Els circuits elèctrics – El pulsòmetre

cartell-IV-Fira-Tastet-Ciència-Reus Foto
Nivell educatiu

Cicle Superior. Primària

Centre

Escola Prat de la Riba – Reus

Docent responsable

Àngels Bigorra Vidal

Altres docents implicats

Ma. Jesús Navarro Manero

Competències bàsiques

Competència comunicativa lingüística i audiovisual
Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
Competència d’aprendre a aprendre
Competència d’autonomia, iniciativa personal i emprenedoria

Objectius

Comprendre el funcionament bàsic del circuit elèctric.
Comprovar la conductivitat dels materials.
Aprendre els elements d’un circuit.
Diferència entre circuit obert i circuit tancat.

 Àmbits, dimensions i continguts
Àmbit Dimensió Continguts
Llengua Comunicativa
  • Estratègies per l’expressió:panificació, producció i revisió.
  • Organització i estructura discursiva del text: adequació, coherència i cohesió.
  • Morfosintaxi textual: connectors.Lèxic: vocabulari usual i específic.
Coneixement del medi Tecnologia i vida quotidiana
  • Valoració de l’impacte del desenvolupament tecnològic en les condicions de vida i en el treball.
  • Components d’un circuit elèctric.
  • Disseny i construcció de circuits elèctrics senzills.
  • Valoració de la importància d’adoptar comportaments que minimitzin el consum elèctric.
  • Avenços, productes i materials que intervenen en el progrés de la societat.
Educació en valors Personal
  • Autoconeixement i autoestima.
  • Autonomia i resiliència.
  • Responsabilitat i coresponsabilitat.
  • Autoregulació de la conducta.
  • Gestió de normes i límits.
  • Valoració de l’esforç i la motivació.
  • Habilitats de pensament.
  • Estratègies per al diàleg.
  • Sensibilitat, respecte i tolerància envers els altres i la seva diversitat.
  • Actitud crítica en l’observació i la interpretació de la realitat.
Interpersonal
  • Identificació de les emocions i els sentiments dels altres; empatia.
  • Responsabilitat i coresponsabilitat.
  • Cooperació, solidaritat i altruisme.
  • Autoregulació de la conducta.
  • Gestió de normes i límits.
  • Habilitats socials.
  • Participació en el funcionament de l’aula i de l’escola i en activitats de l’entorn més proper.
  • Hàbits cívics i convivència en els diferents àmbits.
Social
  • Sensibilitat, respecte i tolerància envers els altres i la seva diversitat.
  • Cooperació, solidaritat i altruisme.
  • Actituds que contribueixen al benestar emocional del grup.
  • Funcionament democràtic; béns comuns i serveis públics.
Descripció de l’experiència

Els alumnes estaran en petit grups, barrejats 5è i 6è, i es conduirà l’activitat per part de l’adult. Uns ajudaran als altres, i cada un tindrà el seu pulsòmetre.
Enguany, al celebrar el centenari, vindrà un exalumne a portar a terme aquesta activitat conjunta de cicle superior.

Construcció d’un pulsòmetre:

El Pulsòmetre és un joc de destresa i pols en el què intervé un circuit elèctric.
S’ha de fer passar una rosca de filferro per un recorregut metàl·lic sense tocar-lo, perquè sinó, s’encendrà una llum que indicarà que s’ha errat.

Explicació científica:

Els cables són conductors de l’electricitat que es genera a la pila o bateria i permet que s’encengui la bombeta sempre que es mantingui el circuit tancat.
Per poder comprovar la conductivitat, podem canviar els cables elèctrics per altre tipus de material com plàstic, filferro, fusta, paper d’alumini, corda.
Basant-nos en el funcionament del circuit elèctric, es pot dissenyar un pulsòmetre que permetrà als alumnes aplicar un concepte científic, de forma lúdica.

Recursos

Una fusta (20x30cm)
pila de petaca
2 llistons de fusta (2×2 cm)
50 cm de cable fi
portalàmpades
4 clauets
1 bombeta petita
2 cargols
un tub de bolígraf
50 cm de filferro de 1,5 mm aprox.

Desenvolupament de l’activitat

Marcar a la base de la fusta on posarem els dos suports verticals.
Marcar els dos suports verticals per posar-hi el filferro.
Doblegar el filferro tipus escala, o ondulat.
Dissenyar la circumferència – bolígraf.
Iniciar la instal·lació elèctrica.
Muntar l’interruptor.

Per saber-ne més

Podeu trobar més informació al blog de l’escola

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>