Proper dimarts, dia de la internet segura. Propostes i materials.

El 7 de febrer se celebra el Dia de la Internet Segura 2023. Aquesta data està marcada al calendari, des de fa ja vint anys, per posar èmfasi en la necessitat de construir entre totes i tots una Internet millor: més segura, més saludable, més ètica.

Com cada any, des d’Internet Segura, i coincidint amb la celebració de les dues dècades d’aquesta efemèride, volem fer extensiva aquesta consigna d’assolir una Internet millor a educadors, alumnes i famílies. Tots tres col·lectius esdevenen un puntual indispensable perquè les noves generacions creixin en un entorn digital saludable i respectuós. I ho fem amb un lema ben diàfan: ‘Conquereix Internet i aprèn a protegir-te’. Perquè aquest 2023 considerem que l’autoprotecció, en els entorns digitals en què ens movem, és indispensable per assolir una seguretat digital necessària per al nostre dia a dia.

El Safer Internet Day es va proposar en el marc de la Unió Europea i en el marc del projecte SafeBorders. De llavors ençà s’ha estès de manera global i actualment se celebra a uns 170 països. Tot i que originàriament Insafe era la xarxa que aglutinava totes les activitats, des de 2016 es va rebatejar com a Better Internet for Kids amb l’enfocament de la Comissió Europea del Creating a Better Internet for Kids.

Podeu seguir els nostres hashtags: #DiaInternetSegura#SID2023, #ConquereixInternet i #SaferInternetDay

Què fem aquest 2023?

Educadors

Per als educadors, posem a disposició 4 activitats interactives per als darrers cursos de primària. Són activitats destinades a treballar la importància de les contrasenyes, a saber destriar entre imatges falses i imatges reals, a distingir quan ens trobem davant d’un anunci fraudulent, i fins a on cal donar o no dades quan ens fan omplir un formulari.  PROPERAMENT

A més a més, per a secundària, específicament els primers cursos d’ESO, hem recollit una sèrie de propostes didàctiques per dur a l’aula els nostres cibertrucs. I més concretament, una activitat per aprendre a blocar el mòbil en cas de pèrdua o de robatori, força habitual en aquestes edats.  PROPERAMENT

Alumnes

Per a joves, aquest 2023 proposem una sèrie de capacitacions molt interessants, en format audiovisual, al voltant de l’ús dels dispositius mòbils entre els i les joves de 12 a 16 anys.

Famílies

Per a les famílies, presentem un nou conte de la sèrie de relats sobre ciberseguretat. ‘Nico i Clea, influencers’ explica la història de dos germans, menors, que volen convertir-se en estrelles de les xarxes. Però el pare i la mare hi tenen força coses a dir. Un conte que permet treballar, des de casa, o també des de l’escola, un fenomen força habitual entre la canalla d’avui dia. El relat té una versió accessible, una versió en pdf i una petita guia de lectura per acompanyar els infants en la comprensió dels conceptes. PROPERAMENT

A més a més, al web del Safer Internet Day, hi ha un munt de recursos, en diversos idiomes, adreçats a famílies per treballar, des de casa, la seguretat a la xarxa, i des de múltiples perspectives.

Ciutadania

Quins són els reptes de 2023 pel que fa a la ciberseguretat? De què hem d’estar previnguts? L’Agència de Ciberseguretat de Catalunya publica, cada començament d’any, un informe de prospectives que intenta visualitzar quins són els escenaris possibles pel que fa a les amenaces a la seguretat de les xarxes. A partir d’aquest informe, que es publicarà en breu, hem extret una sèrie de consells preventius perquè tota la ciutadania tingui clar quins poden ser els vectors d’atac més importants.

Iniciatives interessants que tenen lloc aquest 2023

• Xerrada d’Internet Segura i del Servei d’Educació per a la Seguretat de la Guàrdia Urbana de Barcelona al Liceu Francès. Parlarem de la pèrdua d’intimitat a Internet, dels riscos a la xarxa, de dades segures i mostrarem alguns cibertrucs.
  • Kahoot obert a la ciutadania al programa ‘Popap’ de Catalunya Ràdio, presentat per la Mariola Dinarès. La cita és el 7 de febrer, a les 13.00, en directe a Catalunya Ràdio.
  • Un any més, el Col·legi Sant Andreu de Badalona engega una nova edició, la vuitena, de la Setmana de la Identitat Digital. Enguany es dedica, precisament, a la seguretat a la Xarxa.

Més informació sobre  el Safer Internet Day

El Dia de la Internet Segura fou proposat al si de la Unió Europea (Safer Internet Day), però ha estat assumida per molts països d’arreu del món. Actualment, gairebé 200 se sumen a la iniciativa i organitzen esdeveniments i activitats concebudes per conscienciar sobre la seguretat a la xarxa.

L’efemèride té com a objectiu la promoció de l’ús responsable, respectuós, crític i creatiu de les noves tecnologies. La jornada crida a l’acció conjunta dels actors polítics i socials i al seu compromís perquè tothom tingui accés a una Internet millor, més confortable i respectuosa. Un dels factors clau del Dia de la Internet Segura és el suport als docents i treballadors socials en la tasca pedagògica d’explicar què és Internet, per a què serveix i com podem aprendre a fer-ne un bon ús.