Directrius per a l’organització i la gestió dels serveis educatius (curs 2018-2019)

EL 17 de juliol de 2018 es van publicar les Directrius per a l’organització i la gestió dels serrveis educatius del Departament d’Ensenyament.

Les línies prioritàries d’actuació dels serveis educatius per al curs 2018-2019 es fonamenten en els eixos d’actuació de l’Ofensiva de país a favor de l’èxit escolar. Pla per a la reducció del fracàs escolar a Catalunya 2012-2018. Aquestes línies prioritàries impliquen tots els equips dels serveis educatius, per bé que cadascun n’assumeix algunes específicament. En la majoria de les actuacions que es dinamitzen des dels serveis educatius es poden identificar amb l’impuls de la comissió tècnica i la direcció dels serveis. Les línies prioritàries són les següents:

– Impulsar en els centres el treball competencial, l’orientació educativa i l’avaluació formativa com a eines del procés de personalització de l’aprenentatge.

– Assessorar i col·laborar en les mesures i suports adoptats a l’aula i al centre i amb la l’avaluació continuada per valorar-ne la idoneïtat.

– Assessorar i col·laborar la detecció de les dificultats d’aprenentatge, de comunicació i de relació i en la intervenció precoç.

– Promoure la llengua oral, la lectura i l’escriptura com a eixos vertebradors dels aprenentatges en totes les àrees i matèries curriculars.

– Promoure accions escolars de dinamització lingüística i comunicativa per al desenvolupament de la competència plurilingüe i intercultural dels alumnes.

– Promoure la millora de la competència professional dels docents a través de l’impuls de la formació contínua i l’adequació a les necessitats educatives dels alumnes i fomentar-ne la recerca, la innovació i la participació en projectes internacionals.

– Promoure iniciatives que afavoreixin la participació, implicació i compromís de la família en el seguiment de l’evolució acadèmica i personal de l’alumne.

– Dinamitzar actuacions entre la comunitat escolar i educativa per afavorir respostes integrals adequades al context educatiu dels centres.

– Donar suport a l’organització i a la gestió autònomes dels centres educatius.

– Col·laborar amb els serveis territorials i la Inspecció en l’enfortiment del lideratge pedagògic dels directors i dels equips directius.

– Promoure iniciatives per afavorir la reincorporació al sistema  educatiu de les persones en situació d’absentisme i d’abandó prematur dels estudis i la formació.

A continuació se us ofereix el text íntegre de les directrius on es pot destacar com a principals novetats:

• La priorització de la funció i formació assessora dels centres de recursos pedagògics.
  • Els camps d’aprenentatged com a serveis de modelatge d’experimentació didàctica
  • Els serveis educatius, en el seu conjunt, com a centres formadors
  • Els plans d’actuació d’acord amb un treball en xarxa i integrat a la demarcació específica de cada servei educatiu.
  • L’actualització del funcionament Centre de Recursos Educatius per a Alumnes amb Trastorns de Desenvolupament i Conducta.
  • Precisions en la tasca dels equips de llengua i cohesió social.