Presentació La densitat dels líquids |
Nivell educatiuEducació Primària. Cicle Inicial. Segon. CentreEscola Teresa Miquel i Pàmies – Reus Docent responsableVanessa Gómez Àguila Altres docents implicatsM. Lluïsa Anglès Vallverdú |
Competències bàsiques
Competència comunicativa lingüística i audiovisual
Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
Competència artística i cultural
Competència digital
Competència d’aprendre a aprendre
Competència d’autonomia, iniciativa personal i emprenedoria
Àmbits, dimensions i continguts
Àmbit | Dimensió | Competències | Continguts |
Lingüístic | Comunicació oral |
|
|
Comprensió lectora |
|
|
|
Expressió escrita |
|
|
|
Matemàtiques | Connexions |
|
|
Comunicació i representació |
|
|
|
Coneixement del medi | Món actual |
|
|
Tecnologia i vida quotidiana. |
|
Descripció de l’experiència
L’experiència s’emmarca dins del projecte científic de centre “Eureka “ que es desenvolupa cada tarda de dimecres durant una hora i mitja al nostre centre. Es realitzen grups internivells d’uns 5 alumnes on cada membre del grup té un rool dins d’aquest (prendre nota de les descobertes, representar gràficament l’experiència, netejar els estris, fer ús dels materials…). Aquests rools van variant en funció de les necessitats del grup.
Mitjançant els experiments realitzats cada setmana es pretén endinsar a l’alumne en el mètode científic aprenent a trobar a través de l’experimentació les seves pròpies respostes a qüestions de la vida quotidiana.
L’experiment de la densitat dels líquids tenia com a objectiu entendre en primer lloc que hi ha líquids que es dissolen i d’altres que no (aigua, llet, vi i oli). Després d’una primera sessió d’experimentació vam adonar-nos de que seria interessant experimentar amb més líquids, així que vam portar a terme una segona sessió amb líquids diversos (mel, quetxup, aigua, oli, alcohol…). A través del treball experimentatiu els alumnes es van adonar de que hi havia líquids que no es barrejaven entre ells i que al dipositar-los hi havia alguns que quedaven més amunt que d’altres donat que pesaven menys. A partir d’aquí vam introduir el concepte de densitat com a qualitat dels líquids i vam entendre que la formació de franges de líquids es deguda a la diferència de densitat d’aquests.
Per tal de donar a conèixer als altres la nostra descoberta es va realitzar un Power Point amb fotos sobre les dues experiències,comentaris sobre els procediments i les conclusions extretes.
Recursos
Recursos humans : 3 mestres.
Recursos espaials : 3 aules.
Recursos materials : recipients, líquids diversos ( llet, vi, aigua, colorant, quetxup, oli, alcohol, mel…), càmera fotogràfica, ordinador i programa Power Point.
Valoració
La interdisciplinarietat i globalització de l’experiència va ser molt positiva i enriquidora pels alumnes.
Per saber-ne més
La pàgina web de l’escola.
Presentació La densitat dels líquids