Coeducació

AQUESTA PÀGINA VA PATINT CANVIS AMB L’OBJECTIU DE MILLORAR ELS RECURSOS OFERTS

LES MALETES DE COEDUCACIÓ

del CRP de l’Alt Maresme

Al CRP de l’Alt Maresme hem distribuït el nostre nou material de coeducació en 3 maletes pedagògiques que oferim en préstec als centres d’infantil, primària i secundària:

CONTINGUT DE LA MALETA DE COEDUCACIÓ PER INFANTIL I CICLE INICIAL.

CONTINGUT DE LA MALETA DE COEDUCACIÓ PER CICLE MITJÀ I CICLE SUPERIOR.

CONTINGUT DE LA MALETA DE COEDUCACIÓ PER SECUNDÀRIA.

Les maletes es complementen amb altres recursos en format digital.

Guia de coeducació per als centres educatius : pautes de reflexió i recursos per a l’elaboració d’un projecte de centre Generalitat de Catalunya Institut Català de les Dones Departament d’Educació 2008

Bloc del programa de coeducació, perspectiva de gènere i educació afectivosexual al currículum. Departament d’Educació on podreu accedir a diferents recursos, formació, etc d’ús directe i indirecte a les aules.

A continuació us en ressaltem alguns:

Per on comencem?

PROPOSTA DE TASCA REFLEXIVA AL VOLTANT D’AQUEST DECÀLEG

 Eina per a la diagnosi

Aquesta eina proposa un seguit d’elements per a la diagnosi inicial amb elements per a la reflexió i l’autoavaluació dels centres pel que fa a aspectes relacionats amb la coeducació, l’educació afectivosexual i la perspectiva de gènere.

L’objectiu del document és ajudar els centres a definir prioritats i establir plans d’acció, des del seu context i en funció de la seva realitat.

Una mirada al currículum

amb perspectiva de gènere

Els documents que s’ofereixen en aquest apartat del bloc de Coeduca’t, recullen una sèrie de preguntes que poden ajudar els docents i a les docents, a reflexionar i a qüestionar-se com abordar els diferents continguts, capacitats i competències des de la perspectiva de gènere, proporcionant possibles orientacions sense ànim de ser exhaustives.

Les preguntes estan organitzades per àmbits curriculars i, dins cada àmbit, per capacitats (en el cas de l’educació infantil) i per competències (en el cas de l’educació primària i secundària obligatòria).

Normativa de referència

Glossari del programa Coeduca’t
Glossari de termes LGTBI de l’Ajuntament de Barcelona
Quin significat assignaríeu a aquestes paraules? estereotips, prejudicis de gènere, rols de gènere,…

Aquests glossaris us poden ajudar amb aquests i altres dubtes de conceptes.

aclarint conceptes clau a través de petits vídeos

“Dibuixant el gènere” és un projecte divulgatiu basat en el llibre amb el mateix títol, que té com a objectiu acostar les aportacions dels estudis de gènere a un públic ampli. El projecte està elaborat per Gerard Coll-Planas i Maria Vidal.

El llibre està inclòs a la maleta de secundària.

Disponible también en castellano: 
Dibujando el género.

Also available in English: 
Illustrating gender
sexe/gènere                             gènere...biologia o cultura?
 
diferències i desigualtats  
entre homes i dones                               gènere i exclusió

 

Càpsula de medi.
Eines per incorporar la perspectiva de gènere a l’aula
Reproduït en directe el
17 de nov. 2020

Llenguatge inclusiu

Comparativa de guies de llenguatge no sexista fet per Marta Berenguer Sánchez
Les comunicacions del Departament d’Educació han de promoure uns usos respectuosos pel que fa al gènere, en consonància amb les polítiques d’igualtat de la institució, per la
qual cosa es recomana aplicar els criteris lingüístics de gènere que s’especifiquen en aquest document.
Les receptes per visibilitzar les dones en l’àmbit de l’educació de l’Institut Català de les Dones.

El pati com a

espai educatiu i inclusiu

Patis coeducatius. 
Guia per a la transformació 
feminista dels espais escolars. 
(enllaç a la publicació lliure 
digital)

Recursos diversos

Les 36 cartes de les necessitats

Les 36 cartes de les emocions

Itinerari d’educació afectivosexual al CRP disposem d’un roll-up que reprodueix aquest itinerari en format 85x200cm que desgrana els 6 eixos (eix1: societat, drets sexuals i reproductius, eix2: relacions, eix3: la construcció de gènere, eix4: cossos, autoconeixement i desenvolupament, eix5: plaers, sexualitats i desitjos sexuals, eix6: habilitats per a l’autocura de la salut sexual i reproductiva) per a les diferents etapes (educació infantil, cicle inicial, cicle mitjà, cicle superior, 1r-2n ESO i 3r-4t ESO)

Es tracta el nou paradigma de la sexualitat i de com abordar-la als centres per poder reconèixer i donar resposta a tot l’alumnat.  Per poder exercir els drets individuals de cada infant, noi/a o jove els caldrà formació i informació a totes les etapes.

Cal també treballar la salut sexual des de la perspectiva del plaer i de la promoció de la salut que posa en el centre l’autonomia de les persones en la presa de decisions i en la capacitat que tothom té de tenir cura del propi cos i del dels altres. Les persones connectades amb el seu plaer són persones capaces de negociar pràctiques més segures i que els donin més benestar.

My family buiders. Joc del quinto (recurs extra del joc inclòs a la maleta d’INF-CI)

My family builders. Dibuix blanc i negre (recurs extra del joc inclòs a la maleta d’INF-CI)

Feelinks. Dossier amb normativa i propostes didàctiques. (castellà) (recurs extra del joc inclòs a la maleta de CM-CS)

The mind. Regles del joc (castellà) (recurs extra del joc inclòs a la maleta de SEC)

Guia dibuixant el gènere. (recurs complementari del llibre de la maleta de SEC)

Propostes d’activitats

Cambia el cuento

Diferents guies, reculls de lectures i propostes didàctiques per treballar la coeducació publicades per diverses entitats

El recull de 70 contes per treballar la coeducació i la igualtat de gènere de la Nati Bergadà.

Encoratja’t. Una proposta educativa per la igualtat de gènere i la violència zero (inclou reflexions de la mà de l’escriptora Gemma Lienas i les històries de La Carlota s’enCORatja)

Guia de contes i novel·les per la igualtat de gènere i la violència zero (de 3 a 18 anys)

Plataforma unitària contra les violències de gènere Coeducacció cooperativa. Llistat de recursos.

Propostes Didàctiques Educació Infantil, Primària, E.S.O.,Batxillerat i F.P.A. Área de la Dona intersindical Valenciana.

Us plantegeu com fer la selecció de contes a l’aula. Aquesta càpsula del CESIRE Trenquem els estereotips de gènere a l’aula INF PRI  us fa una proposta.

DESAPRENENT Una mirada feminista a l’etapa secundària. Aquesta guia és una invitació a posar-se en joc, a ser més lliures i a apostar per una mirada crítica per poder acompanyar el jovent a poder-ho fer també. Amb propostes de dinàmiques i recull d’experiències. Creada per Coeducacció i Candela.

Explica’m un conte. Coeducar en la petita infància a través del contes.

Recursos pedagògics online per a la igualtat Ajuntament de Barcelona (ciberassetjament, masculinitats, violència masclista…) Secundària.

 Participeu en la creació de vídeos amb una mirada positiva cap a les diversitats de gènere i afectives-sexuals!  L’apertura d’inscripcions sol ser a inicis de setembre. Adreçat a grups de joves de 12 a 18 anys. Promocionat per l’Observatori de les dones que és una instància de participació ciutadana impulsada per diferents ajuntaments.

Adreces web d’entitats que ofereixen recursos, formacions, assessoraments, notícies d’interès, etc.

cooperativa que treballa per a la incorporació d’una perspectiva de gènere i feminista a l’educació per construir col·lectivament una societat lliure de violències, atenta a la diversitat i que situï la cura i el benestar de les persones al centre.
és una entitat sense afany de lucre fundada l’any 2004 a Barcelona amb l’objectiu de contribuir a una transformació social basada en l’educació en valors amb perspectiva feminista i comunitària.
cooperativa dinàmica d’iniciativa social i sense ànim de lucre.
 Des d’una perspectiva feminista i de drets, existeix per a contribuir a generar una transformació social i política que asseguri que totes les persones poden gaudir de la seva sexualitat de manera plaent, saludable i lliure de violències masclistes.
La Ciranda, és un projecte per l´acompanyament respectuós de les sexualitats dels infants i joves com a drets fonamentals i ho fan amb perspectiva de gènere i a favor de la coeducació i el respecte de les diversitats.