Genètica i Biotecnologia: Fent màgia al laboratori?

En el marc de la Setmana de la ciència 17 avui  15 de novembre de 2017 a les 11,30 hores a l’Institut Martí Dot de Sant Feliu de Llobregat s’ha celebrat la conferència:  Genètica i Biotecnologia: Fent màgia al laboratori? A càrrec de la Doctora Gemma Marfany, doctora en Biologia i professora de Genètica de la Universitat de Barcelona..

Breu resum de la ponència:

Als mitjans de comunicació sentim parlar sovint que s’ha trobat un nou gen, que podrem curar algun dia el càncer, que als Estats Units es poden menjar salmons transgènics. Fins i tot, sentim parlar què tal o qual jugador de futbol té ADN Barça.

Però sabem realment què és l’ADN? Què és un gen?

Sabem que la genètica i la biotecnologia ens permeten convertir-nos en enginyers genètics?

Què podem modificar genèticament animals i plantes?

Avui dia podem extreure un gen d’un organisme i introduir-lo en un altre i així, respondre preguntes cabdals de la biologia, produir aliments amb noves característiques, curar persones mitjançant teràpia gènica o nanotecnologia, o crear en una placa de Petri al laboratori cèl·lules i òrgans per a trasplantament, pell, neurones, cèl·lules beta-pancreàtiques fetge, ronyons…

La genètica ens permet entendre la informació genètica dels organismes, i modificar-la, cada cop amb eines biotecnològiques més acurades i més properes. Quan la ciència i la tecnologia ens permeten fer el que dissenyem racionalment, talment sembla com si féssim màgia. El segle XXI serà el món on la genètica formarà part del nostre dia a dia, i com a societat ens haurem de plantejar què volem fer i què volem ser.

Després de l’exposició, les noies i els noi  han pogut plantejar diverses preguntes a la conferenciant a partir de la curiositat que els hi ha desvetllat alguns dels temes plantejats.

Aquesta activitat que amb el títol genèric “La ciència en primera persona”, pretén fomentar les vocacions científiques i tecnològiques entre l’alumnat de secundària del nostre país a partir d’apropar científics a les escoles i als instituts,  ha estat organitzada pel Centre de Recursos Pedagògics en col·laboració amb l’Institut Martí Dot i el suport del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya i la  Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi).