Nivell educatiu5è de primària CentreEscola Montsant de Reus – Reus Docent responsableIngrid Braña Ciuró Altres docents implicatsLaura Tricaz Moragas, Fernando Ortega Justicia |
Competència/es bàsiques
Competència comunicativa lingüística i audiovisual
Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
Competència digital
Competència d’aprendre a aprendre
Competència d’autonomia, iniciativa personal i emprenedoria
Descripció de l’experiència
És la primera vegada que es realitza d’aquesta manera, ja que tot i que es feien experiments s’ensenyava de manera magistral i per avaluar es feia un examen.
La metodologia emprada com podreu veure tot seguit és de descobriment de l’aprenentatge per part de l’alumne/a. És ell que busca i investiga i a partir de la seva curiositat i de les seves hipòtesis arriba a les seves conclusions i per tant a l’aprenentatge.
És una experiència interdisciplinar, perquè com es pot veure en els diferents àmbits d’aprenentatge; no només es treballa en l’àmbit de medi, sinó també en el de llengua, en l’àmbit digital i en l’àmbit d’educació en valors.
Descripció de les sessions
Les sessions són d’una hora aproximadament. Els alumnes que no ho acaben en aquest temps ho poden acabar a casa. A les hores d’informàtica prèviament hem ensenyat a treballar amb el Google Drive. D’aquesta manera els alumnes que treballen en grup es poden passar la informació i treballar des de casa.
1a sessió: cada grup va triar un tema relacionat amb els estats de la matèria i els materials.
2a a 4a sessió: quan els alumnes van haver escollit el tema, a la sala d’informàtica, van buscar informació. Vam elaborar un guió, per tal de que els alumnes poguessin buscar la informació, i sabessin el que havien de fer en cada moment.
5a a 6a sessió: els alumnes creaven hipòtesis, sobre el seu tema i creaven un Power Point per explicar les seves conclusions i informacions sobre el tema escollit
7a sessió: a casa, els alumnes realitzen un experiment a casa i el graven. Preparen l’exposició que faran els seus companys.
Aquí teniu els diferents experiments que van realitzar els alumnes a les seves cases, per donar forma a les seves teories:
Anem a la foneriaVídeo 1 |
Com inflar un globus amb la fermentacióVídeo 2 |
Experiment de l’ou i el vinagreVídeo 3 |
Les propietats de la matèriaVídeo 4 |
Mescla heterogèniaVídeo 5 |
Mescles heterogènies i homogèniesVídeo 6 |
Els materials naturalsVídeo 7 |
La fusió, la solidificació i la condensacióVídeo 8 |
Els canvis d’estatVídeo 9 |
8a i 9a sessió: els alumnes exposen a classe a partir del seu Power Point, morals,… i experiments realitzats a casa i els experiments que faran a la classe.
D’aquesta manera van demostrar els seus companys les seves conclusions.
Àmbit/s, dimensions i continguts
ÀMBIT | DIMENSIÓ | COMPETÈNCIES | CONTINGUTS |
Lingüístic | Comunicació oral | Produir textos orals de tipologia diversa adequats a la situació comunicativa.
Interactuar oralment d’acord amb la situació comunicativa utilitzant estratègies conversacionals. |
Lèxic: vocabulari usual i específic
Gestió i tractament de la informació Organització del text: coherència i cohesió Correcció lingüística Adequació del registre Estratègies per estructurar l’expressió oral Estratègies de participació activa i col·laborativa |
Expressió escrita | Planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa i el destinatari.
Produir textos de tipologies diverses amb un lèxic i estructura que s’adeqüin al tipus de text, a les intencions i al destinatari. Revisar el text per millorar-lo i tenir cura de la seva presentació formal en funció de la situació comunicativa. |
Lèxic: vocabulari usual i específic
Gestió i tractament de la informació |
|
Comunicació oral | Plantejar-se preguntes sobre el medi, utilitzar estratègies de cerca de dades i analitzar resultats per trobar respostes.
Valorar problemes socials rellevants interpretant-ne les causes i les conseqüències per plantejar propostes de futur. |
Fases d’una investigació
Biodiversitat i sostenibilitat Economia i sostenibilitat Ecosistema i paisatge Consum responsable |
|
Medi | Tecnologia i vida quotidiana | Utilitzar materials de manera eficient amb coneixements científics i criteris tecnològics, per resoldre situacions quotidianes. | Fases d’una investigació
Sistema físic Sistema material |
Artístic | Percepció, comprensió i valoració | Utilitzar elements bàsics dels llenguatges visual, corporal i musical i estratègies per comprendre i apreciar les produccions artístiques. | Expressió de les idees, les emocions i les experiències que desvetllen les manifestacions artístiques. |
Digital | Instruments i aplicacions | Seleccionar, utilitzar i programar dispositius digitals i les seves funcionalitats d’acord amb les tasques a realitzar.
Utilitzar les funcions bàsiques de les aplicacions d’edició de textos Utilitzar programes i aplicacions d’edició d’imatge fixa, so i imatge en moviment. |
|
Tractament de la informació i organització dels entorns digitals de treball | Cercar, contrastar i seleccionar informació digital tot considerant diverses fonts i entorns digitals.
Construir nou coneixement personal mitjançant estratègies de tractament de la informació amb el suport d’aplicacions digitals. Organitzar i emprar els propis entorns personals digitals de treball i d’aprenentatge. |
||
Comunicació interpersonal i col·laboració | Realitzar activitats en grup utilitzant eines i entorns virtuals de treball col·laboratiu. | ||
Hàbits, civisme i identitat digital | Desenvolupar hàbits d’ús saludable de la tecnologia.
Actuar de forma crítica, prudent i responsable en l’ús de les TIC. |
||
Educació en valors | Personal | Autoconeixement i autoestima.
Responsabilitat i coresponsabilitat. Autoregulació de la conducta. Valoració de l’esforç i la motivació. Habilitats de pensament. Estratègies per al diàleg. Sensibilitat, respecte i tolerància envers els altres i la seva diversitat. Actitud crítica en l’observació i la interpretació de la realitat. |
|
Interpersonal | Identificació de les emocions i els sentiments dels altres; empatia.
Responsabilitat i coresponsabilitat. Cooperació, solidaritat i altruisme. Autoregulació de la conducta. Gestió de normes i límits. Habilitats socials. Participació en el funcionament de l’aula i de l’escola i en activitats de l’entorn més proper. Hàbits cívics i convivència en els diferents àmbits. |
||
Social | Sensibilitat, respecte i tolerància envers els altres i la seva diversitat.
Cooperació, solidaritat i altruisme. Actituds que contribueixen al benestar emocional del grup. |
Avaluació
Per avaluar als alumnes es fa a partir de les exposicions elaborades i els experiments presentats.
Cada alumne/a fa un escrit on explica que és el que ha après en aquesta activitat. També explica les coses positives que ha extret d’aquest treball i les coses negatives. (Fa una rúbrica)
També se li demana a cada alumne/a un petit resum de cada exposició. És a dir, que ha après de cada tema que ha presentat els altres grups.
Recursos
Hem necessitat la sala d’informàtica, ja que hem treballat amb els ordinadors i la informació les hem posat en un pen o en el Google Drive.
Pel que fa als experiments, hem utilitzat diferents materials, segons el que demanava cada experiment, ja sigui des d’un ou, a gots de vidre, sal, gel,…
L’ajuda dels pares també ha sigut important, ja que un dia es reunien en una casa i feien l’experiment.
Valoració
El tema dels estats de la matèria i els materials, és un tema que s’ha fet al llarg de molts anys, en el cicle superior. però el que hem observat treballant d’aquesta manera és:
- Els alumnes són els autors del seu aprenentatge
- Els alumnes estan motivats i volen aprendre i aprofundir en el tema.
- Els alumnes s’han d’organitzar, ser autònoms i responsables.
- Aquells alumnes que a vegades no “brillen” pels seus resultats davant d’un examen en paper, agafen confiança i destaquen en altres àmbits, com per exemple alhora de parlar amb públic.
- S’ha realitzat un treball interdisciplinar, on hem posat en “joc”, diferents coneixement d’altres matèries.
- Els aprenentatges per part dels alumnes han estat significatius.
- Els alumnes han extrets experiències positives i les que no han estat així, els servirà per millorar altres treballs en el futur.
Per saber-ne més
Aquest és l’enllaç on trobareu, els diferents experiments que els alumnes han realitzat.