STEAM – Innovació a l’ensenyament de les ciències

Nom de l’experiència

STEAM. Innovació a l’ensenyament de les ciències – 7020701702

Modalitat i tipus d’activitat formativa

Formació individual. Taller

Curs escolar

2017-18

Formador

Joan Lupiáñez Porcel

Descripció

El taller preten donar eines als docents per tal de millorar i fer una reflexió sobre la seva tasca educativa i sobre els recursos utilitzats en l’ensenyament de les STEAM (Science, Tecnology, Engeniering, Arts and Maths).

El format de taller té aquesta la voluntat de donar espai als alumnes, en aquest cas docents per compartir les seves opinions i experiències davant d’un material que es presenta i davant als propis recursos generats en el transcurs de les jornades. Per tant, la intenció última va ser donar l’empenta als i les docents per dissenyar els propis recursos i per fer xarxa de manera que participin en la formació de recursos d’altres i en l’avaluació dels recursos i dels processos que segueixen en la pràctica diària. Així doncs en acabar el taller es preten que els i les docents assistents preparin material que puguin portar a les seves aules.

Objectius de l’activitat formativa
  1. Consolidar un model d’ensenyament i aprenentatge amb un enfocament competencial.
  2. Universalitzar l’atenció personalitzada i el suport a les necessitats  individuals d’aprenentatge de tots els alumnes en el marc d’un sistema educatiu inclusiu.
  3. Desenvolupar les competències professionals dels docents per adequar-les a les necessitats del context educatiu, social, digital, tecnològic i laboral.
DESCRIPCIÓ DE L’ACTIVITAT D’APROFITAMENT / TRANSFERÈNCIA DE LA FORMACIÓ
Nivell 3 de transferència

L’avaluació de la transferència tracta de comprovar el grau en què els coneixements, les habilitats i les actituds apresos durant la formació generen millores en l’actuació docent a l’aula i al centre.
Pretén identificar què s’ha incorporat que signifiqui una millora en l’actuació docent en relació amb el propi punt de partida i l’horitzó que marquen els objectius i els criteris d’avaluació de l’activitat formativa.

Objectius de l’activitat formativa
  1. Generar recursos innovadors i eines útils per la tasca docent de les ciències .
  2. Valorar el treball en xarxa i el traspàs d’informació com una font de recursos per la pròpia pràctica docent.
  3. Utilitzar tècniques diferents de les habituals en la pràctica docent.
  • Fer l’anàlisi de la tasca docent per mitjà de matrius DAFO
  • Utilitzar tècniques de disseny meditat (design thinking) per dissenyar noves aproximacions pedagògiques de continguts i conceptes.
  • Generar noves maneres de fer les classes per tal de no tant sols encavir el continguts sinó de fer una aproximació més holística i fer paleses les competències bàsiques en el transcurs de la dinàmica de la classe. Utilitzant jocs de rols, debats, teatre, vídeo, i altres mecanismes que el docent pugui veure adequats.
Criteris d’avaluació
  • Adequació al nivell al que es pretén ofertar l’activitat.
  • Adaptabilitat de l’activitat. Com més adaptable sigui una activitat als diferents alumnes que tenim a l’aula més probable és que ens permeti fer una atenció individualitzada adequada.
  • Inclusió de les competències bàsiques en el desenvolupament de l’activitat.
  • Amplitut d’objectius assolibles amb l’activitat.
TREBALLS DELS ASSISTENTS
Nom  Títol