Maletes joves investigadors

cartell-IV-Fira-Tastet-Ciència-Reus
Nivell educatiu

4t d’Educació Primària

Centre

Escola Santa Anna – Castellvell del Camp

Docent responsable

Anna M. Martí Ollé

Altres docents implicats

Joan M.V Sánchez Gispert

Competències bàsiques

Competència comunicativa lingüística i audiovisual
Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
Competència social i ciutadana
Competència d’aprendre a aprendre
Competència d’autonomia, iniciativa personal i emprenedoria
Competència digital.

Àmbits, dimensions i continguts
Àmbits Dimensions Competències
Llengua Comunicativa
  • Participar activament en les converses de caire científic i utilitzar un llenguatge adequat a la metodologia experimental.
  • Exposar l’activitat experimental de manera ordenada i comprensible a partir de la fitxa de la maleta i utilitzant els recursos adequats (to de veu, gesticulació) i suports audiovisuals sempre que sigui convenient.
Coneixement o interacció amb el món físic Món actual. Iniciació a l’activitat científica
  • Reconèixer i explicar, recollint dades i utilitzant els recursos escaients, les relacions entre les lleis del pensament intuïtiu i el científic.
  • Plantejar-se interrogants sobre determinats fets i fenòmens (preguntes), obtenir informació rellevant per mitjà de l’observació i l’experimentació i el recull de dades amb els recursos adequats i comunicar els resultats de la recerca oralment, gràficament i per escrit.
  • Mostrar iniciativa i creativitat en la realització d’una activitat experimental sobre un model científic utilitzant els recursos proporcionats.
Valors Personal
  • Mostrar autonomia en la realització de l’activitat.
  • Valoració de l’esforç i la motivació.
  • Responsabilitat i coresponsabilitat.
  • Fer un bon ús del material i les instal·lacions.
Interpersonal
  • Cooperació, solidaritat…
  • Gestió de normes i límits
  • Participació en el funcionament de l’aula i de l’escola i en activitats de l’entorn més proper.     
Social
  • Actituds que contribuixen al benestar emocional del grup.
Aprendre a aprendre
 

  • Reconèixer els continguts treballats a partir dels experiments realitzats i expressar-los de manera escrita tenint en compte estratègies d’aprendre a aprendre (paraula clau, idea clau i mapa conceptual).
Digital
  • Identifica una necessitat d’informació, de manera autònoma, que pot resoldre, amb suport, consultant entorns digitals.
Descripció de l’experiència

1a sessió

Reunió de tutoria d’inici de curs: la tutora informa a les famílies de la pràctica que realitzaran els alumnes al llarg del curs.

Remarcar la importància de la seva col·laboració en la preparació de l’activitat per part dels alumnes. Sobretot perquè el treball el realitzaran per parelles (treball cooperatiu).

2a sessió

Amb els alumnes: presentació de la bona pràctica a partir de bones preguntes:

  • Què suposa aprendre ciències? Pensar-fer-comunicar.
  • Com enfocarem aquest aprenentatge? Metodologia de les ciències
  • Què necessitem? Aula de ciències/maleta viatgera
  • Com ens organitzarem? Escola-casa/casa-escola

3a sessió

Sessió zero: cada cop que s’introduirà un model científic nou es repetirà aquesta sessió de modelatge.

La mestra fa una breu introducció dels continguts bàsics del model de ciències a treballar. Aquest procés es fa a partir dels coneixements previs de l’alumne, per després donar pas al primer misteri de ciència.

Aquest model generarà unes hipòtesi de treball que caldrà contrastar en acabar la pràctica. La finalitat d’aquesta sessió es generar motivació i ganes d’ experimentar.

Abans d’acabar la sessió és fa un sorteig (criteri de selecció) per determinar quina parella d’alumnes s’emportarà la maleta/motxilla a casa. Dins de la maleta hi haurà: les orientacions per a les famílies, els recursos necessaris per experimentar i la fitxa que guia la metodologia de treball.

Els alumnes seleccionats disposaran d’una setmana per experimentar a casa l’activitat i anotar els resultats… per després exposar-ho davant dels companys/es. Per complementar l’experiment poden buscar altres experiments relacionats amb el model científic que han realitzat.

Prèviament, per a l’elaboració de la presentació dels experiments la tutora facilitarà recursos i guies per a millorar la seva comprensió per part dels companys: recursos TAC (pissarra digital, ordinador),  material complementari (disfresses, material didàctic,…)

4a sessió

A l’aula de ciències: inici de la presentació dels experiments.

En aquesta sessió els alumnes que fan d’oients tenen unes missions assignades:

  • Alumne reporter: enregistra amb fotografies l’activitat.
  • Alumnes oients (tres moments):

Abans: fan hipòtesis sobre l’experiment que veuran
Durant: escolten, observen,…manipulen
Després: formulen preguntes i fan la comprovació de les hipòtesis. Per acabar es fa una valoració conjunta de l’activitat.

  • Alumne/a secretari: un alumne/a de la parella anota les hipòtesis que diuen els companys.

En acabar la sessió: la parella que exposa recull tot el material i ordena l’aula.

5a sessió

A l’aula ordinària: es completarà una fitxa resum del model científic exposat que consta d’una breu descripció i la valoració personal.

Amb cadascuna de les fitxes cada alumne/a elaborarà un petit dossier d’experiments, en aquest dossier s’afegirà un full resum del què han après de cada model científic.

Periodicitat

Un cop per setmana al llarg de tot el curs escolar. S’ajustarà segons si l’experiment necessita més o menys temps de preparació.

Calendari

S’inicia a partir de la reunió de tutoria amb les famílies – octubre.

Es realitza al llarg del curs escolar fins al mes de maig.

Recursos

Una aula de ciències i el seu equipament tecnològic i material propi per desenvolupar les ciències, donació del Departament d’Educació.

Maleta científica amb el material i les informacions adients per realitzar l’experiment.

Valoració

Des de l’escola tenim per objectiu facilitar i dinamitzar activitats que ajudin a la cohesió de les famílies, a la coneixença de l’entorn per part dels alumnes. Aquesta activitat assoleix l’objectiu proposat com a escola. A part com a docents valorem molt positivament aquest treball a 4t de primària  perquè ha suposat pels alumnes augmentar la seva seguretat en el moment d’exposar en públic.

S’han acomplert, en escreix, les expectatives en quan a resultats de treball cooperatiu i s’han establert unes bones bases per iniciar als alumnes en un llenguatge científic, en la recerca  i investigació d’uns fets.

Per saber-ne més

Pàgina web cienciacionatsantaannaa (en procés de renovar-la)  

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>