El gran poder blanquejant del lleixiu

cartell-IV-Fira-Tastet-Ciència-Reus

 

 

Nivell educatiu

4t d’ESO

Centre

Col·legi Maria Rosa Molas – Reus

Docent responsable

Carla Pallejà Navarro

Altres docents implicats

Maribel Berrocal
Núria Pellicer
Pili Serrano
Mireia Bosques

Competència/es bàsiques

Competència comunicativa lingüística i audiovisual
Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
Competència d’aprendre a aprendre

Àmbit/s, dimensions i continguts
Àmbit Dimensió Continguts
Llengües Comunicativa Participació en les interaccions orals, escrites i audiovisuals que tenen com a eix la construcció de la relació social a l’interior de l’aula i del centre.

Participació en activitats de relació social i comunicació amb altres comunitats escolars, amb l’entorn immediat al centre i amb la societat en general (publicació i difusió de les activitats escolars).

Actitud de cooperació i respecte crític envers les diferències d’opinió en les situacions de treball compartit.

Identificació del registre col·loquial, reconeixement de la interacció emissor-receptor i el paper que juga el llenguatge no verbal en la conversa.

Coneixement de les diferències entre els usos orals informals i formals de la llengua i consciència de les situacions comunicatives en què resulten adequats.

Ciències de la naturalesa Reconeixement de la complexitat dels problemes quotidians i de la necessitat d’interrelacionar models teòrics provinents de diferents disciplines per donar-hi resposta.

Ús del coneixement après per interpretar aplicacions tecnològiques i problemes socioambientals, i per fonamentar l’actuació.

Formulació de noves preguntes a partir dels resultats obtinguts

Descripció de l’experiència

El lleixiu és una dissolució aquosa d’hipoclorit de sodi (NaClO). Aquesta substancia química té un poder oxidant molt potent; és a dir, que té molta afinitat per guanyar electrons i per aquesta raó és capaç de decolorar moltes substàncies.
El color de molts components són deguts a la seva estructura química. En reaccionar amb l’hipoclorit de sodi, perden electrons i la seva estructura es destrueix o varia produint un canvi de color o fins i tot una decoloració. Aquest fenomen es coneix amb el nom de poder blanquejant del lleixiu i és per això que es fa servir per eliminar algunes taques de la roba blanca.
Així veiem que l’hipoclorit de sodi exerceix una acció oxidant sobre el colorant i a la vegada, aquest exerceix una funció reductora sobre l’hipoclorit de sodi.
Per altra banda, el poder oxidant del compost també és capaç d’eliminar microorganismes, per això es fa servir a la neteja de casa com a desinfectant.

Objectius

Observar com l’hipoclorit de sodi (lleixiu) reacciona amb els colorants a través d’una reacció redox que produeix un canvi de color. Aquesta reacció és instantània i mostra el gran poder oxidant del lleixiu que reacciona amb els elements que es troba oxidant-los.

Desenvolupament

Durem a terme dues experiències relacionades amb aquest poder blanquejant del lleixiu:
simbol-ticLleixiu + begudes.

simbol-ticLleixiu + aquarel·les

PRACTICA 1: El gran poder blanquejant del lleixiu amb les begudes

Introducció
En aquesta activitat provarem el poder blanquejant del lleixiu amb diversos líquids que porten colorants. Observarem una reacció reducció-oxidació on el lleixiu oxidarà els líquids produint en ells un canvi de color i fins i tot en alguns casos el color desapareixerà.

Materials
– Gots de “chupito”
– Refresc de cola
– Refresc de taronja
– Col·lutori bucal vermell
– Bitter kas
– Pipetes
– Retoladors permanents
– Lleixiu

Procediment
1. Retolem els gots de “chupito” amb els diferents líquids (cola, taronjada, bitter, col·lutori,..)
2. Preparem el lleixiu en un got per que sigui fàcil agafar-la amb la pipeta
3. Agafem lleixiu amb la pipeta i la tirem a poc a poc en els diferents gots
4. Esperem que es produeixi la reacció.

Conclusions
· L’hipoclorit de sodi és un agent oxidant molt fort que es capaç de reaccionar amb els colorants modificant el seu color, i inclús decolorar-los completament.
· És produeix una reacció redox en la que l’hipoclorit de sodi es redueix i el colorant s’oxida.

PRÀCTICA 2: El poder blanquejant amb les aquarel·les

Introducció
En aquesta activitat provarem el poder blanquejant del lleixiu amb dibuixos fets amb aquarel·les (que són tintes amb bases d’aigua).

Materials
– Pinzells
– Aquarel·les de colors
– Cartolina
– Gots o recipients pel lleixiu
– Lleixiu (hipoclorit de sodi)

Procediment
1. Pintem tota la superfície de la cartolina amb les aquarel·les, fen servir diversos colors i sense necessitat de crear una forma exacta. Es recomana utilitzar colors més foscos.
2. Deixem assecar molt bé la pintura
3. Agafem el lleixiu i en col·loquem una mica en un got.
4. Suquem el pinzell en el lleixiu i pintem a sobre del dibuix que hem realitzat anteriorment.
5. Hauríem de veure com al passar el pinzell mullat en lleixiu el color de les aquarel·les canvia i/o desapareix. Es possible que trigui una mica.

Conclusions
· L’hipoclorit de sodi és un agent oxidant molt fort que es capaç de reaccionar amb els colorants modificant el seu color, i inclús decolorar-los completament.
· És produeix una reacció redox en la que l’hipoclorit de sodi es redueix i el colorant s’oxida.

mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm DIA 1 mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

Serà el dia de preparació de la pràctica 1 i inici de la pràctica 2, ja que aquesta li cal una preparació prèvia un deixar assecar els materials. Per tant el procediment serà:

Pràctica 1

1. Explicació de la teoria sobre les reaccions redox i el poder oxidant del lleixiu. Es po veure el següent vídeo del programa de l’hormiguero on realitzen aquesta pràctica.

2. Preparació dels materials pel dia 2.
– Lleixiu
– Bitter kas
– Cola
– Taronjada
– Col·lutori bucal vermell
– Gots de “chupito”
– Guants de plàstic.

Pràctica 2

1. Anar a buscar:
– Cartolines blanques
– Aquarel·les
– Pinzells
2. Agafar les cartolines i tallar-les en forma de quartilla. Pintar per una cara amb les aquarel·les.
3. Deixar assecar les cartolines en una banda de laboratori que no molesti.

mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm DIA 2 mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
Pràctica 1

1. Retolar els gots de xupito amb el líquid que afegirem, fer 3 rèpliques.
2. Agafar el lleixiu i col·locar-lo en un recipient còmode per poder agafar-lo amb una pipeta.
3. Anar afegint lleixiu amb la pipeta en cada got de xupito. Primer a poc a poc i esperant-nos a que reaccioni. Cal estar atents a quina és la quantitat necessària per fer reacció i apuntar-la.
4. Apuntar quin és el resultat i si ha funcionat amb totes les begudes, amb quines millor,…
5. Propostes de millora i rectificacions.

En el cas del nostre centre es tracta d’una pràctica nova que no s’havia realitzat abans amb els alumnes de l’ESO. Van fer falta dues sessions per explicar, preparar i realitzar l’experiència.
En general es tracta d’una pràctica senzilla de realitzar amb materials que els alumnes veuen en el seu dia a dia i per tant significativa per ells. Entenen així el motiu de perquè es fa servir el lleixiu per treure taques a la roba blanca o perquè alguna vegada han tingut taques a la roba al tocar el lleixiu.

Caldria tenir en compre que el lleixiu té una forta olor, per tant és millor realitzar l’activitat e espais ventilats.

Recursos materials:
– Lleixiu
– Refresc de cola, taronja i bitter kas.
– Col·lutori bucal
– Gots de “chupito”
– Permanents
– Pipetes
– Galleda
– Guants de plàstic
– Gots normals
– Pinzells
– Aquarel·les
– Cartolines

Per preparar aquesta pràctica és millor poder-la realitzar en un espai condicionat com pot ser el laboratori, ja que pots desaiguar fàcilment si fa falta i està més preparat per olors fortes com la del lleixiu. Per aquest motiu, per portar-la als tastets caldrà una galleda on abocar els líquids un cop els hem utilitzat. A banda d’aquest punt el recurs espaial no cal que tingui cap peculiaritat especial, més que una taula on poder treballar.
Per una bona realització també faria falta un docent de ciències i en aquest cas com està dintre de l’àmbit de química amb les reaccions redox seria convenient comptar amb alumnes de 3r o 4t d’ESO que ja tenen més idea sobre el tema. Es podria dur a terme en dues hores on la primera la dedicarem a refrescar els continguts i preparar la part de la pintura amb aquarel·les i la segona hora a la realització de l’experiència.

Valoració

La valoració general és molt positiva. Els alumnes han quedat molt sorpresos en veure una reacció redox tan instantània i amb elements tan propers per ells. Han pogut entendre que el nostre reactiu (el lleixiu) té un gran poder oxidant i els altres elements s’oxiden quan entren en contacte, ja siguin els líquids com les aquarel·les.
En general es tracta d’una pràctica vistosa i a la vegada senzilla de dur a terme per la simplicitat dels materials, presents en el dia a dia. Aquest fet la fa ser molt significativa pels alumnes que comprenen perquè a casa es renta la roba blanca amb lleixiu i perquè a vegades han tingut taques a la roba a l’entrar en contacte amb ell.

Per a la preparació de la pràctica amb aquarel·les i de cara a portar l’experiència als tastets, s’ha implicat a tot l’alumnat de l’ESO a realitzar dibuixos amb aquarel·les. D’aquesta manera hem fet aquesta activitat una cosa de tots.

Per saber-ne més

Vídeo del programa de l’hormiguero on es realitza la pràctica
Adjuntem imatges dels alumnes realitzant la pràctica i dels alumnes de l’ESO pintant les aquarel·les.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>