Nivell educatiu5è de primària CentreEscola Montsant de Reus – Reus Docent responsableIngrid Braña Ciuró Altres docents implicatsLaura Tricaz Moragas, Fernando Ortega Justicia |
Competència/es bàsiques
Competència comunicativa lingüística i audiovisual
Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
Competència digital
Competència d’aprendre a aprendre
Competència d’autonomia, iniciativa personal i emprenedoria
Àmbit/s, dimensions, competències i continguts
ÀMBIT | DIMENSIÓ | COMPETÈNCIA | CONTINGUTS |
Medi | Comunicació oral | Plantejar-se preguntes sobre el medi, utilitzar estratègies de cerca de dades i analitzar resultats per trobar respostes.
Valorar problemes socials rellevants interpretant-ne les causes i les conseqüències per plantejar propostes de futur. |
Fases d’una investigació
Biodiversitat i sostenibilitat Economia i sostenibilitat Ecosistema i paisatge Consum responsable |
Tecnologia i vida quotidiana | Utilitzar materials de manera eficient amb coneixements científics i criteris tecnològics, per resoldre situacions quotidianes.
Dissenyar màquines simples i utilitzar aparells de la vida quotidiana de forma segura i eficient. |
Fases d’una investigació.
Sistema físic. Sistema material. Canvi i continuïtat |
|
Artístic | Percepció, comprensió i valoració | Utilitzar elements bàsics dels llenguatges visual, corporal i musical i estratègies per comprendre i apreciar les produccions artístiques. | Expressió de les idees, les emocions i les experiències que desvetllen les manifestacions artístiques.
Recursos, formes i possibilitats comunicatives dels diferents elements i llenguatges artístics. |
Imaginació i creativitat | Dissenyar i realitzar projectes i produccions artístiques multidisciplinàries. | Imaginació i creativitat en l’expressió i comunicació artística.
Interès, valoració i respecte pel fet artístic i per les produccions artístiques pròpies i alienes. Satisfacció i emoció estètica. |
|
Lingüístic | comunicació oral | Produir textos orals de tipologia diversa adequats a la situació comunicativa.
Interactuar oralment d’acord amb la situació comunicativa utilitzant estratègies conversacionals. |
Lèxic: vocabulari usual i específic.
Gestió i tractament de la informació. Organització del text: coherència i cohesió. Correcció lingüística. Adequació del registre. Estratègies per estructurar l’expressió oral. Estratègies de participació activa i col·laborativa. |
Educació en valors | Personal | Autoconeixement i autoestima.
Responsabilitat i coresponsabilitat. Autoregulació de la conducta. Valoració de l’esforç i la motivació. Habilitats de pensament. Estratègies per al diàleg. Sensibilitat, respecte i tolerància envers els altres i la seva diversitat. Actitud crítica en l’observació i la interpretació de la realitat. |
|
Interpersonal | Identificació de les emocions i els sentiments dels altres; empatia.
Responsabilitat i coresponsabilitat. Cooperació, solidaritat i altruisme. Autoregulació de la conducta. Gestió de normes i límits. Habilitats socials. Participació en el funcionament de l’aula i de l’escola i en activitats de l’entorn més proper. Hàbits cívics i convivència en els diferents àmbits. |
||
social | Sensibilitat, respecte i tolerància envers els altres i la seva diversitat.
Cooperació, solidaritat i altruisme. Actituds que contribueixen al benestar emocional del grup. |
Descripció de l’experiència
És una activitat que ja està consolidada a l’escola. Però cada any busquem una variant d’aquesta. Aquest any hem introduït el reciclatge. Millor dit, la reutilització de materials. I a més a més les creacions havien de servir per alguna cosa.
La metodologia emprada és la de descobriment de l’aprenentatge per part de l’alumne/a. És ell que busca i investiga i a partir de la seva curiositat i de les seves hipòtesis arriba a les seves conclusions i per tant a l’aprenentatge.
És una experiència interdisciplinar, perquè com es pot veure en els diferents àmbits d’aprenentatge que hem esmentat anteriorment, no només es treballa en l’àmbit de medi, sinó també l’àmbit artístic, lingüístic i l’àmbit d’educació en valors.
Descripció per sessions de l’activitat
Les sessions són d’una hora, més o menys. S’utilitzen les hores de plàstica i de medi.
1a sessió: hi haurà una breu explicació sobre l’electricitat i els materials conductors i aïllants.
2a sessió: els alumnes fan hipòtesis (quins materials poden utilitzar per poder fer els seus circuits). I fan una maqueta sobre el seu circuit.
3a sessió: porten el material i fan el circuit de manera senzilla per veure si les seves hipòtesis funcionen o ho han de canviar alguna cosa.
Les directrius a seguir són:
Utilitzar material reciclat per poder fer el seu circuit.
Experimentar en diferents materials per veure i saber quins materials eren conductors i quins eren aïllants,…
La seva creació hauria de servir per alguna cosa. Podria tenir una utilitat decorativa, podria ser una eina, un joc,…
Els treballs es podien fer individualment o en grup. Però a la classe, tot i que el treball es fes individual, es podien ajudar entre ells.
De la 4a a la 7a sessió: realitzen els seus circuits.
8a sessió: els alumnes exposen els seus treballs a tota l’escola i expliquen alguns cursos més petits com han realitzat els circuits. Les explicacions també ho fan a la classe.
Avaluació
Per avaluar als alumnes es fa a partir de les seves creacions i de l’exposició del seu treball.
Cada alumne/a fa un escrit on explica que és el que ha après en aquesta activitat. També explica les coses positives que ha extret d’aquest treball i les coses negatives. Fa una rúbrica.
Recursos
Bàsicament el material utilitzat és material reciclat per donar forma al seu circuit elèctric. I tot el que es necessita per elaborar aquest: fils conductors, un generador de l’electricitat (pila) i en general una bombeta o més.
I tot el material de plàstica que es necessita per decorar: pintura, pega, “goma eva”,…
Valoració
En aquesta activitat hem anat observant que al llarg dels cursos:
- Els alumnes són els autors del seu aprenentatge
- Els alumnes estan motivats i volen aprendre.
- Els alumnes s’han d’organitzar, ser autònoms i responsables.
- Aquells alumnes que a vegades no “brillen” pels seus resultats davant d’un examen en paper, agafen confiança i destaquen en altres àmbits, com per exemple en l’àmbit plàstic.
- S’ha realitzat un treball interdisciplinar.
- Els aprenentatges per part dels alumnes han estat significatius.
- Els alumnes han extrets experiències positives i les que no han estat així, els servirà per millorar altres treballs en el futur