Matemàtiques divertides

cartell-IV-Fira-Tastet-Ciència-Reus Foto
Nivell educatiu

Cicle Superior. Primària

Centre

Escola Prat de la Riba – Reus

Docent responsable

Ma. Jesús Navarro Manero

Altres docents implicats

Àngels Bigorra Vidal

Competència/es bàsiques

Competència comunicativa lingüística i audiovisual
Competència matemàtica
Competència d’aprendre a aprendre
Competència d’autonomia, iniciativa personal i emprenedoria

Àmbits, dimensions i continguts
Àmbits Dimensions Continguts
Llengua Comunicativa
  • Estratègies per l’expressió:panificació, producció i revisió.
  • Organització i estructura discursiva: adequació, coherència i cohesió.
  • Morfosintaxi textual: connectors.Lèxic: vocabulari usual i específic.
Matemàtic Numeració i càlcul Comprensió dels nombres, de les seves formes de representació i del sistema de numeració

  • Descripció oral, gràfica i escrita dels processos de comprensió dels diferents conjunts numèrics i del càlcul.
  • Reconeixement i ús de les relacions entre fraccions, decimals i percentatges en casos senzills
  • Elaboració de conjectures numèriques a partir de sèries i problemes.

Comprensió dels significats de les operacions i de les relacions que hi ha entre unes i altres

  • Comprensió i ús dels diferents significats de les operacions amb nombres.

Comprensió de la funcionalitat del càlcul i l’estimació

  • Desenvolupament d’estratègies de càlcul mental amb nombres naturals, fraccionaris i decimals.
  • Establiment d’analogies entre nombres naturals i nombres decimals i observació de les diferències.
  • Anàlisi i contrast d’estratègies de càlcul mental.
  • Descripció oral o escrita de les estratègies de càlcul mental emprades.
  • Ús de les propietats de les operacions i de les relacions entre elles per agilitar el càlcul mental.
Estadística i atzar Formulació de preguntes abordables amb dades i recollida, organització i presentació de dades rellevants per respondre-les

  • Formulació de preguntes i dissenys d’experiments o enquestes per recollir dades i poder comparar característiques en una mateixa població.
  • Ús de la numeració i la geometria per recollir, descriure i interpretar dades.

Aplicació a la resolució de problemes.

  • Comprensió que hi ha maneres de quantificar el grau de certesa dels resultats estadístics.
  • Descripció oral i escrita d’una situació a partir de l’anàlisi de les dades.

Comprensió i aplicació de conceptes bàsics d’atzar

  • Comprensió i utilització de la terminologia probabilística apropiada per descriure successos complementaris i mútuament excloents.
  • Realització de prediccions i discussió si els resultats obtinguts concorden o no amb les prediccions.
valors Personal
  • Autoconeixement i autoestima.
  • Autonomia i resiliència.
  • Responsabilitat i coresponsabilitat.
  • Autoregulació de la conducta.
  • Gestió de normes i límits.
  • Valoració de l’esforç i la motivació.
  • Habilitats de pensament.
  • Estratègies per al diàleg.
  • Sensibilitat, respecte i tolerància envers els altres i la seva diversitat.
  • Actitud crítica en l’observació i la interpretació de la realitat.
Interpersonal
  • Identificació de les emocions i els sentiments dels altres; empatia.
  • Responsabilitat i coresponsabilitat.  
  • Cooperació, solidaritat i altruisme.
  • Autoregulació de la conducta.
  • Gestió de normes i límits.
  • Habilitats socials.
  • Participació en el funcionament de l’aula i de l’escola i en activitats de l’entorn més proper.
  • Hàbits cívics i convivència en els diferents àmbits.
Social
  • Sensibilitat, respecte i tolerància envers els altres i la seva diversitat.
  • Cooperació, solidaritat i altruisme.
  • Actituds que contribueixen al benestar emocional del grup.
  • Funcionament democràtic; béns comuns i serveis públics.
Descripció de l’experiència

Les matemàtiques també són divertides. Molts jocs de taula afavoreixen el desenvolupament del raonament, el càlcul mental, la predicció, l’estimació, l’orientació espacial, la lògica, l’estratègia…

A les sessions de jocs matemàtics els alumnes s’organitzen en grups de màxim 4 persones i cada setmana, seguint una taula,  fan una o més partides dels jocs de que disposen (dòmino, Rummikub, daus d’operacions amb nombres enters i decimals, geoplà, tangram, Qwirkel, jocs de cartes…)

Valoració

És una sessió molt gratificant, comprovem que ens divertim aprenent i aprenem divertint-nos.

Per saber-ne més

Podeu trobar més informació al bloc de l’escola

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>