ChatGPT, la IA entra en escena

Aquest és el títol d’aquest article d’en Ferran Ruíz Tarragó (escrit a quatre mans amb ChatGPT), professor jubilat que els que tenim una edat coneixem del PIE, del Consell Escolar d’Avaluació…

Us recomanem que llegiu l’article original. De les reflexions que fa juntament amb ChatGPT volem resaltar el següent:

“…Pot ChatGPT canviar l’educació? Heus ací la seva resposta:

OpenAI’s ChatGPT té el potencial de revolucionar la manera en què els alumnes aprenen i els professors ensenyen. Aquí hi ha algunes maneres en què podria canviar l’educació:

1. Aprendizaje personalizado [sic]: ChatGPT pot proporcionar respostes i explicacions personalitzades a les preguntes dels alumnes, ajudant-los a aprendre a un ritme que sigui adequat per a ells i aprofundir en la seva comprensió.
  2. Complementar i millorar els mètodes d’ensenyament tradicionals: ChatGPT pot proporcionar recursos i explicacions addicionals per a suportar l’ensenyament a classe, facilitant als professors centrar-se en motivar els alumnes i respondre les seves preguntes en temps real.
  3. Millorar l’accés a l’educació: ChatGPT pot proporcionar als alumnes de zones remotes o desfavorides accés a informació i recursos que potser no tindrien d’una altra manera.
  4. Automatitzar i simplificar tasques administratives: ChatGPT pot ser utilitzat per automatitzar tasques com ara la qualificació, la planificació de classe i la gestió de la informació dels alumnes, alliberant temps dels professors i permetent-los centrar-se en l’ensenyament.
  5. Proporcionar suport lingüístic: ChatGPT pot suportar l’aprenentatge de llengües proporcionant traduccions ràpides i precises, facilitant que els alumnes que parlen diferents llengües es puguin comunicar i entendre.

…Com que l’avaluació de l’alumnat i la credencialització són assumptes centrals dels actuals sistemes educatius, sense voler entrar en massa detalls en aquest assumpte espinós, li he demanat: “Com es pot evitar que els alumnes es limitin a copiar les explicacions que proporciona ChatGPT?”

Per evitar que els alumnes es limitin a copiar les explicacions que proporciona ChatGPT, és important que els professors implementin estratègies que fomentin l’aprenentatge actiu i la comprensió profunda. Aquí hi ha algunes idees:

1. Encoratjar la reflexió i la discussió: Els professors poden fer preguntes obertes que requereixen que els alumnes reflexionin sobre les respostes de ChatGPT i les discuteixin en grup, així fomenten la comprensió profunda.
  2. Utilitzar ChatGPT com a eina per a la investigació: Els professors poden animar als alumnes a utilitzar ChatGPT com a eina per a la investigació, buscant respostes a preguntes específiques i utilitzant aquesta informació per desenvolupar les seves pròpies conclusions.
  3. Fomentar la creativitat i la innovació: Els professors poden utilitzar ChatGPT com a eina per a fomentar la creativitat i la innovació, animant als alumnes a utilitzar les respostes per a desenvolupar les seves pròpies solucions i idees.
  4. Utilitzar les respostes de ChatGPT com a punt de partida: Els professors poden utilitzar les respostes de ChatGPT com a punt de partida per a l’ensenyament, desenvolupant les idees i proporcionant context addicional per a millorar la comprensió dels alumnes.
  5. Incloure activitats pràctiques i hands-on: Els professors poden incloure activitats pràctiques i hands-on en la seva enseñanza [sic], així els alumnes poden aplicar les seves coneixements i posar en pràctica el que han après.

En conclusió, per evitar que els alumnes es limitin a copiar les explicacions que proporciona ChatGPT, és important que els professors implementin estratègies que fomentin l’aprenentatge actiu i la comprensió profunda, com ara encoratjar la reflexió i la discussió, utilitzar ChatGPT com a eina per a la investigació, fomentar la creativitat i la innovació, utilitzar les respostes de ChatGPT com a punt de partida, i incloure activitats pràctiques i hands-on.