Codis i criptografia

2. Competència matemàtica
  3. Competència digital
Àmbit/s, dimensions i continguts

Àmbits de coneixement: Matemàtic i Ciències Socials (Història).
Dimensions: Resolució de problemes, raonament i prova, comunicació i representació, connexió.
Continguts: Canvi i relacions i Espai i forma

Descripció de l’experiència

L’objectiu de la experiència consisteix en introduir els continguts propis de la matèria des d’altre prisma i què els alumnes coneguin aplicacions de les matemàtiques molt habituals, tant al passat com al present, però poc conegudes en general.

Els alumnes han treballat en grup de 3/4 membres durant unes 6 sessions on cada grup ha arribat a un grau d’assoliment i d’aprofudiment de les activitats presentades. Aquesta experiència s’ha implantat per primer cop al centre i no s’ha tractat de manera interdisciplinar.

La experiència s’ha dut a terme tant a primer com a tercer d’ESO amb les mateixes activitats, (Escítala, Polibi, Cèsar; codis de barres i numeració targeta bancaria) però en cada nivell educatiu fins allà on marca el currículum.

La experiència es va introduir a l’aula amb un monòleg Ted on es barreja la informació científica amb l’il·lusionisme, desprès a classe es va analitzant tota aquella informació per poder generar els nostres propis missatges xifrats i intentar trencar el codi dels companys; pels alumnes és una activitat lúdica i un repte front altres companys, per als professors és que aprenguin la relació entre radi i longitud de la circumferència, llegir en taules de doble entrada, entendre les freqüències, aplicar coneixements d’àlgebra i fins i tot introduir-los en l’aritmètica modular, la importància de la verificació, de la rigorositat, …

Recursos

No es necessita cap recurs diferent dels que faríem servir per qualsevol classe. En el nostre cas hem fet servir en alguna sessió l’aula d’informàtica per cercar informació, cilindres i tires de paper per escriure missatges en el mètode de la escítala, discs concèntrics amb l’alfabet pel xifratge Cèsar, els alumnes ha aportat varietats de codis de barres amb els que poder observar semblances i diferències i analitzar el perquè.

Valoració

Els alumnes han valorat positivament aquestes “altres matemàtiques” i també els professors que hem portat la experiència a l’aula veient la motivació dels alumnes i com descobrien els coneixements matemàtics que hi han al darrere.

Aquesta experiència té un gran potencial per treballar-la com projecte interdisciplinar.