Pla personalitzat d’estiu del Departament d’Educació

 

El pla personalitzat d’estiu és un conjunt de propostes educatives que s’adapta a les característiques i necessitats de cada alumne i alumna. Té la finalitat de donar continuïtat a la dinàmica escolar i de minimitzar els efectes negatius que el temps de confinament hagi pogut tenir en aquests i aquestes des d’un punt de vista emocional, cognitiu o competencial. I ha de tenir en compte les experiències i situacions singulars de cada alumne o alumna, a la vegada que ha d’esdevenir un instrument que ajudi a donar una resposta a la situació personal que pugui haver viscut cada infant o jove per contribuir a una certa normalització dels contextos d’aprenentatge sense pretendre recuperar ni completar cap programa.

En paral·lel, el CRETDIC (Centre de Recursos Educatius per al Trastorn del Desenvolupament i la Conducta) ha elaborat el document El retorn de l’alumnat i el professorat als centres. Criteris i orientacions per al retorn als centres després de confinament per la Covid-19 (maig 2020) (sintetitzat en aquesta infografia), el qual es recull els aspectes emocionals claus pel retorn als centres i recomanacions per atendre a tota la comunitat educativa: alumnes, famílies i professionals, atenent l’aspecte emocional com a eix vertebrador per tal de facilitar la transició d’aquesta reincorporació als centres amb cura i respecte.

4 comentaris

    1. Redacció Autor de l'article

      Hola, Lídia,

      El document parteix d’una visió inclusiva del conjunt de l’alumnat, per tot seguit precisar que en els retrobaments puntuals amb vista al tancament del curs, a través d’una
      primera entrevista després del confinament, de manera individual o en grups reduïts d’alumnes, i en el cas dels i les alumnes més petits amb la participació
      de les famílies, hauran de permetre confirmar les circumstàncies en què cada infant o jove ha viscut el confinament.

      Aquesta trobada inicial ha de permetre detectar l’alumnat que es troba en alguna de les situacions següents derivades o accentuades pel confinament i les
      experiències viscudes i en funció d’això aplicar la personalització del seu aprenentatge:

      Amb el procés d’acollida i d’aprenentatge de la llengua a l’escola truncat
      Amb persistència de bretxa digital
      Amb greus situacions socioeconòmiques amb necessitats educatives especials associades a discapacitats o amb dificultats d’aprenentatge, i amb els quals ha estat més difícil de fer-ne el
      seguiment i el treball individualitzat a distància
      Amb necessitats específiques de suport educatiu
      Amb manca de desafiament cultural en l’entorn familiar
      Amb pèrdua o retrocés d’hàbits i rutines quotidians
      Amb addicció a les pantalles, deteriorament emocional o cognitiu
      Amb processos de dol per pèrdues personals, de vivència de la crisi, de ruptures familiars o d’experiències traumàtiques
      En situació de risc per violències masclistes, abusos sexuals, matrimonis forçats, mutilació genital femenina, violència LGTBI, etc

      Així mateix s’ofereix de forma més específica un enllaç a aquest web: https://projectes.xtec.cat/educacioinclusiva/

  1. Susana

    bones:
    entenc que aquest pla personalitzat d’estiu no és obligatori seguir-ho en cap moment, sempre que l’alumne hagi acabat el curs amb tot aprovat i bones notes ???

    1. Redacció Autor de l'article

      Hola, Susana,

      En efecte, es tracta, com cada any, del que de fet ja es diu a la introducció del text: recomanacions, consells i proposta de tasques per al període de vacances per a aquell alumnat que li pugui resultar beneficiós. Així doncs no hi ha pas cap mena d’obligatorietat.

      Esperem que passeu un bon estiu on no hi falti l’activitat física, la lectura, la música i el joc.

      Salutacions.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>