeos de 10 centres educatius presentats en aquesta edició segons els criteris de valoració següents:

Valoració del contingut científic (de 0 a 5 punts)

• Capacitat de l’experiment de fer entenedor i ajudar a visualitzar un principi científic o tecnològic.
  • Senzillesa en els materials emprats.
  • Rigor en el muntatge experimental i el seu desenvolupament.
  • Claredat en l’exposició i ús adequat del llenguatge científic.
  • Originalitat del muntatge experimental o de l’experiment.

Qualitat vídeo/àudio (de 0 a 2 punts)

• Edició del vídeo (claredat del so, il·luminació suficient, imatges explícites).

Originalitat (de 0 a 3 punts)

• Originalitat del muntatge experimental o de l’experiment i del vídeo en general.
  • Capacitat engrescadora.

Recollides i sumades les puntuacions atorgades per cada membre del jurat, es procedeix a revisar els resultats i visionar el vídeos oportuns i, finalment es decideix premiar els següents vídeos de cada categoria:

Premi Categoria A (Educació Infantil i Cicle Inicial d’Educació Primària)

Una energia mooolt elàstica. Escola Àngel Guimerà (Balaguer)
Professorat responsable: Flora Canadell Torruella
Alumnat: L’alumnat d’INFANTIL I5

Per la creativitat, la incorporació de tot un procés manipulatiu i constructiu previ a l’experimentació, per la qualitat de les conclusions i per la divertida posta en escena:

Accèssit a la Categoria A (Educació Infantil i Cicle Inicial d’Educació Primària)

Fem explotar globus de colors. Escola La Noguera (Balaguer)
Professorat responsable: Adelaida Sànchez
Alumnat: Alumnat de 2n CI de PRI.

Pel plantejament l’experiment de forma molt clara a través de preguntes que es van responent en el desenvolupament del vídeo i utilitzant el vocabulari científic addient

Premi Categoria B (Cicle Mitjà i Cicle Superior d’Educació Primària)

Per què creix la massa del pa? Escola Escola Mare de Déu de la Guardiola (La Sentiu)
Professorat responsable: Núria Solé Porta
Alumnat: Alumnes de CM i CS de PRI: Abril Guillaumet, Iris Terré, Nil Benabarre, Natàlia Bergadà, Karen Balmón i Adrià Call.

Per l’originalitat tant del vídeo com de l’experiment, per l’acurada aplicació del mètode científic per crear una situació d’aprenentatge basada en un activitat tan propera i quotidiana com la de menjar pa cada dia.

Accèssit 1r a la Categoria B (Cicle Mitjà i Cicle Superior d’Educació Primària)

Pluja d’objectes. Escola L’Àlber (Albesa)
Professorat responsable: Josep Farràs Roque
Alumnat: Alumnat de 3r CM de PRI.

Per la capacitat de generar preguntes i situacions significatives a l’hora d’iniciar un procés d’indagació i per la capacitat de resoldre i donar l’explicació adequada als resultats finals amb una mirada crítica i amb visió científica.

Accèssit 2n a la Categoria B (Cicle Mitjà i Cicle Superior d’Educació Primària)

El forn solar. Escola Àngel Guimerà (Balaguer)
Professorat responsable: Aida Bitrià Lara
Alumnat: Alumnat de 6è CS de PRI.

Per l’originalitat, la constatació que la recerca comporta també un procés constructiu, creatiu i de disseny tan complet com complex i la posta en valor del treball en equip a l’hora de resoldre reptes tecnològics.

Premi Categoria C (Educació Especial i Grups de Suport Intensiu d’Escolarització Inclusiva)

La música fa vibrar. CEE L’Estel (Balaguer)
Professorat responsable: Clara Albareda
Alumnat: Tota l’escola!

Per la seva originalitat i capacitat per sorprendre. Per apropar la comprensió del resultats científics d’una experimentació a qualsevol infant amb senzillesa i claredat i per fer molt fàcil una cosa tan difícil.

Accèssit primer a la Categoria C (Educació Especial i grups de SIEI)

Les 3R. INS Els Planells (Artesa de Segre)
Professorat responsable: Cristina Andrés i Mireia Cinca
Alumnat: Alumnes de la SIEI

Per la demostració de domini i coneixement dels conceptes tractats, per la mirada inclusiva acompanyant cada pas de la seva experimentació amb els pictogrames per fer-la comprensible a qualsevol infant.

Premi Categoria D (Educació Secundària Obligatòria i Postobligatòria)

Per la seva capacitat de síntesi i senzillesa a l’hora d’explicar visualment les lleis bàsiques de tota la física que regeix el nostre món i fer-les entenedores per a tothom amb un enregistrament acurat i detallat:
Les Lleis de Newton. INS Almatà (Balaguer)
Professorat responsable: Sandra Piñol Blanco
Alumnat: Alumnes de 3r ESO

Accèssit primer a la Categoria C (Educació Secundària Obligatòria i Postobligatòria)

El poder del buit
INS Almatà (Balaguer)
Professorat responsable: Sandra Piñol Blanco
Alumnat: Alumnes de 3r ESO

Per l’originalitat, l’excel·lent execució i resultats de l’experiment i la senzillesa amb què han aconseguir visibilitzar el fenomen acompanyat d’un bon enregistrament.