Cloenda de l’edició 2011-2012 del Projecte «Mart XXI»

Amb la participació de professorat, alumnat i famílies dels tres centres d’Educació secundària de Sant Vicenç dels Horts, es va cloure, el proppassat dijous 7 de juny, l’edició 2011-2012 del projecte «Mart XXI», en un acte a Can Comamala (veg. programa) i que va comptar amb la presència de l’Alcalde Junqueras, la regidora d’Educació Mercè Andreu i  representants de la UPC i del Departament d’Ensenyament.

«Mart XXI» és un programa adreçat a noies i nois de segon cicle d’ESO amb l’objectiu d’acostar-los a la universitat, despertar l’interès per la ciència i la tecnologia, reforçar la seva motivació i autoestima i contribuir a aconseguir que continuïn l’escolaritat més enllà dels nivells obligatoris.

«Mart XXI»  és una realitat gràcies a la complicitat de la UPC amb el món local, els centres de secundària i institucions com ara el Consell Comarcal del Baix Lobregat i l’Àrea d’Educació de la Diputació de Barcelona. La presència d’un campus territorial com aquest suposa una oportunitat d’aprenentatge pel conjunt d’habitants del territori.

El projecte Mart XXI s’adreça a nois i noies de 3r i 4t d’ESO amb aptituds i capacitats pels estudis però amb risc d’abandonament prematur.
Els objectius del projecte són:
1- Motivar els i les participants del projecte a no abandonar els estudis de manera prematura,
valorant el coneixement, l’estudi i l’esforç
2- Ajudar en la seva orientació acadèmica i professional
3- Treballar en equip i per projectes, assumint una responsabilitat dins l’equip i combinant
treball en grup amb la realització de tasques de manera individual i autònoma
4- Conèixer de prop la universitat i posar de relleu el paper que desenvolupa la ciència i la
tecnologia a la nostra societat.

Algunes dades sobre l’edicació d’aquest curs:
– Es portarà a terme entre el 5 i el 23 de març
– Seran 5 matins, en 3 setmanes: 5, 7, 13, 16 i 23 de març
– El horari: 9’15 a 13’30h aproximadament.
– Hi ha 36 places (12 cada Institut) per a Sant Vicenç dels Horts (4 més que el curs passat)
– Treballen conjuntament amb alumnes d’Instituts de Gavà.
– El últim dia, 23 de març, tindrà lloc una jornada de cloenda i exposició de treballs finals.

Grups de recerca:
Grup 1: Llançament, navegació i aterratge al planeta Mart
Grup 2 : Sistemes de telecomunicacions i sistemes de monitoratge de la colònia
Grup 3: Sistemes de producció i consum d’energia
Grup 4: Monitoratge i control de la colònia. Aplicacions de la tecnologia domòtica
Grup 5: Robots
Grup 6: Producció dels aliments i matèries primeres d’origen animal i vegetal per la subsitència
de la colònia.
Grup 7: Condicions climàtiques, suport vital i reciclatge de residus.
Grup 8: Sistemes d’obtenció, distribució i consum de l’aigua a Mart
Grup 9: Aplicacions de la fotònica a la missió (Novetat*)

Com a novetat d’aquest any destaca la incorporació del ICFO, Institut de ciències fotòniques al projecte. Això ha permés crear un grup de recerca més i per tant poder canvidar a 6 alumnes més

La UPC va iniciar aquest projecte l’any 2008, i Sant Vicenç hi participa des del any 2010.

Els resultats:

– Una fracció molt elevada dels joves continua els estudis en nivells postobligatoris (91,78%)
– Una fracció molt elevada opta pel batxillerat científic-tècnic ( 58,06%)
– L’alumnat augmenta la seva autoestima
– Mart XXI ajuda a fer l’orientació acadèmica i professional de l’alumnat que hi participa.
– L’alumnat participant té l’oportunitat de veure la universitat des de dins i tenir un referent clar del que hi passa, vencent pors i temors basats em idees preconcebudes.
– EL treball conjunt de diverses administracions ha esdevingut clau per fer realitat aquest
projecte i és una clara via de futur, i una oportunitat per a la cerca de projecte nous que puguin contribuir a fomentar les vocacions científiques i tecnològiques i a millorar l’educació del nostre país.