Nom de l’experiènciaDe profe a profe, aprenentatge entre iguals – 7022050500 Modalitat i tipus d’activitat formativaFormació interna de centre. Secundària en general |
Curs escolar2017-18 Formador/aXavi Roca Martínez |
|
Objectius de l’activitat formativaObservar les classes entre companys que condueixen a la reflexió |
PROPOSTA D’APROFITAMENT/ TRANSFERÈNCIA DE LA FORMACIÓ |
Premisa
Reflexionar sobre la nostra pràctica docent és una activitat fonamental per a la millora de la qualitat educativa. Sovint, però, les innovacions i canvis metodològics arriben al professorat des de l’exterior, i poden entrar en conflicte amb la manera de fer o pensar dels docents, de vegades també amb una certa manca de formació.
Objectiu de l’activitat
L’objectiu de l’activitat “De profe a profe: aprenentatge entre iguals” és invertir aquesta direcció, i esdevenir un espai on les propostes de millora metodològiques sorgeixin del propi claustre, és a dir, des de l’interior de l’equip docent.
Metodologia
A través de dues rondes de visites i dues sessions de reflexió, els professors que han participat en l’experiència han actuat com a observadors de la tasca docent dels seus companys, de la mateixa manera en què han estat observats per ells. Després d’aquesta primera ronda de visites a l’aula, la primera sessió de reflexió conjunta va servir per comentar, un per un, els punts forts i punts febles i els aspectes a millorar de cadascún d’ells.
Tots els participants en aquesta primera sessió de reflexió van coincidir en la quantitat i la qualitat dels aprenentatges, i en la potència il·lustradora del fet d’assistir a classes de companys i de rebre’n visites. Des d’una actitud de crítica i d’autocrítica positiva, els professors analitzaven les pròpies observacions, i el debat pedagògic que es va produïr va resultar molt enriquidor. Els elements que es van observar van esdevenir una mena de “llibre d’estil” originat des de l’interior de l’equip docent, i no des de l’exterior.
La segona part del curs va començar després que cada professor es proposés un nombre d’objectius a assolir. Cada profesor va escollir, d’entre totes les observacions rebudes, aquelles que va considerar adients, i després es va iniciar una segona ronda de visites per comprovar si aquells objectius s’havien assolit. D’aquesta manera la transferència a l’aula va ser directa (nivell 3) i comprovable, i en tots els casos la valoració ha estat positiva.
L’avaluació de la transferència 3 tracta de comprovar el grau en què els coneixements, les habilitats i les actituds apresos durant la formació generen millores en l’actuació docent a l’aula i al centre.
Pretén identificar què s’ha incorporat que signifiqui una millora en l’actuació docent en relació amb el propi punt de partida i l’horitzó que marquen els objectius i els criteris d’avaluació de l’activitat formativa.
Finalment, en una darrera sessió de reflexió, els participants en l’activitat van tancar el curs amb un darrer seguit de propostes i d’accions relacionades amb el conjunt de reflexions que s’havien produït durant el curs.
Valoració
L’activitat ha estat un èxit. Donar veu al professorat i permetre que les seves millores sorgeixin de les seves pròpies inquietuds i dels companys, ja no de professió sinó del mateix institut, ha permès un aprenentatge individualitzat i horitzontal, i ha contribuit a la cohesió del grup, un altre dels factors més pesants en el bon funcionament d’un centre.
TREBALLS DELS ASSISTENTS |
- Document Resum de reflexions
- Document De profe a profe – segona ronda de visites
- Document De profe a profe – graella per valorar