En el marc de la Setmana de la Ciència s’organitzen tot un munt d’activitats de disseminació de la ciència arreu del nostre territori. Jornades de portes obertes, concursos, activitats virtuals, exposicions, tallers científics…, una gran oferta científica diferents formats a l’abast de tothom! L’objectiu d’aquest concurs és promoure la comunicació de la ciència d’una manera sintètica, amena i entenedora i utilitzant únicament les habilitats comunicatives personals. Pot inscriure’s en el concurs qualsevol persona, major d’edat, que cursi estudis o exerceixi professionalment en àrees relacionades en l’àmbit de la ciència i/o tecnologia, inclosa la docència preuniversitària especialitzada en ciències. La data límit per inscriure-t’hi és el 18 d’octubre.
|
|
Suma’t a la generació de talent femení de la ROBOCATL’associació El Racó dels Robotaires posa en marxa Noies ROBOCAT amb l’objectiu de fomentar les vocacions STEM entre les nenes i noies de fins a 18 anys a través d’un programa de beques atorgades a centres educatius, empreses, entitats i particulars que vulguin participar en la ROBOCAT, El Campionat de Robòtica de Catalunya. El programa s’implementarà des de l’edició 2021-2022. |
|
“Georeferenciant la sostenibilitat amb el MHM” Seminari web informatiu 13 d’octubre de 17:30 a 19:00h
Iniciativa impulsada des de mSchools, el Departament d’Educació, l’Agència de Residus de Catalunya i la Xarxa d’Escoles per a la Sostenibilitat de Catalunya |
|
“Dissenya la teva mascota virtual” Jornada Lúdica de programació 19 d’octubre de 10:00 a 12:00h
Jornada organitzada des del Departament d’Educació en el marc de la Codeweek, iniciativa promocionada per la UE que té com a objectiu apropar la programació i el pensament computacional als estudiants. |
|
Acte de presentació del nou projecte CESIRE que es retransmetrà en directe, el pròxim dijous 28 d’octubre a les 17:30h, des de l’Àgora del CESIRE.
En aquesta trobada, que s’iniciarà amb les paraules del nou director general d’Innovació, Digitalització i Recerca Educativa, el Sr. Joan Cuevas, es compartirà “qui som, què fem al CESIRE i què us oferim” a través de la nova pàgina web. Tanmateix, es reflexionarà sobre l’aprenentatge amb sentit, a través de la presentació de quatre experiències emocionants i inspiradores: Experiència 1: Projecte de recerca TRAY-AP “Els sentits de l’aprendre (amb sentit) dels joves universitaris. Fernando Hernández i Juana M. Sancho Experiència 2: Experiència d’aprenentatge amb sentit a l’aula: “Quant valen els meus pantalons?. Carme Andrés Experiència 3: Projecte d’aprenentatge amb sentit de centre: “Les STEAM com a eina per a l’èxit educatiu” Jesús Pérez Experiència 4:Projecte comunitari d’aprenentatge amb sentit: “Lemelson MIT Program” (Massachusetts Institute of Technology). Stephanie Couch Us adjuntem a més de la invitació, una infografia i l’enllaç a l’acte de presentació. |
|
La Federació Catalana de Donants de Sang posa a l’abast 4 contes pensats per treballar els valors com l’altruisme, el civisme, la solidaritat….
Per facilitar la cerca d’aquests recursos, s’han agrupat tots en una única infografia, allotjada a la web de la Federació Catalana de Donants de Sang, a l’apartat “recursos”. Sota la imatge de cada un dels contes, hi ha l’enllaç per accedir a la llengua des de la qual es vulgui treballar: català, anglès, castellà i aranès. Un d’aquests, “Les gotes viatgeres”, ja està referenciat com una proposta d’educació inclusiva Aquests contes són un bon recurs per potenciar el creixement global de l’infant, ja que la formació en contextos reflexius, crítics i emocionals, genera respostes assertives i principis basats en el benestar envers un mateix i també envers els altres. |
|
CONCURS EDUCATIU JOVES I MOBILITAT #15a EDICIÓ
El RACC i el Servei Català de Trànsit conviden els educadors i joves de Catalunya a reflexionar sobre una temàtica que ens envolta cada dia a tots: el rol dels vianants a la mobilitat actual. Vianants, la mobilitat més sostenible i saludable.
|
|
Us informem que la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI), amb el suport del Departament d’Educació, organitza la 26a edició de la Setmana de la Ciència, que se celebrarà del 12 al 21 de novembre, arreu de Catalunya. L’activitat “La ciència en primera persona” que es celebrarà el dia 17 de novembre al matí s’emmarca en la Setmana de la Ciència, amb la finalitat del foment de les vocacions científiques i tecnològiques entre l’alumnat del nostre país, pretenent apropar els i les científiques als instituts. Aprofitem per facilitar-vos-vos l’enllaç que han d’omplir els centres educatius interessats a participar en l’activitat, abans del 22 d’octubre. Podeu trobar més informació en el pdf adjunt. Formulari d’inscripció dels centres Més informació detallada a www.setmanaciencia.cat
|
|
TARDOR DE CREACIÓ DE CONTINGUTS
La manera com ensenyem als alumnes ha d’ajustar-se a les noves formes d’aprendre i a les noves demandes socials. Els docents necessiten tenir a l’abast les eines i la formació que garanteixin una competència digital docent adequada per a poder atendre les necessitats del seu alumnat. La formació del professorat en competència digital docent és una necessitat a la qual cal donar resposta des de l’administració educativa. En aquesta línia, el Departament d’Educació ofereix diferents tallers i Work Cafes durant els mesos d’octubre i novembre. Els Work Cafes estan orientats a realitzar una formació en línia de molt curta durada que té lloc en diferents sales de videoconferència. En grups reduïts, els participants porten a terme un treball, bàsicament, pràctic que finalitza amb un prototip de recurs educatiu. Els Tallers poden desenvolupar-se en un mateix espai compartit o en diferents sales. Mitjançant el descobriment guiat, els participants avancen en el coneixement de diferents eines que els permetran la creació de recursos educatius. La creació de continguts digitals és una de les competències que conformen el marc de la competència digital docent. Aquestes accions formatives volen afavorir la creació d’aquests continguts digitals. D’aquesta manera, es pretén afavorir el desenvolupament de la competència digital que haurà d’ajudar als docents en l’exercici de la seva professió, independentment de la matèria, de l’etapa o del tipus d’ensenyament. Podeu fer-nos arribar qualsevol consulta a l’adreça de correu |
|
Dia Internacional de les MuntanyesUs volem fer arribar la nova proposta d’hivern a les escoles i instituts, on acostarem les i els científics als centres per commemorar el Dia Internacional de les Muntanyes, que es celebrarà l’11 de desembre. La proposta dirigida a escoles i instituts amb el lema d’aquest any “El gel es fon, la Terra s’escalfa i …?” Un dels actes principals serà una webinar a càrrec d’en Kílian Jornet com a moderador de tres científics com són el Fernando Valladares, del CSIC que ens parlarà dels sistemes d’alerta al canvi climàtic, l’alteració de la biodiversitat i la regulació de poblacions. La Núria Catalán, membre del “ Laboratoire des Sciences du Climat et l’Environnement (LSCE) que ens parlarà del permafrost i el seu rol en el clima, el cicle del carboni i la importància de mantenir els wetlands i també del canvi de patró neu-pluja. Finalment tindrem el Pascal Egli, investigador en recerca sobre les glaceres, que ens parlarà del col·lapse dels glaciars, la previsió dels glaciars als Alps i els Pirineus i de les conseqüències de les extincions dels glaciars. Així mateix també es comptarà amb una xerrada amb un parell d’activistes mediambientals per donar als joves idees per tal d’actuar en favor del medi ambient. Aquest acte anirà acompanyat d’uns miniclips educatius per entendre conceptes i quedarà enregistrat per poder ser visionat posteriorment al dia de l’estrena. A més es farà un treball previ: escoles i instituts Posteriorment tot aquest treball per part de l’alumnat s’exposarà en alguna sala de Barcelona per visibilitzar el que pensen i creen els joves de Catalunya sobre aquest tema tan actual. |
|
CanSat és una iniciativa de l’Agència Espacial Europea que convida a grups d’estudiants d’educació secundària de tota Europa ha dissenyar, construir i llançar un mini satèl·lit de la mida d’una llauna de refresc. El repte consisteix a desenvolupar tots els subsistemes principals que es troben en un satèl·lit (energia, comunicacions, sensors, etc.) i encabir-los en el volum i forma d’una llauna de refrescos. Al llarg del procés de disseny s’han d’entregar 3 informes (Preliminar, Revisió Crítica i Informe Final de Disseny). El CanSat dissenyat és llançat per un coet. Durant el vol s’ha de portar a terme una missió científica o demostració tecnològica que ha de finalitzar amb un aterratge segur. Finalment, les dades recopilades són analitzades i presentades al jurat. L’organització d’aquesta competició s’estructura en tres nivells territorials (regionals, nacionals i europeus) en què, els equips participants posen a prova els seus desenvolupaments en llançaments a una altitud aproximada d’un quilòmetre. L’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa [2], de la Universitat Politècnica de Catalunya, organitza la competició a Catalunya [3] amb la col·laboració del Departaments de la Vicepresidència i Polítiques Digitals i Territori, i d’Educació de la Generalitat de Catalunya, i d’ESERO Spain. La inscripció per participar a CanSat’22 és oberta fins el 3 de desembre [4]. |