Afectació de les condicions ambientals. Un cas pràctic: creixement d’una planta

cartell-IV-Fira-Tastet-Ciència-Reus
clavellina
Nivell educatiu

CFGM de Jardineria i Producció Agroecològica

Institut Horticultura i Jardineria – Reus

Docent responsable

Tomás Viñas García

Competència/es bàsiques

Competència comunicativa lingüística i audiovisual
Competència matemàtica
Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
Competència d’aprendre a aprendre
Competència d’autonomia, iniciativa personal i emprenedoria

Mòdul Professional 01 Fonaments Agronòmics
Unitat Formativa 1 Clima i Microclima Nucli formatiu 2 Influència meteors – planta

Resultats d’aprenentatge

RA1. Caracteritza el clima i els seus efectes sobre els cultius analitzant les informacions disponibles.

Criteris d’avaluació

Descriu els meteors i/o condicions ambientals que influeixen en l’agricultura i el medi natural.
Recull les dades meteorològiques, climàtiques amb equips i aparells.
Interpreta la informació recollida de la sèrie històrica de les variables climàtiques de la zona.
Valora la influència de les activitats agràries en el clima.

Continguts dins la Unitat Formativa

Caracterització del clima i microclima:

Elements climàtics: Temperatura, pressió i humitat atmosfèrica. Unitats.
Influència sobre les plantes.
Meteors. Els vents. Les gelades. Classificació. Els núvols. Les precipitacions: líquides i sòlides. Influència dels meteors a l’agricultura, la ramaderia i el medi natural.
Aparells de mesura de variables climàtiques.
Influència de les activitats agropecuàries en el clima. Efecte hivernacle.

Descripció de l’experiència

Objectius

1. Descriure alteracions que pot patir Dianthus deltoides (Clavelina) davant de canvis en les variables: temperatura, llum solar, radiació, humitat relativa, diòxid de carboni, manca d’aigua.
  2. Cercar la manera de generar diòxid de carboni.
  3. Descriure algunes possibles causes i conseqüències del canvi climàtic.

Tenim 4 contenidors iguals.

En cadascun dels contenidors hi ha 4 torretes de clavelina.

Contenidor 1: serà el testimoni, és a dir, les torretes estan en el contenidor obert i es reguen.

Contenidor 2: tindrà un plàstic tancant el contenidor.

Contenidor 3: tindrà un plàstic tancant el contenidor i, a més, un generador de CO2 , gas que ocuparà el volum del contenidor.

Contenidor 4: tindrà un plàstic tancant el contenidor i, a més, cada planta tindrà restricció d’aigua de reg respecte les plantes dels altres contenidors.

Cada dia s’han de regar les torretes.

Cada dia s’ha de mesurar la longitud, l’amplada i el pes de totes les torretes.

Cada dia s’ha d’anotar la humitat relativa, la temperatura, la irradiància solar i la il·luminació de cada contenidor.

L’experiència es va fer durant 20 dies.

Es van fer 6 grups de 4-5 persones. Cada grup hi va anar a mesurar un mínim de tres vegades. Cada persona havia de saber la feina a realitzar.

A cada grup se li va donar uns paràmetres per tal de fer l’estudi a partir dels valors presos per tots els/les companys/es. Van elaborar uns gràfics temporals i van escriure unes interpretacions.

Van exposar oralment el treball realitzat.

Aquesta experiència és nova. Dins la unitat formativa però, Clima i microclima, es treballa la representació gràfica, les interpretacions i l’exposició oral.

Aquesta experiència ha permès a l’alumnat treballar amb aparells de mesura com ara l’higròmetre, el piranòmetre, el luxòmetre, el termòmetre i el mesurador de CO2 la qual cosa els facilita l’aprenentatge de magnituds que es troben al seu voltant però que no acaben d’entendre.

Han pogut intervenir en totes les fases de l’experiment. Des de les hipòtesis, el disseny, la implementació, les mesures, el tractament de les dades, les interpretacions i conclusions, la comunicació oral i escrita de la feina feta.

Conclusions

1. Les plantes del contenidor 1 s’han desenvolupament sota condicions ambientals que es consideren les exteriors als contenidors. Fan de testimoni.
  2. En el contenidor 2 s’ha creat, amb el plàstic posat al damunt del contenidor, un teòric augment de temperatura. La variable de creixement que destaca és l’alçada. Ha estat, en valor mitjà, la segona més alta. Hi ha hagut poc desenvolupament floral.
  3. Les condicions ambientals del contenidor 3 han estat creades amb plàstic tancant el contenidor i l’aire s’ha enriquit de CO2. En alçada són les plantes que han crescut més de mitjana. En amplada no sobresurten. En pes són les que han agafat valors més alts. Les plantes del contenidor 3 mostren una formació de flors més nombrosa i regular.
  4. Les plantes del contenidor 4 han experimentat un creixement en alçada lleugerament superior a les referents. En amplada, però, són les que han crescut menys. I en pes han patit un decreixement. Hi ha hagut poc desenvolupament floral.
Recursos

La infraestructura necessària la tenim a l’abast: 4 contenidors iguals, 16 torretes amb planta, generador de CO2, aigua de reg, regle, balança, plàstic. Sensors de mesura.
L’alumnat s’encarrega del manteniment i de la recollida de dades dels sensors i d’altres definides (alçada, amplada de la planta, nombre de fulles, pes) amb l’ajut del professor responsable.

Valoració

Van fer una valoració molt positiva de l’experiència. Punts que van destacar: aprendre fent, la importància de que les mesures siguin fetes de la mateixa manera, la interrelació entre les variables, el treball en equip, la relació entre temperatura, diòxid de caboni i creixement de la planta, així com l’efecte limitant de l’aigua en el desenvolupament vegetal.

Per saber-ne més