Disseny d’activitats per a l’ensenyament de les Matemàtiques a Secundària

 
Nom de l’experiència

Disseny d’activitats per a l’ensenyament de les Matemàtiques a Secundària7021041702

Modalitat i tipus d’activitat formativa

Grup de treball. Secundària en general.

Curs escolar

2017-18

Formador

Xavi Roca Martínez

Objectius de l’activitat formativa
  • Produir activitats competencials i innovadores.
  • Dissenyar i seqüenciar les activitats.
  • Analitzar-les a través de produccions d’alumnes.
  • Contextualitzar el currículum oficial.
DESCRIPCIÓ DE L’ACTIVITAT D’APROFITAMENT / TRANSFERÈNCIA DE LA FORMACIÓ

El grup de treball “Disseny d’activitats per a l’ensenyament de les Matemàtiques a Secundària” de l’APMCM (Associació de Professors de Matemàtiques de les Comarques Meridionals) va néixer a partir de la necessitat de crear un espai on poder crear activitats riques, motivadores i competencials, però d’una manera cooperativa.

Com a punt de partida ens vam proposar dissenyar una activitat consistent en resoldre un crim, i el moment del currículum escollit va ser l’Estadística de segon d’ESO. A partir d’aleshores, en les successives reunions vam discutir i acordar els objectius i el funcionament de l’activitat, i vam construir el relat que presentaríem als alumnes. L’activitat consisteix en resoldre un seguit de pistes que impliquen l’ús d’eines estadístiques adequades al seu nivell, per acabar descobrint qui és el culpable d’un assassinat. L’enfoc, doncs, té un component lúdic, de recerca, i d’ús competencial del pensament matemàtic, en aquest cas estadístic.

Paral·lelament a la confecció de les pistes i del seu anàlisi curricular, ens vam plantejar també les formes d’avaluar l’activitat, en consonància amb els conceptes d’avaluació formativa i formadora, i la duració en sessions de la mateixa.

La valoració de la tasca realitzada és molt positiva, i la seva transferibilitat (nivell 2) és immediata, atès que és una activitat expressament dissenyada per portar a l’aula. La feina inicialment proposada es troba en un punt molt proper a la seva finalització, i els objectius del grup per al curs que ve són, en primer lloc, posar-la a prova per poder avaluar el seu funcionament, i en segon lloc, aprofundir en els mecanismes d’avaluació, d’acord amb les reflexions que sorgiran de la propera Jornada d’Educació Matemàtica que es produirà el mes de novembre del 2018 a la ciutat de Reus.

TREBALLS DELS ASSISTENTS

Enllaç als materials creats: clicant aquí.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>