El Parlament atorgarà la Medalla d’Honor a l’Associació de Mestres Rosa Sensat en reconeixement també a la tasca de tots els docents

La Mesa va acordar ahir, a proposta del president, Roger Torrent, atorgar la Medalla d’Honor del Parlament en la categoria d’or a l’Associació de Mestres Rosa Sensat. Amb aquesta distinció, la Mesa vol fer extensiu el reconeixement de la cambra a tot el col·lectiu de docents per la seva dedicació i perseverança, i també a les famílies i els ciutadans pel seu paper en la transformació de l’escola i la millora de l’educació. L’acord s’ha pres per 5 vots a favor i 2 en contra.

La cambra atorga la medalla des de l’any 2000 a personalitats o institucions que mereixen un reconeixement excepcional, i el lliurament obre habitualment els actes de commemoració de la Diada Nacional.

Aquest any el Parlament distingirà l’Associació de Mestres Rosa Sensat pel moviment de renovació pedagògica que representa, per la seva sostinguda reivindicació de l’escola pública de qualitat i per la defensa de la formació permanent dels mestres com a professionals clau per al progrés de les societats i el futur dels països.

Amb la concessió de la medalla, però, la Mesa vol fer extensiu l’agraïment i el reconeixement als docents amb una llarga trajectòria al servei dels infants del país, i també a les famílies i els ciutadans per la seva dedicació i perseverança per transformar l’escola i millorar l’educació.

La distinció coincideix enguany amb l’aparició del número 400 de la revista mensual “Perspectiva Escolar”, una eina de reconegut prestigi per difondre les pràctiques i les teories pedagògiques, i amb el cinquantè aniversari de l’Associació de Mestres Rosa Sensat, creada per Maria Antònia Canals, Maria Teresa Codina, Jordi Cots, Pere Darder, Enric Lluch, Marta Mata i Anna Maria Roig.

La proposta de concessió de la medalla destaca que un dels objectius principals de l’Associació de Mestres Rosa Sensat és assolir una escola democràtica amb expressió lliure i diversitat d’opinions i criteris sobre la política i la realitat educativa, juntament amb el foment de la llengua. Així mateix, subratlla que “és un model d’escola que al llarg de tot el període democràtic del nostre país ha estat el pilar i la garantia de la cohesió i la convivència de la plural societat catalana”.

Edicions anteriors
En les edicions anteriors han estat distingits amb la Medalla d’Honor: Desmond Tutu, reverend i premi Nobel de la pau (2000); Miquel Batllori, historiador i pare jesuïta, i, a títol pòstum, Ernest Lluch, economista i polític (2001); Francesc Vendrell, representant de l’ONU a l’Afganistan (2002); Jordi Savall, músic (2003); Montserrat Trueta, presidenta de la Fundació Catalana de la Síndrome de Down (2004); Adolfo Pérez Esquivel, premi Nobel de la pau i escultor (2005); el col·lectiu musical Els Setze Jutges (2007); Roser Capdevila, il·lustradora (2010); Josep Guardiola, exfutbolista i entrenador (2011); Òmnium Cultural i Càritas Catalunya (2012); Núria Gispert, activista social, Carme Ruscalleda, cuinera, i Anna Veiga, biòloga (2013); Josep Carreras, tenor (2014); les primeres vuit diputades del parlamentarisme català i la Fundació Institut Guttmann (2015); Manel Esteller, investigador (2016), i el Cos de Mossos d’Esquadra, els serveis d’emergències, la Guàrdia Urbana de Barcelona i la Policia Local de Cambrils (2017).

La medalla manté el disseny que Antoni Comella va fer per al logotip del Parlament per encàrrec de la institució la primera legislatura, que reprodueix les quatre barres sobre fons daurat. L’any 2000 l’orfebre Joaquim Capdevila el va adaptar per a la medalla.

Font: Parlament de Catalunya, 17 de juliol de 2018