La densitat dels líquids

cartell-IV-Fira-Tastet-Ciència-Reus la-densitat-dels-liquids

Presentació La densitat dels líquids

Nivell educatiu

Educació Primària. Cicle Inicial. Segon.

Centre

Escola Teresa Miquel i Pàmies – Reus

Docent responsable

Vanessa Gómez Àguila

Altres docents implicats

M. Lluïsa Anglès Vallverdú

Competències bàsiques

Competència comunicativa lingüística i audiovisual
Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
Competència artística i cultural
Competència digital
Competència d’aprendre a aprendre
Competència d’autonomia, iniciativa personal i emprenedoria

Àmbits, dimensions i continguts
Àmbit Dimensió Competències Continguts
Lingüístic Comunicació oral
  • Produir textos orals de tipologia diversa adequats a la situació comunicativa.
  • Interactuar oralment d’acord amb la situació comunicativa utilitzant estratègies conversacionals.
  • Reproducció de textos orals memoritzats (guions).
  • Producció de textos propis (exposicions, explicacions) amb diferents suports, si s’escau, com les eines TAC.
  • Entonació, pronúncia, to de veu i gest : adequats a la situació comunicativa.
  • Estratègies per a la producció oral.
Comprensió lectora
  • Llegir amb fluïdesa per comprendre textos escolars en diferents formats i suports.
  • Comprensió de textos escrits en diferents formats i de tipologia diversa : text instructiu.
  • Utilització de textos escrits i audiovisuals com a font d’informació i aprenentatge i com a mitjà de comunicació.
Expressió escrita
  • Planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa i el destinatari.
  • Produir textos de tipologies diverses amb un lèxic i estructura que s’adeqüin al tipus de text, a les intencions i al destinatari.
  • Revisar el text per millorar-lo i tenir cura de la seva presentació formal en funció de la situació comunicativa.
  • Estratègies per a la producció de textos escrits : planificar, escriure i revisar.
  • Producció de textos de tipologia diversa en diferents formats i suports.
Matemàtiques Connexions
  • Establir relacions entre diferents conceptes, així com entre els diversos significats d’un mateix concepte.
  • Identificar les matemàtiques implicades en situacions quotidianes i escolars i cercar situacions que es puguin relacionar amb idees matemàtiques concretes.
Comunicació i representació
  • Usar les diverses representacions dels conceptes i relacions per expressar matemàticament una situació.
  • Espai i forma. Localització i descripció de relacions espacials:
  • Ús del vocabulari bàsic (a prop, lluny, sobre, sota, darrere, davant, entre) i de recursos digitals
Coneixement del medi Món actual
  • Plantejar-se preguntes sobre el medi, utilitzar estratègies de cerca de dades i analitzar els resultats per a trobar respostes.
  • Realització d’un treball d’investigació a partir del plantejament de qüestions i problemes rellevants de l’entorn, mitjançant el treball cooperatiu i a partir de l’experimentació i l’ús de diferents fonts d’informació i de les tecnologies digitals (programes específics, simulacions…). Plantejar-se preguntes a partir d’observacions. Justificació oral i escrita de les propostes de solució del treball d’investigació. Comunicació de les informacions obtingudes utilitzant diferents llenguatges.
  • Iniciació a l’activitat científica.
  • Exploració d’aspectes de l’entorn a partir d’una qüestió rellevant.
  • Comunicació oral de les observacions realitzades utilitzant diferents llenguatges.
  • Neteja, ordre, manteniment i estalvi dels materials i l’instrumental.
  • Matèria i energia
  • Observació, descripció i classificació de materials en funció d’algunes propietats tot relacionant-les amb els seus usos
Tecnologia i vida quotidiana.
  • Utilitzar materials de manera eficient amb coneixements científics i criteris tecnològics, per resoldre situacions quotidianes.
Descripció de l’experiència

L’experiència s’emmarca dins del projecte científic de centre “Eureka “ que es desenvolupa cada tarda de dimecres durant una hora i mitja al nostre centre. Es realitzen grups internivells d’uns 5 alumnes on cada membre del grup té un rool dins d’aquest (prendre nota de les descobertes, representar gràficament l’experiència, netejar els estris, fer ús dels materials…). Aquests rools van variant en funció de les necessitats del grup.
Mitjançant els experiments realitzats cada setmana es pretén endinsar a l’alumne en el mètode científic aprenent a trobar a través de l’experimentació les seves pròpies respostes a qüestions de la vida quotidiana.
L’experiment de la densitat dels líquids tenia com a objectiu entendre en primer lloc que hi ha líquids que es dissolen i d’altres que no (aigua, llet, vi i oli). Després d’una primera sessió d’experimentació vam adonar-nos de que seria interessant experimentar amb més líquids, així que vam portar a terme una segona sessió amb líquids diversos (mel, quetxup, aigua, oli, alcohol…). A través del treball experimentatiu els alumnes es van adonar de que hi havia líquids que no es barrejaven entre ells i que al dipositar-los hi havia alguns que quedaven més amunt que d’altres donat que pesaven menys. A partir d’aquí vam introduir el concepte de densitat com a qualitat dels líquids i vam entendre que la formació de franges de líquids es deguda a la diferència de densitat d’aquests.
Per tal de donar a conèixer als altres la nostra descoberta es va realitzar un Power Point amb fotos sobre les dues experiències,comentaris sobre els procediments i les conclusions extretes.

Recursos humans : 3 mestres.
Recursos espaials : 3 aules.
Recursos materials : recipients, líquids diversos ( llet, vi, aigua, colorant, quetxup, oli, alcohol, mel…), càmera fotogràfica, ordinador i programa Power Point.

Valoració

La interdisciplinarietat i globalització de l’experiència va ser molt positiva i enriquidora pels alumnes.

Per saber-ne més

La pàgina web de l’escola.
Presentació La densitat dels líquids