La pedagogia de la vida quotidiana

Nom de l’experiència

El procés de canvi: La Pedagogia de la Vida Quotidiana -7021021702

Modalitat i tipus d’activitat formativa

Formació Individual. Grup de treball

Curs escolar

2017-18

Formadora

Montse Rovira Vidal

Contextualització

La pedagogia de la vida quotidiana (30h) – Educació infantil – 1r cicle. Grup de treball

Objectius de l’activitat formativa
  1. Organitzar trobades entre centres.
  2. Potenciar el treball i les relacions entre docents de diferents centres.
  3. Compartir informacions relacionades amb les diferents activitats i rutines que es desenvolupen a la llar tenint en compte allò quotidià.
  4. Definir algunes de les activitats quotidianes que es desenvolupen en el dia a dia.
  5. Concretar quines activitats quotidianes  es duen a terme i quines altres activitats de joc podem proposar segons grup, nivell, espais, (…)
Continguts de l’activitat formativa
  1. Organització de trobades entre centres.
  2. Potenciació del treball i de les relacions entre docents de diferents centres.
  3. La llar d’infants, un lloc de vida, un espai de qualitat (model d’escola que seguim, què pretenem, en quins referents ens basem)
  4. La pedagogia de la vida quotidiana – La son i el descans
  5. La pedagogia de la vida quotidiana – L’alimentació i els àpats del dia
  6. La pedagogia de la vida quotidiana – La higiene i el vestir
  7. El paper de l’educador/a
ACTIVITAT DE TRANSFERÈNCIA DE LA FORMACIÓ
Nivell 2: Aprofitament en termes d’aprenentatge

L’avaluació de l’aprofitament en termes d’aprenentatge consisteix en l’elaboració i la realització d’activitats al llarg de la formació, orientades a l’aplicació a l’aula, per tal que hi hagi evidències justificades que s’ha après el que s’explicita en els objectius i en els criteris d’avaluació de l’activitat.
La responsabilitat de dur a terme aquesta avaluació és de la persona formadora. Les unitats i les institucions organitzadores han de vetllar perquè es realitzi i facilitaran les eines necessàries a les persones formadores.

• Definir quines accions considerem com a activitats de vida quotidiana.
  • Reflexionar sobre les accions relacionades amb la vida quotidiana que viuen els infants a la llar d’infants
  • Iniciar processos de canvi relacionats amb accions de vida quotidiana adaptant-los a la situació real de cada centre.

Així doncs, aquests són els tres objectius que tenim en ment, però realment l’objectiu més important fa referència a totes aquelles aportacions que cada membre del grup fa per tal d’enriquir a la resta. tot, incita a la reflexió i així, cadascú extreu conclusions que pot aplicar al seu centre o que pot adaptar a les necessitats que aquest té.

Metodologia

La metodologia que seguim és activa i dinàmica on tots els membres del grup a cada sessió han d’aportar la manera com es desenvolupa aquella temàtica que tractem al seu centre. per exemple, si estem treballant la son i el descans, cada membre del grup explica la manera com descansen; si utilitzen matalassos o hamaquetes, si dormen a una estança totalment fosca o hi entra una mica de llum, si l’educadora només observa als infants mentre s’adormen o hi interactúa per intentar-los ajudar a adormir-se…
Així doncs, seguidament, posem en comú totes les maneres que desenvolupem de formes de descansar i seguidament, busquem aquells punts que creiem potents i necessaris per tal de tenir un descans el més òptim possible.
Seguidament tots aquests punts en comú quedaran recollits al portafolis final.

Criteris d’avaluació

Es valorarà la participació dels membres del grup i les aportacions que facin. Es poden fer aportacions de tot tipus, ja siguin verbals, alguna fotografia o algun relat per comentar.
La idea es que a través de la reflexió cadascú reajusti tot allò a la seva pròpia realitat que viu en el seu centre.

Termini i format de presentació

S’elaborarà un portafolis com a recull de l’experiència i de tot allò que hem anat comentant, aprenent, reflexionant.

TREBALLS DELS ASSISTENTS

S’ha elaborat un portafoli en el que queda manifest l’elaboració i la realització d’activitats al llarg de la formació, orientades a l’aplicació a l’aula.