Nom de l’experiènciaLa cèl·lula Nivell educatiu1r cicle secundària, 1r d’ESO CentreInstitut Tarragona – Tarragona Docent responsableJuan Miguel Císcar Muñoz Altres docents implicatsElena Palmero Blasco |
Competència/es bàsiques
- Competència comunicativa lingüística i audiovisual
- Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
- Competència artística i cultural
- Competència digital
- Competència d’aprendre a aprendre
- Competència d’autonomia, iniciativa personal i emprenedora
Àmbit/s, dimensions i continguts
Dimensió comunicativa
Investigar problemes, investigar dades i reconèixer evidències
Extreure conclusions, validar-les, sintetitzar-les i comunicar-les.
La vida a la Terra
Descripció de l’experiència
Objectiu: treballar les funcions dels orgànuls cel·lulars de manera pràctica i visual.
Metodologia: confecció en grups de 5 de maquetes dels diferents tipus cel·lulars, eucariota (animal i vegetal) i procariota. Cada grup tria lliurement els tipus cel·lular i fa una exposició per a la resta durant uns 10 minuts en una de les sessions dedicades a dites exposicions.
Nombre de sessions: 5 en total, 3 per la confecció de la maqueta a l’aula i 2 per a fer les exposicions d’aquesta.
Per què: és una experiència nova i el motiu és ben senzill, integració i aprofundiment dels conceptes relacionats amb funcions dels orgànuls cel·lulars d’una manera visual. La idea és aconseguir que recorden aquests conceptes a llarg termini.
Remarcaré dos aspectes clau: el primer, el treball cooperatiu, ja que cada grup té total llibertat per generar els seus propis rols i triar els materials adients per confeccionar la maqueta. En segon lloc, he comprovat que, a l’estar obligats a recercar informació ells/es mateixos/es i després haver de realitzar una exposició de la seva feina, els continguts queden assolits d’una manera molt més profunda.
Recursos
L’activitat és realitza a l’aula, el material és divers (com he dit abans el tria l’alumnat), pot ser goma eva, cartró, paper, cartolina, pintura, plastilina, etc… No és necessari professorat extra, tot i que sí que recomanaria un vetllador/a a l’aula si hi ha alumnat SIEI.
Valoració
Per part del professorat hem vist que hi ha moltes maneres d’avaluar a banda de les proves escrites, quan l’alumnat treballa per si sol és menys conflictiu (és molt important que l’activitat estigui ben pautada i donar-li un valor important per evitar problemes d’actitud a l’aula). Per part de l’alumnat, és curiós que alguns/es prefereixen fer una prova escrita, ja que representa menys feina, però en general els agrada més que la classe magistral i recorden els conceptes treballats a més llarg plaç. Sí que és veritat que podem trobar alguna mancança, ja que l’alumnat sempre assolirà millor els conceptes treballats amb el seu grup, per això l’activitat d’exposició la fan tots/es i així hi ha un intercanvi de coneixements.