Màgia amb polaritzadors

Nivell educatiu

1r i 2n de Batxillerat

Centre

Institut de l’Arboç – L’Arboç (Baix Penedès)

Docent responsable

Sònia Pérez Méndez

Modalitat

Modalitat de ciències i tecnologia.
Matèria Física

Competències bàsiques

Competències pròpies de la matèria:

• La competència en indagació i experimentació (dissenyar i realitzar experiments, treure conclusions a partir de les evidències).
  • La competència en la comprensió i capacitat d’actuar sobre el món físic (aquest experiment intenta mostrar que és la polarització i els filtres polaritzadors).

Competències generals del Batxillerat:

• La competència comunicativa (explicar allò que està passant utilitzant els conceptes físics).
  • Competència en recerca
  • Competència personal i interpersonal
  • Competència en el coneixement i interacció amb el món
Continguts

Ones transversals, ones electromagnètiques, llum visible, polarització, filtres polaritzadors o polaroides, ulleres 3D.

Descripció de l’experiència

Objectiu: Es tracta d’una experiència d’impacte per il·lustrar el concepte de polarització d’una forma amena i així despertar la curiositat entre els estudiants.

Material: Dues làmines de fusta de 30,0 cm x 37,0 cm pintades de color negre; dues làmines de fusta de 30,0 cm x 34,0 cm pintades de color negre, dos marcs de fusta de 36 x  40,0 cm pintats de color vermell, dues làmines de metacrilat transparent de 34,0 cm x 38,0 cm, dos filtres polaritzadors, cola blanca, tisores, cinta adhesiva i diverses boles blanques de poliestirè expandit.

Procediment:

1. En una de les làmines de fusta de 30,0 cm X 34 cm, fer un forat al mig aproximadament de 12 cm de diàmetre, per poder introduir la mà i el braç dins de la capsa.
  2. Tallar una làmina polaroide amb tisores en dos trossos, de tal forma que al superposar-los estiguin creuats.
  3. Enganxar els dos trossos de filtres polaritzadors al metacrilat pels costats amb cinta adhesiva que no es veurà ja que quedarà tapada pels marcs de fusta.
  4. Fer el mateix amb l’altre làmina polaroide i l’altra làmina de metacrilat. Vigileu de col·locar correctament els dos trossos polaroides, de tal manera, que quan la capsa estigui muntada els filtres polaritzadors queden a l’interior de la capsa.
  5. A continuació, enganxar les làmines de fusta i els marcs de fusta amb cola blanca i col·locar a dins diverses boles blanques de poliestirè expandit.

Al col·locar les dues làmines de metacrilat paral·leles amb els polaritzadors, s’observa com l’aparició com d’una tela negre, però és un efecte visual, ja que realment no hi ha res a l’interior.

Metodologia:

Es demana a un voluntari, si pot treure una bola de poliestirè expandit.

ŸL’alumne col·locarà la mà pel forat i sense cap problema podrà treure la bola. La resta d’alumnes veuran com la mà del voluntari “travessa aquesta tela negra” sense que es mogui, tal i com es veu a la figura.

Cap en especial

Valoració

Ells veuen una rampa negre a l’interior de la capsa, i al principi no saben per què és. Alguns diuen que hi ha com una tela, altres parlen que hi ha un mirall a l’interior. Un cop que veuen que a l’interior de la capsa no hi ha res, ja hem creat l’interès per saber com funciona aquesta caixa. Aquesta experiència intenta motivar als alumnes a entendre i  saber explicar allò que està succeint a la capsa.

Per saber-ne més

Pàgina Ciència entre tots: Màgia amb polaritzadors