Aniversaris dolços

Lourdes Riquelme Casamor
Isidre Torroja Capdevila

Competències bàsiques

Competència comunicativa lingüística i audiovisual
Competència matemàtica
Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
Competència digital

Àmbits, dimensions i continguts

Tendir a actuar en funció d’actituds i hàbits favorables a la cura i promoció de la salut individual i comunitària fonamentats en els coneixements bàsics científics, utilitzant estratègies que permetin enfrontar-se als riscos de la societat actual en aspectes relacionats amb l’alimentació, les addiccions, la sexualitat i la prevenció de les malalties en general.

– Interpretació de l’alimentació i la respiració com a processos per obtenir matèria i energia per viure.

– Concepte d’alimentació equilibrada i conductes de risc relacionades amb l’alimentació.

– Recerca sobre les variables que condicionen el binomi salut-malaltia. Valoració dels efectes sobre la salut individual i col·lectiva de les conductes addictives. Valoració de la incidència de l’entorn social en les conductes i en la salut.

– Valorar la importància de la higiene personal i els hàbits saludables com l’alimentació variada i equilibrada, l’exercici físic i el descans per a l’equilibri i el bon desenvolupament personal.

Descripció de l’experiència

L’experiència té com a objectiu fer veure a l’alumne la quantitat de sucre ingerit en una situació quotidiana com pot ser un berenar en una festa d’aniversari.

Es parteix de l’elecció que fa l’alumne del seu berenar en la hipotètica festa a partir de cinc possibles begudes i sis tipus de menjar. A cada alumne se li proporciona una graella on marca què escull i també la quantitat: per exemple pot escollir dues begudes diferents al llarg de la festa o bé consumir la mateixa, dues vegades o només una. I decidir berenar un sandvitx de crema de cacau (només) o afegir unes gominoles…

Un cop ha escollit què berenarà fa un càlcul de la quantitat de sucre que aporta tot el què ha menjat i begut. Després comprova la realitat de sucre ingerit a partir d’unes fitxes on hi ha cada aliment o beguda amb el sucre en grams i perquè sigui més evident que és molt elevada la quantitat de sucre consumit, en lloc de dir la quantitat només en grams de sucre, es busca la relació i l’equivalència amb el nombre de terrossos de sucre.

Posen el nombre de terrossos de sucre consumits en un plat per fer evident la quantitat ingerida.

S’informa al final de l’experiència de quina és la quantitat recomanada al dia de sucre i es donen consells per un consum més responsable i saludable.

L’experiència té lloc en una sessió.

Es tracta d’una experiència nova en el nostre centre que portarem a terme en tota l’etapa d’ESO.

Creiem que és una experiència engrescadora i que colpirà a l’alumnat quan descobreixin la quantitat de sucre que portem determinats “aliments” i “begudes” que consumeixen molt sovint.

Es suggereix tenir una mostra real dels aliments o begudes a escollir.

Proporcionar les graelles per omplir amb un portafolis per poder treballar més còmodament.

Tenir les fitxes amb la informació de la quantitat de sucre que conté cadascun dels possibles aliments o begudes de la festa.

Tenir terrossos de sucre i plats on puguin posar-los, per saber un cop fet els càlculs la quantitat de sucre consumit.

Per dur a terme l’experiència es pot fer en una aula normal.

Valoració

Valorem l’experiència molt positivament tant pel que fa als nostres alumnes presentant el taller al públic com per la reacció de la gent en conèixer la quantitat de sucre que ingereixen sense adonar-se’n.

Per saber-ne més

Poseu-vos en contacte amb nosaltres, si voleu saber-ne més.