2a Jornada STEAM de la Noguera

El passat dissabte 23 de febrer va tenir lloc la segona Jornada de recull d’experiències d’aula i projectes STEAM de la Noguera al casal de Lapallavacara de Balaguer.

Després del bon regust que va tenir la primera Jornada amb la xerrada inaugural de Julio Pérez, director del CESIRE i les experiències presentades pel professorat d’Infantil, Primària i Secundària de comarca, semblava difícil tornar a sorprendre, però ho hem aconseguit.

Com l’any anterior vàrem tornar a presentar una experiència de referència que tingués com a àmbit principal una de les sigles de les STEAM per tal que totes les disciplines i especialitats hi estiguessin representades.

L’experiència corresponent a la (S) de les ciències va ser “STEAM A L’AULA: Funcionament del dia a dia” a càrrec de Roser Porta, Jaume Puigpinós i Albert Teixidó, de l’escola Vedruna de Balaguer. En el seu cas, després de fer la formació del programa STEAMCat del Departament d’Educació durant el curs passat, han fet tota la transferència al centre i s’han posat en marxa el seu propi projecte STEAM al centre. La implicació, la coordinació i el dia a dia imprimeixen la seva pròpia dinàmica.

La presentació marc per desenvolupar la part tecno-científica (T) va anar a càrrec d’Anicet Cosialls, professor de l’INS Guindàvols de Lleida i divulgador científic, amb la presentació “La ciència dels viatges espacials ”. Plantegem un problema real: Com anar a la Lluna? A partir de l’estudi de les lleis físiques i de la construcció d’un coet, es tracta de dissenyar un viatge espacial tot implicant àrees tan diverses com la història, física, química, tecnologia, matemàtiques, ètica, visual i plàstica, i la ciència ficció.

Després de la pausa, va arribar el moment de l’enginyeria (E) amb la presentació del projecte de “Robòtica a l’aula” a càrrec de Montse Miralles i Jordi Trilla, i l’alumnat de 4t d’ESO de l’INS Els Planells (Artesa de Segre). El desplegament de la robòtica del currículum de l’àrea de Tecnologia es fa a través de la participació a la First Lego League i a la World Robot Olympiad, dos esdeveniments d’àmbit internacional que serveixen d’eix conductor del treball durant el curs amb l’alumnat de 3r i 4t d’ESO en robòtica i altres aspectes transversals.

A més a més, vam poder gaudir de la presentació íntegra del projecte educatiu, de valors i del robot de l’equip “AdS_15” d’Artesa de Segre que s’havia proclamat guanyador de la First Lego League d’aquest any just el cap de setmana anterior i ara s’està preparant per a la final nacional els propers dies 23 i 24 de març a Tenerife. Els desitgem molta sort en la seva nova aventura i esperem que tornin a deixar el nom de la nostra comarca en el punt més alt.

La part artística (A) va arribar de la mà del projecte “GaspArt School” que ens varen presentar la Teresa Farré, la Carmina Laboreo, la Carme Guillaumet i el Miquel Bernal de l’Escola Gaspar de Portolà de Balaguer. Es tracta d’un projecte d’escola per fomentar i integrar l’estudi i desenvolupament de disciplines artístiques en qualsevol àrea del currículum escolar i des d’infantil fins a cicle superior.

Les matemàtiques (M) ens van arribar en forma d’aventures de pirates amb la presentació de la Montserrat Bonet i Mercè Ibern de la ZER Espernallac (Castellserà) i la seva proposta “Aventura matemàtica”. Per què? D’on partir? Com donar coherència al projecte? Com s’estructura? Quins són els elements de programació? Quins són els materials a utilitzar? La seva programació “Som pirates” i tots els materials preparats específicament per a aquest projecte van ser realment interessants i sorprenents.

Tota la jornada varem poder gaudir de l’exposició d’infografies, pòsters, materials i la taula de robòtica de la Lego League.

Un altre cop hem posat l’accent en la qualitat de la feina ben feta i de la rellevància dels projectes d’aula que s’estan duent a terme als centres educatius de la Noguera. Moltes gràcies a tots i totes.