iFest. Competició de reptes de Catalunya

iFest2324 Adreçat a l’alumnat de centres d’ESO i de Batxillerat.

Us proposem participar en la sisena edició de l’iFest i sumar-vos així als centres educatius que ja formen part d’aquest moviment de la innovació i de la disrupció que impulsen la solució de reptes des d’una perspectiva d’impacte per garantir un món millor.

De cara a aquesta edició en proposem consolidar el model que vam engegar en la passada introduint algunes millores a partir del feedback que ens vau anar donant al llarg dels mesos. En primer lloc, hem volgut avançar les dates de l’iFest amb l’objectiu de trobar èpoques de l’any més adients.

La gran final de l’iFest serà a mitjans de maig. Enguany, hi haurà més flexibilitat pel que fa a les edats dels participants així com el número d’integrants que ha de tenir cada equip.

L’iFest (https://ifest.cat) és una iniciativa de la Generalitat de Catalunya adreçada als estudiants (players) de tota Catalunya dividits en dues categories, per garantir la competitivitat entre participants que provenen de diferents etapes formatives i adreçada també als docents que volen actuar com a (shakers) i liderar la innovació als seus respectius centres educatius.

L’iFest ofereix als i les joves un acompanyament en emprenedoria i innovació per promoure el talent i fomentar la creació de solucions per a la societat que provenen de la ciència, la tecnologia i la disrupció. Inclou:

• una formació elemental focalitzada en la resolució de reptes (iFest Bootcamp) – des d’ara i fins al març
  • una competició on es triaran les millors solucions (iFest Competition) – inscripcions al març i gran final al maig
  • una preacceleració pels projectes guanyadors, que consta de mentoria, ponències personalitzades, visites a startups i entitats de l’ecosistema i, per últim, ajuda per testejar la solució en el mercat (iFest Acceleration) – juny 2024

La pedra angular de l’iFest són els reptes, que posen sobre la taula problemes que d’una manera o l’altra ens afecten com a societat, com l’ús dels recursos naturals, la descarbonització, l’ús de les noves tecnologies i la salut pública, entre altres. Els reptes naixen de la col·laboració d’organitzacions i empreses arrelades a Catalunya amb l’iFest, que aposten pel descobriment de talent jove que vulgui trobar solucions a aquests desafiaments. Comptem amb empreses com: La Mobile World Capital, el Sónar+D, l’Hospital Vall d’Hebron, l’Hospital maternointantil Sant Joan de Déu i la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació. Podeu consultar els reptes aquí. En les pròximes setmanes esperem comptar amb més reptes i empreses col·laboradores.

L’objectiu de l’iFest no és que els estudiants creïn una empresa, però sí fer-los sentir que tenen talent i que poden canviar el món amb petits actes. Un cas d’èxit de l’iFest, i del qual estem molt orgullosos, que és el cas de la Diana Ballart. Una idea que va sortir a l’iFest de 2017 i que, emocionada pel que va viure a l’ifest, va crear la seva startup The Smart Lollipop. Amb aquesta startup ja ha tancat diverses rondes de finançament, amb un dispositiu mèdic no intrusiu en forma de caramel amb pal capaç de detectar múltiples malalties amb una sola mostra de saliva.

Volem que a l’iFest es trobin representats el màxim nombre de centres de tota Catalunya. El dia de la gran final és com una gran festa on els joves surten a un escenari i és el moment que poden mostrar als companys, a la resta del professorat i a les famílies tot l’esforç i treball que han fet. Volem que sigui un dia especial i de reconeixement per a tots ells i per a la feina que feu als centres en matèria d’emprenedoria i innovació. Us deixem l’enllaç al videoresum de la gran final de l’edició anterior per poder valorar la vostra participació.

La primera de les activitats que s’emmarquen a l’iFest ja està en marxa! Es tracta de l’iFest Bootcamp, una plataforma de formació en línia, amb 7 blocs i activitats síncrones (35 hores lectives) amb metodologia design thinking, que integra les diferents competències clau: emprenedora, digital, competència personal, social i d’aprendre a aprendre.

El Bootcamp facilita la preparació del repte i permet que els i les joves (players) i els i les docents (shakers) puguin introduir-se en la metodologia (design thinking) i encarar la resolució del repte. La plataforma del Bootcamp serà accessible durant tot el curs, però les activitats programades (tallers i sessions de dubtes) es concentraran en els mesos de gener i febrer. Ara està oberta a tothom però en uns dies caldrà un petit registre per tal de conèixer estadísticament qui està accedint a la formació.

Per últim, aquest any també hem afegit la possibilitat d’anar als vostres centres per fer un taller centrat en alguna de les fases del design thinking. Tenim una quantitat d’hores limitades, així que us encoratgem a emplenar el següent formulari amb les vostres dades i atendrem les vostres peticions en funció de la demanda.

Us convidem i us encoratgem a formar part una vegada més de l’iFest amb els vostres alumnes i que us animeu a trobar solucions als reptes plantejats. Us adjuntem una breu presentació de l’iFest on trobareu més informació, i la Guia docent del Bootcamp amb els mòduls i competències que es treballen. Per qualsevol dubte ens podeu escriure a la direcció ifest@gencat.cat o consultar la web ifest.cat.