Let’s explore about conductivity

Àmbit/s, dimensions i continguts

Llengua extrangera anglès

• Comunicació oral:
    • Comprensió d’instruccions de treball i d’actuació a l’aula.
    • Identificació del lèxic i d’expressions bàsiques d’un tema específic.
    • Producció de missatges d’intercanvi social a l’aula i relacionats amb contingut temàtic: preguntes, respostes, instruccions de treball…
  • Expressió escrita:
    • Producció de textos breus relacionats amb situacions de la vida quotidiana.
    • Utilització d’expressions i frases treballades a l’aula en la producció de textos escrits.

Coneixement del medi

• Iniciació a l’activitat científica:
    • Planificació d’experiències per comprovar propietats dels materials i el seu comportament.
  • Matèria i energia:
    • Fonts d’energia més utilitzades en la societat.
    • Planificació i realització d’experiències sobre el comportament de materials davant de la llum, el so, la calor, la humitat i l’electricitat
  • Entorn, tecnologia i societat:
    • Components d’un circuit elèctric.
    • Disseny i construcció de circuits elèctrics senzills.
Descripció de l’experiència

Primerament comentar que a l’escola una part de les ciències naturals es fa en anglès, i el tema de l’electricitat forma part dels temari de “sciences”, per tant les activitats principals es duen a terme en anglès.

L’objectiu principal de l’experiència era que els alumnes s’introduïssin en el món de l’electricitat.

• El primer pas va ser parlar de l’electricitat, que és, com arriba a nosaltres, quins usos en fem i què passa quan no hi ha electricitat, amb què ens afecta a les nostres vides.
  • El següent pas va ser parlar de quins materials són conductors elèctrics i quins no, i fer les comprovacions amb una pila, cables i un led.
Activitat 1

Durada: 1’5 h
Materials: leds, paper alumini, cartolina, piles petaca, pegament i tisores

Comencem a crear un circuit elèctric senzill, de paper d’alumini, els/les alumnes fan un disseny geomètric sobre un paper i el recobreixen de tires de paper d’alumini. Un cop fet es comprova si està correctament executat o no posant-hi un led a un dels extrems i una pila de petaca a l’altre. Fent això els alumnes descobreixen la polaritat i com funciona.

Activitat 2

Durada: 0,5 h
Materials: leds, llapis de grafit, cartolina i piles 9v

Es crea un circuit similar al de l’activitat 1 però enlloc de paper d’alumni és un dibuix fet amb llapis, per tal que funcioni el dibuix ha d’estar fet amb línia gruixuda i ben repassat. Amb aquesta activitat els alumnes descobreixen que el grafit també es conductor però en aquest cas hem d’utilitzat una pila de 9v perquè alhora té resistència.

Activitat 3

Durarda 2 h
Materials: leds, cartolina, piles petaca, cable simple i enquadernadors

L’última activitat consisteix en construir un circuit elèctric inspirat en el joc de connectar. Els alumnes en grups de 4 o 5 decideixen un dels temes treballats a classe, i dissenyen una activitat de relacionar conceptes (els temes que surten són: matemàtiques fraccions, matemàtiques potències, vocabulari anglès, comunitats autònomes d’Espanya).

Un cop decicits els ítems a relacionar es coloquen sobre una cartolina i es van insertant a cada un 1 enquadernador, aquest enquadernador s’uneix amb la resposta correcta per sota fins a un altre enquadernador, utilitzant cable. Finalment al tocar els dos encuadernadors correctes amb cables s’encendrà un led connectat per un dels pols a una pila de petaca, relacionanat els ítems es tanca el circuit i per això funciona.

Durada total de l’activitat: 5 h.
Materials: leds, cartolina, piles petaca, cable simple, enquadernadors, llapis de grafit, piles 9v i paper alumini.
Les activitats es fan amb tot el grup classe, els alumnes estan distribuïts en taules de 4 – 5 alumnes heterògenies.

Valoració

La valoració de l’activitat és molt positiva, els alumnes s’han mostrat entusiasmats amb totes les activitats dutes a terme, ja que són activitats manipulatives, d’un nivell assequible per ells i amb les quals obtenen uns resultats immediats. Són molt engrescadores i a més a més giren al voltant d’un tema que per ells és el gran desconegut, l’electricitat. Al final de les activitats senten que el que han après ho poden utilitzar en el seu dia a dia, i poden mantenir-ne converses amb adults sobre un tema que no pertany només al món de l’escola.